Minęły trzy pełne miesiące, od kiedy Gdański Zarząd Dróg i Zieleni wprowadził dodatkowe narzędzie do kontroli Strefy Płatnego Parkowania (SPP i ŚPP), czyli kontrolę mobilną realizowaną z pomocą samochodu wyposażonego w system kamer, skanerów i czujników geolokalizacyjnych.
Zadaniem tego oprzyrządowania, którego zewnętrzne elementy umieszczone są na dachu samochodu o napędzie elektrycznym, jest zeskanowanie numerów rejestracyjnych samochodów zaparkowanych w SPP i wykonanie ich zdjęć. Dane te trafiają do systemu zawierającego informacje o pojazdach z ważną opłatą za postój. Po weryfikacji zebranych przez narzędzie kontroli mobilnej danych, kierowcom, którzy nie zapłacili za parkowanie (bądź nie posiadają ważnego abonamentu/karty opłaty zryczałtowanej lub karty N+) wystawione zostanie zawiadomienie o opłacie dodatkowej.
W poniższych tabelach zestawiona została praca “mobilnego kontrolera” SPP z pracą kontrolerów pieszych w okresie od 4 listopada 2021 roku do końca stycznia 2022 roku. Zespół kontrolerów pieszych, którzy są terenie w ciągu wymienionych w tabeli 11 godzin, liczy w zależności od dnia 9 - 10 osób.
LISTOPAD 2021
czas realizacji | dzienna liczba odczytów (średnia) | liczba zawiadomień o opłacie dodatkowej | |
kontrola mobilna | 3 h dziennie | 3 tys. | 1 217 |
kontrola piesza (wszyscy kontrolerzy) | 11h dziennie | 3 tys. | 4 733 |
GRUDZIEŃ 2021
czas realizacji | dzienna liczba odczytów (średnia) | liczba zawiadomień o opłacie dodatkowej | |
kontrola mobilna | 5 h dziennie | 3 tys. | 1 886 |
kontrola piesza (wszyscy kontrolerzy) | 11h dziennie | 3,2 tys. | 3 780 |
STYCZEŃ 2022
czas realizacji | dzienna liczba odczytów (średnia) | liczba zawiadomień o opłacie dodatkowej | |
kontrola mobilna | 5 h dziennie | 3,5 tys. | 2 082 |
kontrola piesza (wszyscy kontrolerzy) | 11h dziennie | 2,3 tys. | 3 714 |
- Osiągane wyniki odczytów i rozpoznań tablic rejestracyjnych są uzależnione od kilku czynników - mówi Magdalena Kiljan rzecznik prasowa Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Ważna jest m. in. liczba pojazdów parkujących w Strefie Płatnego Parkowania. W grudniu 2021 i w styczniu bieżącego roku było ich mniej niż w listopadzie. Istotny jest także czas (godziny) i miejsce kontroli, np. liczba odczytów w sektorze w Oliwie będzie inna niż we Wrzeszczu. I wreszcie, wpływ na wyniki mają także warunki pogodowe. Kiedy pada śnieg, odczytów i rozpoznań jest mniej.
W ciągu trzech miesięcy czas pracy “mobilnego kontrolera” wzrósł z trzech do pięciu godzin dziennie. GZDiZ zamierza jeszcze zwiększyć czas codziennej kontroli mobilnej. Nie oznacza to jednak, że zrezygnuje z tradycyjnej kontroli pieszej. Kontrolerzy dalej codziennie obecni będą na ulicach Gdańska, przede wszystkim w tych miejscach, gdzie wykorzystanie pojazdu skanującego jest utrudnione, np. ze względu na duże natężenie ruchu. Co ważne - system kontroli wyklucza dublowanie opłat dodatkowych za postój w tym samym miejscu – po nałożeniu opłaty dodatkowej przez mobilną kontrolę, nie ma możliwości wystawienia opłaty przez pieszego kontrolera i odwrotnie.
