• Start
  • Wiadomości
  • Śródmieście, Kokoszki, Przymorze. Nowe odcinki dróg rowerowych

Śródmieście, Kokoszki, Przymorze. Gotowe nowe odcinki dróg rowerowych

W Gdańsku zakończono w ostatnich dniach budowę czterech odcinków nowych dróg rowerowych o łącznej długości ponad 2 kilometrów. Wszystkie trasy mają ułatwić poruszanie się po mieście rowerzystom. Dwa z opisywanych fragmentów dróg powstały dzięki środkom z Budżetu Obywatelskiego. Sprawdźcie, gdzie zostały wybudowane.
( Publikacja: 04.05.2022 )
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Nowa droga rowerowa zbudowana została pomiędzy Huciskiem a nowym, naziemnym przejściem dla pieszych na wysokości Bramy Wyżynnej
Nowa droga rowerowa zbudowana została pomiędzy Huciskiem a nowym, naziemnym przejściem dla pieszych na wysokości Bramy Wyżynnej
Fot. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska

Śródmieście

Nowa droga rowerowa zbudowana została pomiędzy Huciskiem a nowym, naziemnym przejściem dla pieszych na wysokości Bramy Wyżynnej.

Stanowi ona uzupełnienie istniejącej trasy rowerowej wzdłuż ul. Wały Jagiellońskie, na odcinku od ul. Podwale Grodzkie do ul. Hucisko - wybudowano drogę rowerową i ciąg pieszo-rowerowy. Wzdłuż ul. Hucisko, od strony południowej, znajduje się już ścieżka rowerowa zakończona przejazdem przez ul. Hucisko oraz ul. Wały Jagiellońskie. Na ul. Hucisko znajdują się też wyodrębnione w jezdni pasy rowerowe łączące Targ Drzewny z ul. Hucisko.

Dzięki zakończonej właśnie inwestycji nastąpiło połączenie istniejącej ścieżki rowerowej, znajdującej się na wysokości zatoki autobusowej przy Forum Gdańsk, z przejazdem rowerowym przez skrzyżowanie ul. Wały Jagiellońskie i ul. Hucisko. Nowa ścieżka rowerowa ma szerokość 2,5 m - zawężona do 2 m w obrębie peronu autobusowego - o nawierzchni z mastyksu grysowego w kolorze czerwonym.

Majówka 2022. Wolne dni spędź na rowerze

Dzięki tej inwestycji nastąpiło połączenie istniejącej ścieżki rowerowej, znajdującej się na wysokości zatoki autobusowej przy Forum Gdańsk, z przejazdem rowerowym przez skrzyżowanie ul. Wały Jagiellońskie i ul. Hucisko
Dzięki tej inwestycji nastąpiło połączenie istniejącej ścieżki rowerowej, znajdującej się na wysokości zatoki autobusowej przy Forum Gdańsk, z przejazdem rowerowym przez skrzyżowanie ul. Wały Jagiellońskie i ul. Hucisko
Fot. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska

Przebudowany został też istniejący dotąd ciąg pieszy - ułożono m.in. nową nawierzchnię z płytki betonowej płukanej o wymiarach 35x35 cm.

Wyremontowano także istniejące przejścia dla pieszych oraz przejazdy rowerowe przez Hucisko oraz Wały Jagiellońskie. Powstał ciąg pieszy o szerokości 5,5 m oraz dwukierunkowa ścieżka rowerowa o szerokości 2 m oddzielona od chodnika 0,5 - metrową opaską z kostki kamiennej. Przejazdy i przejścia przez torowisko tramwajowe mają nawierzchnię z płyt gumowych posiadających powierzchnię antypoślizgową. W nowej nawierzchni chodników pojawiła się różnorodna faktura - zgodnie z przyjętymi standardami miejskimi, ułatwiająca poruszanie się osobom z niepełnosprawnościami.

Inwestycję realizowała firma Eurovia Polska S.A. Koszt prac wyniósł ponad 1 mln złotych.

