Gdy kolej współtworzy miasto. Na Trako o PKM Południe i innych ambitnych projektach
Polska i Holandia dla Gdańska Południe
Do postępowania zgłosiły się trzy zespoły projektowe, w tym dwa z udziałem holenderskich pracowni:
- K&L smart designer (Sopot) – 2 999 000 zł brutto
- Konsorcjum A2P2 architecture & planning (Gdańsk) i KCAP B.V. (Rotterdam) – 3 289 991 zł brutto
- Konsorcjum JAZ+Architekci (Warszawa), MORE Architecture BV (Amsterdam) i Fundacja STOCZNIA (Warszawa) – 4 366 500 zł brutto
- Zainteresowanie zespołów z Holandii pokazuje, że ten projekt ma znaczenie nie tylko dla Gdańska, ale też w szerszej, europejskiej skali - komentuje Michał Jamroż, kierownik projektu “Gdańsk Nowe Południe” InvestGDA/ARP. - Szukamy partnera, który w masterplanie połączy wizję urbanistyczną z umiejętnością słuchania mieszkańców i tworzenia przestrzeni odpowiadających na realne potrzeby miasta.
Budżet projektu wynosi 3 mln zł netto (3 690 000 zł brutto). Obecnie trwa etap weryfikacji formalnej ofert. Ocena merytoryczna potrwa kilka tygodni, a wyniki postępowania zostaną ogłoszone w pierwszej połowie listopada.
Jak zagospodarować tereny wokół nowej linii PKM? Jest przetarg na masterplan
Najważniejsze jakość i doświadczenie
Największy nacisk przy wyborze wykonawcy masterplanu położony zostanie na jakość i kompetencje zespołu. Punktację ofert zaplanowano w następujący sposób:
- Najważniejszym elementem oceny jest tzw. karta programowa opracowania, w której oferenci przedstawiają swoją wizję m.in. tego, w jaki sposób chcą prowadzić konsultacje społeczne - to 41 proc. oceny.
- Doświadczenie i skład zespołu - 40 proc. oceny,
- Cena - 19 proc.
Jak podkreśla Michał Jamroż, takie podejście ma zagwarantować wybór partnera, który stworzy nie tylko atrakcyjną wizję przestrzenną, lecz także realistyczny plan rozwoju spójny z potrzebami mieszkańców i biznesu.
Czym jest Masterplan Gdańsk Nowe Południe
To kompleksowy dokument programowo - przestrzenny, który ma pomóc w zaplanowaniu rozwoju południowych dzielnic Gdańska wzdłuż przyszłej linii PKM Południe, która będzie miała sześć przystanków, od Oruni po Kowale.
Celem masterplanu jest wzięcie w ryzy chaotycznej suburbanizacji południowych dzielnic, stworzenie spójnej struktury miejskiej oraz przygotowanie podstaw dla przyszłych inwestycji mieszkaniowych, usługowych i publicznych.
Ważnym elementem prac nad masterplanem będą konsultacje społeczne z mieszkańcami, przedsiębiorcami i organizacjami lokalnymi - oni również współtworzyć będą wizję tej części miasta.
- Budowa linii kolejowej przebiegającej przez południowe dzielnice Gdańska to także ogromna szansa rozwojowa - podkreśla Paweł Orłowski, prezes InvestGDA. - Masterplan ma odpowiadać na konkretne potrzeby miasta i jego mieszkańców oraz wyznaczać kierunki dla przyszłych przedsięwzięć podnoszących jakość życia.
PKM Południe ma decyzję środowiskową. To jeden z trzech kamieni milowych tej inwestycji
Wspólne przedsięwzięcie miasta i regionu
Za realizację projektu odpowiadają wspólnie: InvestGDA - Gdańska Agencja Rozwoju Gospodarczego, spółka miasta Gdańska oraz Agencja Rozwoju Pomorza (ARP), instytucja Samorządu Województwa Pomorskiego. Partnerstwo miejskie i regionalne pozwala połączyć lokalne potrzeby z długofalowymi celami rozwoju całej metropolii.
- Realizacja masterplanu Gdańsk Nowe Południe to przykład współpracy międzyinstytucjonalnej, która odpowiada na rzeczywiste potrzeby rozwojowe regionu - mówi Sławomir Kosakowski, prezes Agencji Rozwoju Pomorza.
PKM Południe - trwa projektowanie
Jeśli chodzi o samą PKM Południe, trwają prace nad projektem, którego nowa linia jest częścią.
Do połowy 2027 roku powstać ma dokumentacja projektowa, projektant ma również uzyskać do tego czasu komplet decyzji zezwalających na realizację inwestycji pod nazwą: „Rozwój infrastruktury transportowej w południowych dzielnicach Gdańska” - czyli aglomeracyjnego odcinka PKM Południe od Gdańska Śródmieścia do Kowal (realizowanego przez PKM SA) i dwóch powiązanych z nim inwestycji drogowych: „Budowę bezkolizyjnego przekroczenia magistrali kolejowej E-65 i Traktu św. Wojciecha poprzez tzw. ulicę Nową Sandomierską” i „Budowę II etapu ul. Nowej Świętokrzyskiej na odcinku od ul. Kampinoskiej do ul. Świętokrzyskiej w rejonie węzła Kowale” (realizowanych przez Miasto Gdańsk).