O czym warto wiedzieć na temat kontroli (nie tylko) mobilnej:
- Samochód mobilnej kontroli zawsze przejeżdża dany odcinek SPP dwukrotnie w odstępie co najmniej 5 minut - żeby dać kierowcom czas na uiszczenie opłaty za parkowanie.
- Kontroler pieszy posługuje się taką samą technologią odczytu danych, jak pojazd mobilnej kontroli - jest to skaner optyczny. On również skanuje tablice rejestracyjne i sprawdza w systemie, czy za pojazd o danym numerze rejestracyjnym wniesiono opłatę w SPP.
- Jeśli kontrola wykaże, że opłata za postój pojazdu nie została wniesiona, obowiązkiem kontrolera jest wystawienie zawiadomienia o opłacie dodatkowej - nie może odstąpić od nałożenia takiej opłaty.
- Kontroler pieszy zawiadomienie o opłacie dodatkowej “doręcza” na miejscu, umieszczając je za wycieraczką na przedniej szybie. Zawiadomienie od “kontrolera mobilnego” zostanie wysłane do kierowcy pocztą.
- Przez 14 dni (od momentu wystawienia przez pieszego kontrolera zawiadomienia lub od doręczenia w przypadku kontroli mobilnej) wysokość opłaty dodatkowej wynosi 130 zł. Po tym czasie jej wysokość wzrasta do 200 zł.
- Bardzo ważne jest prawidłowe, staranne wpisywanie numeru tablicy rejestracyjnej przez kierowcę (zarówno w parkometrze, jak i aplikacji mobilnej). Kontroler pieszy ma możliwość weryfikacji na miejscu, czy na podszybiu jest wyłożony ważny bilet (nawet jeśli zawiera on literówkę) – wówczas kontroler nie wystawia opłaty dodatkowej, wychodząc z założenia, że opłata podstawowa została wniesiona. W przypadku pojazdu skanującego, weryfikacja wniesienia opłaty następuje wyłącznie na podstawie porównania numeru rejestracyjnego kontrolowanego pojazdu z danymi z systemów, które umożliwiają wniesienie opłaty. Jeżeli opłata została wniesiona z literówką (inny nr rejestracyjny), wówczas system oznacza taki pojazd jako nieposiadający opłaty podstawowej i wystawiana jest opłata dodatkowa.
- Ustawa o drogach publicznych z 21 marca 1985 roku nie pozostawia zarządcy drogi, jakim jest Gdański Zarząd Dróg i Zieleni, jakiejkolwiek dowolności w zakresie możliwości anulowania prawidłowo stwierdzonej opłaty dodatkowej. Organizacja Obszaru Płatnego Parkowania oraz pobór opłat za postój pojazdu samochodowego w Strefie Płatnego Parkowania lub Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania, zgodnie z Uchwałą Rady Miasta Gdańska Nr XX/524/20 z 27 lutego 2020 roku są realizowane zgodnie z Art. 13 ust. 1 pkt 1a i 1b Ustawy
z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych. Każdy postój jeśli ma on miejsce na wyznaczonym płatnym miejscu postojowym podlega obowiązkowi uiszczenia opłaty. Opłata powinna być wykupiona bezpośrednio po zatrzymaniu się w tej strefie.
- Procedura ściągania kar finansowych za nieopłacone parkowanie różni się od egzekucji mandatów. Zawiadomienie o konieczności wniesienia opłaty dodatkowej (potocznie nazywane mandatem) nie musi być doręczone do rąk kierowcy. Jeśli opłata za postój nie została uiszczona, wystawiana jest opłata dodatkowa, o której mowa w art. 13 f Ustawy o drogach publicznych (art. 13 ust. 1 pkt 1 tej Ustawy brzmi: „Za nieuiszczenie opłat, o których mowa w art. 13 ust. 1 pkt 1, pobiera się opłatę dodatkową”. Tym samym, obowiązek uiszczenia opłaty dodatkowej wynika z mocy prawa, zwłaszcza że ustawodawca nie przewidział konieczności wydawania w tym przedmiocie decyzji lub innego aktu administracyjnego.
Więcej na temat zasad kontroli parkowania w SPP znajdziesz TUTAJ.