Po napisaną w 1944 roku, przez Jerzego Andrzejewskiego i Jerzego Zagórskiego, satyrę polityczną jako pierwszy sięgnął Kazimierz Dejmek. Wystawił ją w roku 1956, w Teatrze Nowym w Łodzi, chcąc dać wyraz swojemu rozczarowaniu komunizmem i obnażyć bankructwo idei, której do czasu wyjazdu na stypendium do Moskwy sprzyjał. Ale podróż zmieniła diametralnie jego poglądy, a spektakl stał się mocnym głosem polskiej październikowej odwilży.
O czym tekst mówi?
W 20 lat po bohaterskiej śmierci ojca - Arnolda Winkelrida, średniowiecznego bohatera szwajcarskiego, który w bitwie pod Sempach rzucił się na wroga z okrzykiem „Droga dla Wolności!” i przyjął na siebie uderzenie przeciwników chwytając kilka wrogich włóczni i wbijając je sobie w pierś (co ocaliło jego ojczyznę) - jego syn przyjeżdża na zaproszenie burmistrza do niewielkiego górskiego miasta. Ma uświetnić rocznicę ojcowskiej chwały. Burmistrz planuje odtworzenie historycznych wypadków, dziś powiedzielibyśmy o - tak teraz popularnej - rekonstrukcji historycznych zdarzeń. Młody Winkelrid spodziewa się raczej, że odzyska ojcowską łąkę odebraną mu przez władze. Zostaje jednak wciągnięty w odgrywanie ojca w rekonstrukcji bitwy i dowiaduje się też, że ofiara ojca poszła na marne, bo batalia była i tak wygrana. Tymczasem w tym miasteczku mieszkańcy mają już dość polityki swoich władz i budzą się nastroje rewolucyjne.
Po ironizujący z rekonstrukcji historycznych i polemizujący z tzw. polityką historyczną oryginalny tekst sztuki sięgają dziś na scenie Teatru Wybrzeże Marcin Cecko i Marcin Liber, adaptując go do swoich potrzeb. Już w tytule dzieła dopisują drugi człon - Rewia narodowa - dając nam sygnał na osi jakich kategorii estetycznych rozpinają swoją opowieść. Groteski i patosu.
- Tekst zaproponowała nam, Marcinowi Liberowi i mnie, dyrekcja Teatru Wybrzeże - mówi Marcin Cecko, autor adaptacji. - Wydawało nam się ciekawe, aby pokazać co dzieje się z twórcami, którzy taki temat podejmują. Opowiadamy więc o próbach do oryginalnego tekstu Andrzejewskiego i Zagórskiego i robimy z tego komedię, która - mam nadzieję - daje dosyć dużo do myślenia. To historia o teatrze w teatrze, ale nie opowieść osobista, raczej gra z manipulacjami, na które taka zabawa pozwala.
Nieco więcej zdradza Marcin Liber, reżyser spektaklu. Mówiąc o przewrotnej komediowej aurze spektaklu potwierdza dualność jego wymowy.
- Mam taką nadzieję, że to będzie komedia - uśmiecha się. - W takim duchu pracujemy i takie też towarzyszą nam nastroje. Bardzo byśmy chcieli móc mówić o rzeczach poważnych i ważnych, w sposób dowcipny i ironiczny, ale czy nam się to uda? To już pozostawiam ocenie widzów. Żyjemy tu i teraz, ten moment życia nas interesuje najbardziej, ale też przyszłość. I to niedaleka, my ją przecież teraz stwarzamy. Przyglądamy się z troską temu, co może się wydarzyć, jakie niebezpieczeństwa mogą nas czekać. Dlatego nasza komedia będzie dotyczyła 20-lecia wyjścia Polski z Unii Europejskiej i myślę, że jest to już jest na tyle komiczna i absurdalna sytuacja, że może powodować uśmiech, choć jednocześnie jest bardzo niepokojąca.
Duet Marcin Liber i Marcin Cecko już sprawdził się na scenie Teatru Wybrzeże Widzowie mogą pamiętać ich choćby z realizacji sztuki FAHRENHEIT 451, która miała premierę w lutym 2016 roku na gdańskiej scenie. Spektakl również był adaptacją, której dokonał Cecko. Wówczas powieści Raya Bradbury’ego.
Premiera. “Święto Winkelrida. Rewia Narodowa” Jerzy Andrzejewski i Jerzy Zagórski. Adaptacja Marcin Cecko. Reżyseria Marcin Liber. Premiera w piątek, 8 czerwca o godzinie 19.00 na Dużej Scenie Teatru Wybrzeże. Kolejne spektakle: 9 i 10 czerwca.
Jerzy Andrzejewski / Jerzy Zagórski / Marcin Cecko
ŚWIĘTO WINKELRIDA. REWIA NARODOWA
Reżyseria: Marcin Liber
Dramaturg, Tekst prób do spektaklu: Marcin Cecko
Scenografia: Mirek Kaczmarek
Kostiumy: Grupa Mixer
Muzyka: Filip Kaniecki
Asystent reżysera: Dorota Androsz
Inspicjent: Jerzy Kosiła
Występują i współtworzą aktorzy:
Dorota Androsz - Aktorka Dorothy, Postacie: Agnieszka, Anzelm, Janka
Małgorzata Brajner - Aktorka Margaret, Postacie: Konstancja
Magdalena Gorzelańczyk - Aktorka Maggie, Postacie: Tomasz, Stefa
Agata Woźnicka - Aktorka Alis, Postacie: Rózia, Ludka
Piotr Biedroń - Aktor Peter, Postacie: Gabriel
Piotr Chys - Postacie: Pracownik Techniczny, Konrad Winkelrid
Grzegorz Gzyl - Aktor Dżordż, Postacie: Burmistrz
Maciej Konopiński - Dramaturg Marten
Michał Kowalski - Aktor Majk, Postacie: Miruś
Jacek Labijak - Aktor Dżek, Postacie: Łukasz - Halabardnik, Ambasador Portugalii/Węgier, Henio
Grzegorz Otrębski - Aktor Georg, Postacie: Krzysztof - Halabardnik, Aktor II
Cezary Rybiński - Aktor Czarls, Postacie: Tobiasz, Arnold Winkelrid, Minister Kultury
Marek Tynda: Reżyser Martin
Jarosław Tyrański: Aktor Dżared, Postacie: Teodor - Halabardnik
Piotr Witkowski - Aktor Piter, Postacie: Michał - Halabardnik, Aktor I
Inspicjent Jerzy - Jerzy Kosiła
Marcin Liber - Głos z offu
Ze specjalnym udziałem Ryszarda Ronczewskiego.