• Start
  • Wiadomości
  • Mobilna kontrola parkowania już od trzech miesięcy. Jakie wyniki? Co warto wiedzieć?

Mobilna kontrola parkowania już od trzech miesięcy. Jakie wyniki? Co warto wiedzieć?

Od ponad trzech miesięcy pieszych kontrolerów Strefy Płatnego Parkowania w Gdańsku wspomaga pojazd mobilnej kontroli. Jak często można go zobaczyć na mieście? Jakie są wyniki jego pracy, a jakie - zespołu kontrolerów pieszych? O czym nie można zapomnieć parkując auto w SPP? Kiedy opłata dodatkowa wyniesie 130, a kiedy 200 złotych?
14.02.2022
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Samochód, w którym zamontowano narzędzie do mobilnej kontroli Strefy Płatnego Parkowania w Gdańsku, ma napęd elektryczny
Samochód, w którym zamontowano narzędzie do mobilnej kontroli Strefy Płatnego Parkowania w Gdańsku, ma napęd elektryczny
Karol Stańczak/GZDiZ

 

Minęły trzy pełne miesiące, od kiedy Gdański Zarząd Dróg i Zieleni wprowadził dodatkowe narzędzie do kontroli Strefy Płatnego Parkowania (SPP i ŚPP), czyli kontrolę mobilną realizowaną z pomocą samochodu wyposażonego w system kamer, skanerów i czujników geolokalizacyjnych.

Zadaniem tego oprzyrządowania, którego zewnętrzne elementy umieszczone są na dachu samochodu o napędzie elektrycznym, jest zeskanowanie numerów rejestracyjnych samochodów zaparkowanych w SPP i wykonanie ich zdjęć. Dane te trafiają do systemu zawierającego informacje o pojazdach z ważną opłatą za postój. Po weryfikacji zebranych przez narzędzie kontroli mobilnej danych, kierowcom, którzy nie zapłacili za parkowanie (bądź nie posiadają ważnego abonamentu/karty opłaty zryczałtowanej lub karty N+) wystawione zostanie zawiadomienie o opłacie dodatkowej.

 

 

Mobilna kontrola polega na zeskanowaniu numerów rejestracyjnych samochodów zaparkowanych w SPP, wykonaniu ich zdjęć i sprawdzeniu na tej podstawie, czy kierowca danego pojazdu zapłacił za postój.
Mobilna kontrola polega na zeskanowaniu numerów rejestracyjnych samochodów zaparkowanych w SPP, wykonaniu ich zdjęć i sprawdzeniu na tej podstawie, czy kierowca danego pojazdu zapłacił za postój.
Fot. Karol Stańczak/GZDiZ

 

W poniższych tabelach zestawiona została praca “mobilnego kontrolera” SPP z pracą kontrolerów pieszych w okresie od 4 listopada 2021 roku do końca stycznia 2022 roku. Zespół kontrolerów pieszych, którzy są terenie w ciągu wymienionych w tabeli 11 godzin, liczy w zależności od dnia 9 - 10 osób. 

 

LISTOPAD 2021

  czas realizacji  dzienna liczba odczytów (średnia) liczba zawiadomień o opłacie dodatkowej
kontrola mobilna 3 h dziennie 3 tys. 1 217
kontrola piesza (wszyscy kontrolerzy) 11h  dziennie 3 tys.  4 733

 

GRUDZIEŃ 2021

  czas realizacji  dzienna liczba odczytów (średnia) liczba zawiadomień o opłacie dodatkowej
kontrola mobilna 5 h dziennie 3 tys. 1 886
kontrola piesza (wszyscy kontrolerzy) 11h  dziennie 3,2 tys. 3 780 

 

STYCZEŃ 2022

  czas realizacji  dzienna liczba odczytów (średnia) liczba zawiadomień o opłacie dodatkowej
kontrola mobilna 5 h dziennie 3,5 tys. 2 082
kontrola piesza (wszyscy kontrolerzy) 11h  dziennie 2,3 tys. 3 714 

 

- Osiągane wyniki odczytów i rozpoznań tablic rejestracyjnych są uzależnione od kilku czynników - mówi Magdalena Kiljan rzecznik prasowa Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Ważna jest m. in. liczba pojazdów parkujących w Strefie Płatnego Parkowania. W grudniu 2021 i w styczniu bieżącego roku było ich mniej niż w listopadzie. Istotny jest także czas (godziny) i miejsce kontroli, np. liczba odczytów w sektorze w Oliwie będzie inna niż we Wrzeszczu. I wreszcie, wpływ na wyniki mają także warunki pogodowe. Kiedy pada śnieg,  odczytów i rozpoznań jest mniej.

