• Start
  • Wiadomości
  • Tak brzmiał dawny Gdańsk. Festiwal Goldbergowski rusza po raz 19.

Tak brzmiał dawny Gdańsk. Festiwal Goldbergowski rusza po raz 19.

Festiwal Goldbergowski powraca. W ubiegłym roku świętował pełnoletniość, ale nie spoczywa z tego powodu na laurach. Po raz 19. w klimatycznych przestrzeniach Oblackiego Centrum Kultury znów usłyszymy, jak brzmiał dawny Gdańsk.
26.08.2025
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Peregrina 2022 Fot. Laelia Milleri
Festiwal Goldbergowski będzie rozbrzmiewać w Gdańsku po raz 19. Jedną z gwiazd wydarzenia będzie zespół Ensemble Peregrina
Fot. Laelia Milleri

Festiwal Goldbergowski to gdańska tradycja, która ma stałe grono melomanów, nie tylko w naszym mieście. Święto urodzonego w Gdańsku, XVIII-wiecznego wybitnego kompozytora i klawesynisty Johanna Gottlieba Goldberga, narodziło się w 2006 roku – by uczcić wypadającą ówcześnie 250. rocznicę jego śmierci.

Od lat jednak Festiwal Goldbergowski ma na celu głównie prezentację muzycznego dziedzictwa dawnego Gdańska oraz przypominanie o związkach Johanna Gottlieba Goldberga – wybitnego gdańszczanina i ucznia J.S. Bacha – z miastem jego urodzenia i młodości. Od lat również rozwija tradycję, zapraszając regularnie najwybitniejszych muzyków z całej Europy. 

Podczas tegorocznej edycji w wykonaniu szwajcarskiego zespołu Gli Angeli Genève pod dyrekcją Stephena MacLeoda zabrzmi m.in. kantata patrona festiwalu - Johanna Gottlieba Goldberga, powstała podczas jego nauki u J.S. Bacha. Muzycy niemieckiego natomiast zespołu Ludus Instrumentalis zaprezentują kompozycje kameralne Goldberga, a Ensemble Peregrina prowadzony przez Agnieszkę Budzińską-Bennett przedstawi średniowieczne pieśni maryjne pochodzące z Pomorza.

To nie wszystko. W interpretacji Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia Amadeus pod kierunkiem Agnieszki Duczmal zabrzmią także Wariacje Goldbergowskie w orkiestrowej transkrypcji Józefa Kofflera, zaś podczas recitalu Tomasza Rittera usłyszeć będzie można historyczny XIX-wieczny fortepian z gdańskiej pracowni Jacoba Bernhardt Wiszniewskiego. Pełny program festiwalu: 

  • 27 sierpnia (środa), godz. 19.15, Kościół św. Józefa – Gli Angeli Genève (Szwajcaria), dyr. Stephen MacLeod. Kantata Goldberga napisana podczas jego nauki u Bacha.
  • 28 sierpnia (czwartek), godz. 19.00 – Tomasz Ritter. Recital na XIX-wiecznym fortepianie z gdańskiej pracowni Jacoba Bernhardta Wiszniewskiego.
  • 29 sierpnia (piątek), godz. 19.00 – Ensemble Peregrina pod kier. Agnieszki Budzińskiej-Bennett. Średniowieczne pieśni maryjne z Pomorza.
  • 30 sierpnia (sobota), godz. 19.00  – Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus, dyr. Agnieszka Duczmal. Wariacje Goldbergowskie w orkiestralnej transkrypcji Józefa Kofflera.
  • 31 sierpnia (niedziela), godz. 19.00  – Ludus Instrumentalis (Niemcy). Kameralne kompozycje Goldberga.

Wstęp na wszystkie koncerty w Oblackim Centrum Edukacji i Kultury (ul. Elżbietańska 9/10) jest wolny. Aby je zdobyć, trzeba się stawić w OCEiK odpowiednio wcześniej. Organizatorzy będą rozdawać wejściówki na godzinę przed każdym występem. Więcej szczegółów znajduje się pod adresem goldbergfestival.pl.

TV

“Chciałbym ‘mówić’ coraz mniej”