Krakowski Teatr Tańca i „Szekspirie”. Ofelia, Lady Makbet i Julia razem na scenie Żaka

Zanim znów spotkamy się w Klubie Żak, by podziwiać tancerzy uczestniczących w Gdańskim Festiwalu Tańca, już w niedzielę, 14 kwietnia, poczujemy przedsmak tych emocji oglądając najnowszy spektakl Krakowskiego Teatru Tańca pt. „Szekspirie”. Artyści łącząc trzy kobiece postaci z różnych sztuk Szekspira w jednej przestrzeni, analizują na scenie wiele wątków - od literackich, po architektoniczne czy emancypacyjne. Są bilety.
27.03.2024
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Dwie tancerki na scenie w pozycjach tanecznych, scenografia składa się z białych płócien
W "Szekspiriach" Krakowskiego Teatru Tańca zobaczymy Agnieszkę Bednarz-Tyran i Yelyzavetę Tereshonok, które wraz z Erykiem Makohonem opracowały choreografię przedstawienia
fot. Grzegorz Mart

Dziś Światowy Dzień Poezji. Na gdańskich przystankach zawisły wiersze

Krakowski Teatr Tańca, dawniej Teatr Tańca GRUPAboso, powstał w 2008 roku. Założycielem teatru i kierownikiem artystycznym jest Eryk Makohon, który odpowiada również za koncepcję oraz scenografię najnowszego spektaklu KTT. Skąd tytuł „Szekspirie”? Brzmi jak poszukiwanie wspólnego mianownika dla trzech najsłynniejszych kobiecych szekspirowskich bohaterek.

- Kompleks Ofelii, efekt Lady Makbet, tragedia Julii. Kobiecym bohaterkom Szekspira często przypisuje się obłęd i niestabilność - tłumaczą artyści. - Popularność kobiecego szaleństwa sięga daleko poza dzieło Szekspira i staje się doświadczeniem z ciekawością analizowanym przez kolejnych twórców. W spektaklu próbujemy wyobrazić sobie kontekst doświadczenia “szalonych” bohaterek. Obłęd staje się dla fascynującym obrazem, a i nierzadko poszukujemy w nim strategii emancypacyjnych. Często jednak bohaterki te działają w pojedynkę. A co, gdyby dokonać przemieszczeń i za pomocą ruchu spotkać je w jednej przestrzeni? 

Na scenie widać dwie płaszczyzny białych płócien i zaplątane w nie dwie tancerki.
Krakowski Teatr Tańca: - "Szekspirie" to taneczny kolaż alternatywnych wyobrażeń na temat bohaterek z tragedii Szekspira i ich współistnienia
fot. Grzegorz Mart

W główne postaci wcielają się na scenie Agnieszka Bednarz-Tyran i Yelyzaveta Tereshonok, które wraz z Erykiem Makohonem, opracowały też choreografię przedstawienia.

 - Agnieszka Bednarz-Tyran i Yelyzaveta Tereshonok tworzą ruchowe interpretacje obłąkańczych myśli Ofelii, Lady Makbet i Julii, odkrywając nieznane obszary postaci literackich za pomocą tańca - dodają twórcy. - Punktem wyjścia w tworzeniu spektaklu stały się również obiekty, które razem z wizualizacjami i ciałami tancerek budują architekturę przestrzeni, tej scenicznej i tej wyobrażonej. Czy przywołując Ofelię, Lady Makbet i Julię jesteśmy w stanie wskazać architekturę ich pokoi? 

Nie tylko architektura miejsc, ale również architektura ciała stały się przedmiotem artystycznej analizy i dociekań. Czy rozpad psychologiczny można przedstawić w formie dekompozycji fragmentów ciała? Czy dłoń Julii ocaliłaby Lady Makbet przed obłędem? Czy defragmentacja ciał tych trzech bohaterek może wydarzyć się na scenie jako projekt emancypacyjny?

Odpowiedzi na te pytania poszukamy wspólnie już niebawem - spektakl zostanie wystawiony premierowo w gdańskim Klubie Żak, ul. Grunwaldzka 195/197, w niedzielę, 14 kwietnia 2024 r., o godz. 19. 

Bilety: 45 zł / 25 zł - ulgowe, na Kartę do Kultury i Kartę Tancerza 2024

Na kolejne taneczne emocje 16. edycji Gdańskiego Festiwalu Tańca (choć organizatorzy przypominają, że Klub Żak już od końca lat 90. prezentuje spektakle polskich i zagranicznych artystów z kręgu tańca współczesnego) poczekamy do połowy sierpnia. W programie, jak zawsze spektakle europejskich zespołów i teatrów tańca oraz międzynarodowy konkurs dla tancerek i tancerzy Solo Dance Contest.

Dwie tancerki na scenie w pozycjach tanecznych, trzymają się za prawe ręce i odchylają do tyłu. Są ubrane w białe skąpe stroje, długie włosy jednej z nich unoszą się w ruchu.
Krakowski Teatr Tańca: - Punktem wyjścia w tworzeniu spektaklu stały się obiekty, które razem z wizualizacjami i ciałami performerek budują architekturę przestrzeni, tej scenicznej i tej wyobrażonej
fot. Grzegorz Mart

O Krakowskim Teatrze Tańca 

Działający od 2008 roku Krakowski Teatr Tańca ma w swoim dorobku ponad 40 spektakli, scenicznych, ulicznych oraz realizowanych w przestrzeniach nieteatralnych. Trudno jednoznacznie określić estetykę teatru. Ze względu na architektoniczne wykształcenie Eryka Makohona krytycy jako wyróżnik podkreślają częste operowanie obrazami, plastykę spektakli, budowaną światłem oraz architekturą ciała i ruchu, co znakomicie widać w “Szekspirii”. Krakowski Teatr Tańca regularnie bierze udział w najważniejszych wydarzeniach artystycznych oraz festiwalach w Polsce i Europie.

W Żaku, w różnych formułach, pojawiają się systematycznie od wielu lat. W 2016 roku gdańscy widzowie obejrzeli ich "Nesting", dwa lata później zaprezentowali w Żaku spektakl "MY | WY", a rok temu - ciekawy wizualnie "Takarazuka Camp", w którym tancerki inspirując się formułą japońskiego teatru Takarazuka, gdzie wszystkie role, również męskie, odgrywają kobiety, podjęły się krytyki stereotypowego postrzegania płci i kobiecych ról przez społeczeństwo

  1. Gdański Festiwal Tańca jest realizowany ze środków Miasta Gdańska i Klubu Żak, miejskiej instytucji kultury oraz dzięki dofinansowaniu ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Taniec”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Gdański Festiwal Tańca 2023: sześć spektakli, rozmowy z artystami i konkurs solówek

SZEKSPIRIE / KRAKOWSKI TEATR TAŃCA / trójmiejska premiera / 16. Gdański Festiwal Tańca

  • Data: 14 kwietnia 2024, godz. 19.00
  • Koncepcja i scenografia: Eryk Makohon,
  • Choreografia: Eryk Makohon, Agnieszka Bednarz-Tyran, Yelyzaveta Tereshonok,
  • Dramaturgia: Daria Kubisiak,
  • Muzyka: Piotr Peszat,
  • Wideo: Grzesiek Mart,
  • Performans: Agnieszka Bednarz-Tyran, Yelyzaveta Tereshonok.

TV

To przedszkole jest wzorem