 

 

Ekran urządzenia mobilnej kontroli we wnętrzu wyposażonego weń samochodu
Ekran urządzenia mobilnej kontroli we wnętrzu wyposażonego weń samochodu
Fot. Karol Stańczak/GZDiZ

 

W ciągu trzech miesięcy czas pracy “mobilnego kontrolera” wzrósł z trzech do pięciu godzin dziennie. GZDiZ zamierza jeszcze zwiększyć czas codziennej kontroli mobilnej. Nie oznacza to jednak, że zrezygnuje z tradycyjnej kontroli pieszej. Kontrolerzy dalej codziennie obecni będą na ulicach Gdańska, przede wszystkim w tych miejscach, gdzie wykorzystanie pojazdu skanującego jest utrudnione, np. ze względu na duże natężenie ruchu. Co ważne - system kontroli wyklucza dublowanie opłat dodatkowych za postój w tym samym miejscu – po nałożeniu opłaty dodatkowej przez mobilną kontrolę, nie ma możliwości wystawienia opłaty przez pieszego kontrolera i odwrotnie.

 

 

O czym warto wiedzieć na temat kontroli (nie tylko) mobilnej:

 

  • Samochód mobilnej kontroli zawsze przejeżdża dany odcinek SPP dwukrotnie w odstępie co najmniej 5 minut - żeby dać kierowcom czas na uiszczenie opłaty za parkowanie.

 

  • Kontroler pieszy posługuje się taką samą technologią odczytu danych, jak pojazd mobilnej kontroli - jest to skaner optyczny. On również skanuje tablice rejestracyjne i sprawdza w systemie, czy za pojazd o danym numerze rejestracyjnym wniesiono opłatę w SPP.

 

  • Jeśli kontrola wykaże, że opłata za postój pojazdu nie została wniesiona, obowiązkiem kontrolera jest wystawienie zawiadomienia o opłacie dodatkowej - nie może odstąpić od nałożenia takiej opłaty.

 

  • Kontroler pieszy zawiadomienie o opłacie dodatkowej “doręcza” na miejscu, umieszczając je za wycieraczką na przedniej szybie. Zawiadomienie od “kontrolera mobilnego” zostanie wysłane do kierowcy pocztą.

 

  • Przez 14 dni (od momentu wystawienia przez pieszego kontrolera zawiadomienia lub od doręczenia w przypadku kontroli mobilnej) wysokość opłaty dodatkowej wynosi 130 zł. Po tym czasie jej wysokość wzrasta do 200 zł.

 

  • Bardzo ważne jest prawidłowe, staranne wpisywanie numeru tablicy rejestracyjnej przez kierowcę (zarówno w parkometrze, jak i aplikacji mobilnej). Kontroler pieszy ma możliwość weryfikacji na miejscu, czy na podszybiu jest wyłożony ważny bilet (nawet jeśli zawiera on literówkę) – wówczas kontroler nie wystawia opłaty dodatkowej, wychodząc z założenia, że opłata podstawowa została wniesiona. W przypadku pojazdu skanującego, weryfikacja wniesienia opłaty następuje wyłącznie na podstawie porównania numeru rejestracyjnego kontrolowanego pojazdu z danymi z systemów, które umożliwiają wniesienie opłaty. Jeżeli opłata została wniesiona z literówką (inny nr rejestracyjny), wówczas system oznacza taki pojazd jako nieposiadający opłaty podstawowej i wystawiana jest opłata dodatkowa.

 

  • Ustawa o drogach publicznych z 21 marca 1985 roku nie pozostawia zarządcy drogi, jakim jest Gdański Zarząd Dróg i Zieleni, jakiejkolwiek dowolności w zakresie możliwości anulowania prawidłowo stwierdzonej opłaty dodatkowej. Organizacja Obszaru Płatnego Parkowania oraz pobór opłat za postój pojazdu samochodowego w Strefie Płatnego Parkowania lub Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania, zgodnie z Uchwałą Rady Miasta Gdańska Nr XX/524/20 z 27 lutego 2020 roku są realizowane zgodnie z Art. 13 ust. 1 pkt 1a i 1b Ustawy
    z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych. Każdy postój jeśli ma on miejsce na wyznaczonym płatnym miejscu postojowym podlega obowiązkowi uiszczenia opłaty. Opłata powinna być wykupiona bezpośrednio po zatrzymaniu się w tej strefie.

 

  • Procedura ściągania kar finansowych za nieopłacone parkowanie różni się od egzekucji mandatów. Zawiadomienie o konieczności wniesienia opłaty dodatkowej (potocznie nazywane mandatem) nie musi być doręczone do rąk kierowcy. Jeśli opłata za postój nie została uiszczona, wystawiana jest opłata dodatkowa, o której mowa w art. 13 f Ustawy o drogach publicznych (art. 13 ust. 1 pkt 1 tej Ustawy brzmi: „Za nieuiszczenie opłat, o których mowa w art. 13 ust. 1 pkt 1, pobiera się opłatę dodatkową”. Tym samym, obowiązek uiszczenia opłaty dodatkowej wynika z mocy prawa, zwłaszcza że ustawodawca nie przewidział konieczności wydawania w tym przedmiocie decyzji lub innego aktu administracyjnego.

 

Efektywność kontroli zależy od wielu czynników
Efektywność kontroli zależy od wielu czynników
Fot. Karol Stańczak/GZDiZ

 

Więcej na temat zasad kontroli parkowania w SPP znajdziesz TUTAJ. 



 

TV

Mieszkańcy Młynisk i prezydent Gdańska przy jednym stole