Droga na Chełm

Miłośnikom jazdy na dwóch kółkach, mieszkającym m.in. w dzielnicy Chełm, brakuje bezpiecznego i wygodnego połączenia z centrum Gdańska. Pomysł na taką inwestycję zgłosili więc do Budżetu Obywatelskiego.

Niedaleko gmachu Urzędu Miejskiego zbudowano pierwszy odcinek nowej trasy rowerowej łączący ul. 3 Maja z ulicą Pohulanka - powstał w pasie drogowym ul. Rogaczewskiego
Niedaleko gmachu Urzędu Miejskiego zbudowano pierwszy odcinek nowej trasy rowerowej łączący ul. 3 Maja z ulicą Pohulanka - powstał w pasie drogowym ul. Rogaczewskiego
Fot. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska

Dzięki wygranej w głosowaniu BO, zbudowano właśnie pierwszy odcinek nowej trasy rowerowej, łączący ul. 3 Maja z ulicą Pohulanka - powstał w pasie drogowym ul. Rogaczewskiego. Do tego wykonano łącznicę z al. Armii Krajowej w pasie drogowym tej alei. W ramach prac przebudowany został także chodnik na wspomnianym odcinku drogi.

W ramach Budżetu Obywatelskiego 2020 powstał więc około 400-metrowy odcinek drogi rowerowej od ul. 3 Maja, przez ul. Rogaczewskiego, do ul. Pohulanka. Nowa trasa biegnie wzdłuż podstawy nasypu al. Armii Krajowej, o szerokości od 2,5 m do 3 m. Początek nowego odcinka drogi rowerowej znajduje się w rejonie końcowego fragmentu ul. Księdza Franciszka Rogaczewskiego. Są to, początkowo, dwie jednokierunkowe drogi rowerowe o szerokości 2 m, włączające się w sugerowane pasy dla ruchu rowerów w jezdni. Następnie jedna z dróg włącza się w drugą, tworząc drogę dwukierunkową o szerokości 2,5 m. Wraz z chodnikiem szerokości od 1,50m do 2,50m droga rowerowa prowadzona jest do końcowego „ślepego” odcinka ul. Pohulanka, gdzie rozdziela się ponownie na dwie drogi jednokierunkowe o szerokości od 1,5 m do 2 m, włączające się w jezdnię ul. Pohulanka na wysokości Parafii Rzymsko-katolickiej pw. Chrystusa Króla przy ul. Bł. ks. Franciszka Rogaczewskiego 55.

Velo City – Gdańsk rozpoczyna starania o organizację wydarzenia

Nowa trasa biegnie wzdłuż podstawy nasypu al. Armii Krajowej, o szerokości od 2,5 m do 3 m. Początek nowego odcinka drogi rowerowej znajduje się w rejonie końcowego fragmentu ul. Księdza Franciszka Rogaczewskiego
Nowa trasa biegnie wzdłuż podstawy nasypu al. Armii Krajowej, o szerokości od 2,5 m do 3 m. Początek nowego odcinka drogi rowerowej znajduje się w rejonie końcowego fragmentu ul. Księdza Franciszka Rogaczewskiego
Fot. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska

Jeśli chodzi o dalszy przebieg nowej drogi rowerowej, na Chełm - ta poprowadzona zostanie w miejscu prawego pasa ruchu al. Armii Krajowej w kierunku do ul. Sikorskiego. Wyremontowana zostanie też część pasa drogowego na odcinku od ul. 3 Maja do ul. Sikorskiego.

- Dla realizacji tego zamierzenia wymagane jest wcześniejsze sporządzenie koncepcji przebudowy całego odcinka drogowego, następnie wykonanie dokumentacji projektowej i uzyskanie wszelkich niezbędnych pozwoleń i uzgodnień. Koszt opracowania przekracza jednak założony budżet dla realizacji zadania w ramach BO 2020 r - tłumaczy Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.

