Wojciecha Stachurę doceniono za spójną i wielowątkową koncepcję aktorską i scenograficzną spektaklu, a Michała Derlatkę - “za wydobycie indywidualnych losów zamkniętych w zunifikowanej przestrzeni w spektaklu „Beton”.
Ogłaszając swoją decyzję, Jury w składzie: Joanna Braun (przewodnicząca), Anna Jazgarska, Bożena Sawicka, Pavel Hubička i Zbigniew Niecikowski - podkreślało wysoki poziom i różnorodność uczestniczących w imprezie przedstawień oraz znaczenie powołania Festiwalu Plastyki Teatrów Lalki i Formy Słupsk-Ustka 2022 dla środowiska lalkarskiego: - “Teatr Lalki „Tęcza” inicjując to przedsięwzięcie zwraca uwagę na rangę plastyki w teatrze ożywionej formy” - informowało Jury.
Inspiracje, Adaptacje
Monodram pt. “Beton” to spektakl zrealizowany na podstawie „Latawca z betonu” - powieści Moniki Milewskiej, nagradzanej gdańskiej poetki i dramatopisarki. Książka, wydana w 2018 roku przez wydawnictwo WAM, została jeszcze w tym samym roku laureatką Pomorskiej Nagrody Literackiej w kategorii Literacka Książka Roku.
Inspiracją dla jej autorki był słynny falowiec na Przymorzu, drugi pod względem długości budynek mieszkalny Europy i w pewnym sensie urbanistyczny eksperyment oraz społeczność, jaką tworzyli jego mieszkańcy. Używając literackich metafor, zmieniając plany czasowe, autorce udało się uchwycić i opisać fenomen przełomu lat 80., rodzącej się nowej kapitalistycznej rzeczywistości i odchodzący koloryt PRL-u.
Głównym bohaterem książki Milewska mianowała inżyniera, projektanta budynku. Ten wędrując po mieszkaniowym labiryncie, przeżywa krótkie podróże w przyszłość: widzi kształtowanie się Solidarności, dowiaduje się, czym jest e-mail i Ikea, wysłuchuje narzekań mieszkańców, odwiedza też sąsiadów, którzy na balkonie dziesiątego piętra hodują krowę.
Z internetu na deski teatru. Efekt zaskakujący. Recenzja „Betonu” Teatru Miniatura
Spektakl wizualnie doskonały
Powieść, choć niełatwa formalnie, okazała się kuszącym materiałem dla twórców przedstawienia: Michała Derlatki, autora adaptacji i reżysera oraz Wojciecha Stachury - autora scenografii i lalek, kreującego główną rolę w monodramie.
Aby w pełni oddać jej klimat, artyści zaprosili do współpracy: Sebastiana Łukaszuka, specjalistę od animacji i nowych technologii wizualnych i Macieja Iwańczyka - profesjonalnego reżysera światła, pracującego m.in. jako oświetleniowiec w warszawskim Och-Teatrze i Teatrze Polonia czy w Białostockim Teatrze Lalek. ; Dołączył do nich też producencki duet, zajmujący się muzyką ilustracyjną, Michał i Mateusz Sarapatowie, twórcy Sarapata Sound Workers, firmy współpracującej z takimi wytwórniami jak Fonobo, Asfalt Records czy Kayax.
„Beton” zrealizowano w ramach sceny Laboratorium Formy dla młodzieży i dorosłych.
Pracę artystycznego zespołu docenili zarówno krytycy, jak i publiczność Teatru Miniatura. Teraz czas na ocenę środowiska teatralnego, które - podczas inauguracyjnej edycji Festiwalu Plastyki Teatru Lalki i Formy w Słupsku - wyróżniło Michała Derlatkę oraz Wojciecha Stachurę.
I Festiwal Plastyki Teatru Lalki i Formy w Słupsku
Festiwal zorganizowano z okazji 75-lecia tamtejszego Teatru Lalki “Tęcza”, ważnego ośrodka sztuki lalkarskiej w Polsce.
Na ogłoszony przez teatr po raz pierwszy konkurs, nadeszły zgłoszenia z całej Polski, Niemiec, Słowacji i Czech. W sumie, blisko 70 przedstawień, od teatrów profesjonalnych: instytucjonalnych i off-owych.
Członkowie Jury nie ukrywali, że wybór był niezwykle trudny, a poziom spektakli wyrównany: - Często musieliśmy dokonywać wyboru między świetnym a znakomitym! - oceniali.
Ostatecznie wybrano 11 spektakli, które od 18 do 22 września 2022 roku oglądali widzowie słupskiego teatru.
Były to:
- „LOT” – Olsztyński Teatr Lalki
- „Pan Tadeusz. Ostatni zjazd” – Teatr Animacji, Poznań
- „Kaspar” – Teatr Biuro Podróży
- „Kulki” – Białostocki Teatr Lalek
- „Der Erlkönig” („Król Olch”) – Puppentheater Zwikau (Niemcy)
- „Bezimienny/Nieznany” – Fundacja Gra/nice
- „Brzydkie Kaczątko” – Teatr Baj Pomorski, Toruń
- „Czarnoksiężnik z krainy Oz” – Teatr Lalki i Aktora w Wałbrzychu
- „Beton” – Miejski Teatr Miniatura, Gdańsk
- „Arka czasu” – Teatr Kubuś, Kielce
- „Tata” – Teatr Arlekin, Łódź
Jury przyznało następujące nagrody i wyróżnienia:
- Nagrodę w wysokości 2 tysięcy złotych otrzymuje Wojciech Stachura za spójną i wielowątkową koncepcję aktorską i scenograficzną w spektaklu „Beton” Teatru Miniatura w Gdańsku.
- Nagrodę w wysokości 2 tysięcy złotych otrzymuje Michał Derlatka za wydobycie indywidualnych losów zamkniętych w zunifikowanej przestrzeni w spektaklu „Beton” Teatru Miniatura w Gdańsku.
- Nagrodę w wysokości 2 tysięcy złotych otrzymuje Łukasz Batko za zbudowanie przestrzeni wspólnej refleksji nad doświadczeniem uchodźstwa w spektaklu „Bezimienny/Nieznany” Fundacji Gra/Nice.
- Nagrodę w wysokości tysiąca trzystu złotych otrzymuje Ewelina Ciszewska za kreatywną plastykę i malarskość ruchu w przedstawieniu „Brzydkie kaczątko” Teatru „Baj Pomorski” w Toruniu.
- Nagrodę w wysokości tysiąca trzystu złotych otrzymuje Mateusz Mirowski za transfigurację przestrzeni kostiumem w spektaklu „Czarnoksiężnik z Krainy Oz” Teatru Lalki i Aktora w Wałbrzychu.
- Wyróżnienie w wysokości pięćset złotych otrzymuje zespół Puppentheater Zwikau za teatralne poszukiwania formy w obszarze nowych mediów w spektaklu „Król Olch”.
- Wyróżnienie w wysokości pięćset złotych otrzymuje Karolina Sadowska za wielowymiarowość zadań aktorskich i animacyjnych w spektaklu „Lot” Olsztyńskiego Teatru Lalek.
- Wyróżnienie w wysokości pięćset złotych otrzymuje Joanna Nygard za zbudowanie przejmującego obrazu relacji syna z ojcem w spektaklu „Tata” Teatru „Arlekin” w Łodzi.