Potężny dźwig w panoramie Gdańska. To nowy statek do montażu morskich elektrowni wiatrowych

Jego wielkie żółte ramię góruje nie tylko nad Stocznią Remontową ale jest widoczne niemal w całym mieście. To dźwig na specjalistycznym statku Les Alizés, oddanym do użytku w chińskiej stoczni CMHI Haimen, w styczniu br. Statek ma służyć do budowy od podstaw morskich farm wiatrowych. Belgijski armator przyprowadził Les Alizés do gdańskiej Stoczni Remontowej, by wykonać przebudowę urządzeń i maszyn pokładowych.
06.03.2023
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

Zobacz ten ogromny dźwig na filmie nakręconym z drona: 

Les Alizés - dźwig uniesie nawet 5 tys. ton

W drogę z Chin do Europy statek wyruszył 19 stycznia 2023 r. Po 42 dniach rejsu stanął na redzie portu w Gdańsku.

Jakie są główne cechy tej jednostki? 

  • dźwig o unosie 5000 ton 
  • ładowność pokładu 61 000 ton 
  • przestrzeń pokładowa o powierzchni 9300 m²
  • długość całkowita 236,80 m
  • szerokość konstrukcyjna 52 m 
  • wysokość boczna 16 m

Rejs Roku - Srebrny Sekstant 2022. Wręczono nagrody dla najlepszych żeglarzy

Les Alizés - statek przyjazny dla środowiska

Ta specjalistyczna jednostka może z łatwością przewozić ciężkie fundamenty - nawet kilka w jednym rejsie - na docelowe miejsce instalacji morskich farm wiatrowych. Dzięki temu statek jest bardziej ekonomiczny niż inne tego typu jednostki - jego parametry mają wpływ na ograniczenie zużycia paliwa i redukcję emisji CO2. Les Alizés jest wyposażony w wysoce zaawansowany podwójny system filtrów spalin, usuwający do 99 proc. nanocząsteczek z emisji za pomocą filtra cząstek stałych (DPF) oraz redukujący emisję NOx i innych zanieczyszczeń za pomocą systemu selektywnej redukcji katalitycznej (SCR) do poziomu zgodnego z regulacjami etapu V UE.

 

Wielki statek przy stoczniowym nabrzeżu - zdjęcie wykonane za dnia, z wysokości, przy pomocy drona
Nad kadłubem statku, i w konsekwencji nad Stocznią Remontową, góruje żółty żuraw o unosie do 5 tysięcy ton
fot. Krzysztof Mystkowski / KFP

Les Alizés - niezależny od dna morskiego

Statek dźwigowy Les Alizés jest specjalnie zaprojektowany do całościowej realizacji morskich farm wiatrowych. Jest przystosowany do instalacji elementów MEW w rozmiarze XXL w trybie pływania i przy "ultra-niskiej" emisji. Zadania, jakie potrafi realizować Les Alizés:

  • załadunek
  • transport
  • podnoszenie i instalacja fundamentów morskich turbin wiatrowych.

Potężny dźwig umożliwia operacje przeładunkowe oraz instalacyjne, realizowane w trybie pływania (floating installation). Oznacza to, że statek nie jest zależny - inaczej niż statki samopodnośne - od głębokości akwenu, na którym pracuje, czy warunków dna morskiego.

 

Zdjęcie zrobione z drona - widać statek podświetlony setkami lampek. Wokół - tysiące innych lamp na terenie stoczni i w miejskim otoczeniu terenu
Les Alizés w gdańskiej Stoczni Remontowe - prace prowadzone są na zmiany, non-stop. W godzinach nocnych statek wygląda szczególnie malowniczo
fot. Krzysztof Mystkowski / KFP

Ponad 68 mln ton przeładunków w Porcie Gdańsk. Tyle towaru nie było do tej pory w historii firmy

Les Alizés - projekt wysoce innowacyjny

Dźwig statku - konkretnie żuraw -  jak podkreśla armator, jest "wysoce innowacyjny" i należy do największych w swojej klasie. Jest wyposażony w tzw. uniwersalne szybkie złącze (UQC - universal quick connector). Innym ważnym elementem wyposażenia Les Alizés jest  "wysoce zaawansowany" chwytak do monopali - wyposażony w napęd elektryczny i z kompensacją ruchu. Narzędzie to posiada zintegrowany systemem naprowadzania i pomiarów, co umożliwi bezpieczną i bardzo precyzyjną instalację monopali nowej generacji. Na wyposażeniu jest także w pełni zautomatyzowany, dostosowany do potrzeb klienta, system obsługi i manipulacji palami. Składa się on z zestawu kołysek, systemu przesuwania po szynach i "zawiasu" do obsługi i montażu pali w rozmiarze XXL. 

 

Wielki statek przy stoczniowym nabrzeżu - zdjęcie wykonane za dnia, z wysokości, przy pomocy drona
Pierwszym zadaniem, które po przebudowie w Stoczni Remontowej będzie realizowane przez Les Alizés, ma być transport i instalacja 107 fundamentów w postaci monopali oraz jednej podstacji morskiej dla farm wiatrowych Ørsted Gode Wind 3 i Borkum Riffgrund 3. Obie znajdują się na niemieckich wodach terytorialnych
fot. Krzysztof Mystkowski / KFP

Les Alizés - znane jest już pierwsze zadanie

Pierwszym zadaniem, które po przebudowie w Stoczni Remontowej będzie realizowane przez Les Alizés, ma być transport i instalacja 107 fundamentów w postaci monopali oraz jednej podstacji morskiej dla farm wiatrowych Ørsted Gode Wind 3 i Borkum Riffgrund 3. Obie znajdują się na niemieckich wodach terytorialnych.

Les Alizés to kolejny statek tego typu i rozmiaru, który w ostatnich latach wpłynął do Stoczni Remontowej w Gdańsku. Poprzednio kompleksową przebudowę przeszedł tu Orion.

Tekst na podstawie informacji Portalu Morskiego

 

TV

Po Wielkanocy zacznie jeździć autobus na wodór