Inwestycję realizowała firma WPRD GRAVEL Sp. z o.o. Koszt robót to blisko 540 tys. złotych

Na Przymorzu przebudowany został mocno wysłużony chodnik pomiędzy budynkami mieszkalnymi otoczonymi ulicami Kołobrzeską i Kaczyńskiego oraz Czarny Dwór i Jelitkowski Dwór. Zastąpił go chodnik wraz z drogą rowerową
Na Przymorzu przebudowany został mocno wysłużony chodnik pomiędzy budynkami mieszkalnymi otoczonymi ulicami Kołobrzeską i Kaczyńskiego oraz Czarny Dwór i Jelitkowski Dwór. Zastąpił go chodnik wraz z drogą rowerową
Fot. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska

Przymorze Wielkie

Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska nadzorowała także projekt Budżetu Obywatelskiego 2021 pod hasłem: "Lepsza komunikacja dla Kołobrzeskiej, Jelitkowskiego i Czarnego Dworu - pieszo i rowerem nad morze i na zakupy".

W jego ramach przebudowany został dotychczasowy, mocno już wysłużony chodnik pomiędzy budynkami mieszkalnymi otoczonymi ulicami Kołobrzeską i Kaczyńskiego oraz Czarny Dwór i Jelitkowski Dwór. Zastąpił go chodnik wraz z drogą rowerową. Nowy, ponad 100-metrowy odcinek umożliwia wygodny przejazd rowerem, m.in. nad morze, ul. Kołobrzeską, i dalej osiedlowym fragmentem ulicy Czarny Dwór w stronę Parku Reagana. Natomiast mieszkańcom Jelitkowskiego Dworu, ulicy Wika-Czarnowskiego oraz "Rezydencji Marina" skraca drogę do sklepów przy ul. Kołobrzeskiej.

Umowę na realizację tego zadania podpisano z firmą HYDRO-MAG Sp. z o.o. Koszt inwestycji wyniósł ponad 350 tys. złotych.

Kokoszki

Na ul. Nowatorów, na odcinku od ul. Kartuskiej do ul. Budowlanych, powstał ciąg pieszy z dopuszczeniem ruchu rowerowego. Długość nowej drogi dla pieszych i rowerzystów wynosi 1,2 km. W ramach inwestycji wybudowana została także kładka nad torami kolejowymi, którą poruszać się będą i miłośnicy dwóch kółek i piesi. Przebudowane zostały też niektóre zjazdy, a fragment ul. Nowatorów został poszerzony.

Wykonawcą prac przy budowie drogi rowerowej na ul. Nowatorów była spółka Kruszywo, która realizowała projekt za kwotę ponad 2,2 mln złotych.

Na ul. Nowatorów wybudowana została m.in. kładka nad torami kolejowymi, którą poruszać się będą i miłośnicy dwóch kółek i piesi
Na ul. Nowatorów wybudowana została m.in. kładka nad torami kolejowymi, którą poruszać się będą i miłośnicy dwóch kółek i piesi
Fot. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska

W związku z przygotowaniami PKP PLK do uruchomienia stacji Gdańsk Kokoszki, konieczne było zweryfikowanie czy planowana przez kolejarzy inwestycja nie będzie kolidować z właśnie wybudowaną, w ramach drogi rowerowej, kładką nad torami. Po przeprowadzeniu analiz stwierdzono, że nie ma takiego ryzyka, a wykonawca - działający na zlecenie DRMG - może realizować kładkę zgodnie z posiadanym projektem.

Inwestycja na ul. Nowatorów została zrealizowana w ramach projektu pn. Węzły integracyjne: Gdańsk Główny, Gdańsk Wrzeszcz oraz trasy dojazdowe do węzłów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i Szybkiej Kolei Miejskiej na terenie Gminy Miasta Gdańska, który otrzymał dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020.

W przypadku tego projektu trwa jeszcze procedura odbiorowa, która powinna zakończyć się lada dzień.

Na ul. Nowatorów, na odcinku od ul. Kartuskiej do ul. Budowlanych, powstał ciąg pieszy z dopuszczeniem ruchu rowerowego o długości 1,2 km
Na ul. Nowatorów, na odcinku od ul. Kartuskiej do ul. Budowlanych, powstał ciąg pieszy z dopuszczeniem ruchu rowerowego o długości 1,2 km
Fot. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska