• Start
  • Wiadomości
  • Rozmowy Agnieszki Michajłow. Miasto dla pieszych czy samochodów?

Rozmowy Agnieszki Michajłow. Miasto dla aut, czy dla pieszych i rowerzystów?

My, kierowcy lubimy przycisnąć pedał gazu - niestety także w mieście. Narzekamy na ograniczenia prędkości, które wynoszą nawet 30 km/h. Nie podobają nam się przywracane przejścia naziemne dla pieszych. Gdy jednak sami stajemy się pieszymi lub rowerzystami - punkt widzenia zmienia się. Jak pogodzić jedno z drugim? Gościem programu „Jestem z Gdańska” jest Grzegorz Krajewski, pełnomocnik prezydenta Miasta Gdańska ds. pieszych.
( Publikacja: 27.04.2022 )
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Tematem środowego programu „Jestem z Gdańska” były m.in. działania miasta na rzecz poprawienia jakości życia, czego ważnym elementem są udogodnienia dla pieszych
Tematem środowego programu „Jestem z Gdańska” były m.in. działania miasta na rzecz poprawienia jakości życia, czego ważnym elementem są udogodnienia dla pieszych. Nz. Agnieszka Michajłow i Grzegorz Krajewski
www.gdansk.pl

Powstanie wyniesione przejście dla pieszych na ul. Stolarskiej. Będzie bezpieczniej

Powołanie na pełnomocnika prezydenta Miasta Gdańska ds. pieszych Grzegorz Krajewski otrzymał w grudniu 2021 roku. Jak tłumaczy, to konsekwencja procesu, który został uruchomiony w naszym wraz ze strategią rozwoju miasta „Gdańsk 2030 Plus”

- Ta strategia wyraźnie nadaje priorytet pierwszym, rowerzystom, następnie komunikacji pieszej i dopiero wówczas kierowcom w przestrzeni publicznej - mówił Grzegorz Krajewski w programie Agnieszki Michajłow programu „Jestem z Gdańska” w środę, 27 kwietnia. - Przeszliśmy podobną drogę jak inne miasta, zwłaszcza w Europie Zachodniej. W latach 60. i 70. zarówno u nich, jak również częściowo u nas, był boom motoryzacyjny. Miasta, w tym Gdańsk, były konstruowane głównie pod samochody. Pod koniec lat 70. na Zachodzie zaczęto dostrzegać, że nadmierne nastawienie się na ruch samochodowy psuje jakość życia w mieście.

Gość tłumaczył, że kiedy w latach 90. miasta w Europie Zachodniej mijał szczyt motoryzacyjny, u nas dopiero sytuacja ulegała przyspieszeniu - z prostej przyczyny: byliśmy coraz bardziej zamożni, mogliśmy sobie pozwolić na coraz więcej samochodów. Efekty tego widać właśnie dziś - obecnie w Berlinie na 1000 mieszkańców przypada mniej niż 400 samochodów, a w polskich miastach między 600 a 700. W Gdańsku - 760. Ale miasto aktywnie działa, by przystosować się jak najbardziej do potrzeb pieszych, rowerzystów i komunikacji miejskiej.

- Od 2012 roku, kiedy ogłoszona została strategia „Mobilny Gdańsk”, po dzisiejszą obowiązującą strategię, która powstała w 2015 roku, a którą teraz jeszcze chcemy udoskonalić, zakładano właśnie tę priorytetyzację niezmotoryzowanych środków transportu nad samochodem - przypomniał Grzegorz Krajewski. - W mieście, po którym łatwo możemy przejść z punktu A do B - w najkrótszej linii, w krótkim czasie, nie musimy stać za długo na światłach, nie musimy schodzić do tuneli, nie musimy pokonywać schodów na kładkach nad jezdniami, żyje się po prostu dobrze. Kiedy mogę przejść zadrzewioną aleją, nie muszę przeciskać się między samochodami, nie muszę obawiać się o swoje zdrowie i życie - to to jest istotny element wysokiej jakości życia w mieście.

Pełnomocnik ds. pieszych uważa, że już teraz pod tym względem w Gdańsku jest zdecydowanie lepiej, a zmian na plus będzie jeszcze więcej. Jedną z dobrych, jego zdaniem, nowości w ostatnim czasie jest powstanie przy ulicy Okopowej, na wysokości Bramy Wyżynnej, przejścia naziemnego, które, choć wywołuje na razie dużo skrajnych emocji, jest kolejnym, istotnym krokiem ku budowie „miasta szczęśliwszego”.

- Chcemy budować miasto 8-80. To jest takie hasło, żeby miasto było dostępne zarówno dla ośmioletniego dziecka, jak i 80-letniego seniora. I zwłaszcza w przypadku tych seniorów, bądź osób, które mają pewne trudności w poruszaniu się, poruszają się na wózkach, przejście naziemne jest potężnym ułatwieniem, szczególnie że w przypadku przejścia przy Okopowej nie ma windy z jednej strony - podkreślał Grzegorz Krajewski. - Poza tym Gdańsk jest zbyt pięknym miastem, żeby poruszać się tunelami.

Obejrzyj całą rozmowę:

PKM Gdańsk Firoga. Zobacz, jak rośnie w oczach nowy przystanek kolejowy w mieście