Budowane w latach 2020-21 i ochrzczone zgodnie z morskim rytuałem jednostki otrzymały imiona: lodołamacz czołowy to Puma, a lodołamacze liniowe: Narwal, Nerpa i Manat. Matką chrzestną Pumy została Małgorzata Zwiercan, Narwala – Natalia Nitek-Płażyńska, Nerpy - Anna Jabłońska, a Manata - Małgorzata Witkowska.
W uroczystości wzięli udział m.in. wiceminister Infrastruktury Grzegorz Witkowski oraz prezes Wód Polskich Przemysław Daca.
Modernizacja floty to ważny element kompleksowych działań gospodarki wodnej, w tym zimowej ochrony przeciwpowodziowej. Uzupełnienie floty o nowoczesne statki pozwoli skuteczniej przeprowadzać akcje lodołamania i zapewnić większe bezpieczeństwo mieszkańcom regionu Dolnej Wisły.
- Ostatni sezon zimowy udowodnił, jak bardzo potrzebne są lodołamacze. Ich rola dla zapewnienia bezpieczeństwa mieszkańców jest kluczowa. Wody Polskie dbają o bezpieczeństwo obywateli. Cztery nowe lodołamacze pozwolą załogom kruszyć lód na Wiśle, a mieszkańcy od Płocka do Przegaliny mogą spać spokojnie - powiedział Wiceminister Infrastruktury Grzegorz Witkowski.
- Wody Polskie mają obecnie osiem nowych lodołamaczy, w tym cztery w Gdańsku. Jesteśmy jak nigdy przygotowani na akcję lodołamania. Mając doświadczonych kapitanów i załogi ze spokojem patrzymy w przyszłość. Lodołamacze z Gdańska pomagały w ostatniej akcji lodołamania we Włocławku. Wody Polskie to piękna nazwa, które nas zobowiązuje. Tradycja chrztu jednostek pływających sięga czasów Egiptu i Nilu. Jest to tradycja rzeczna - podsumował prezes Wód Polskich Przemysław Daca.
Nowe lodołamacze są dostosowane do warunków panujących na Wiśle, m.in. niżówek oraz licznych płycizn i konieczności omijania przeszkód. Będą mogły efektywnie usuwać zatory lodowe i śryżowe oraz bezpiecznie odprowadzać krę. Będą pracować na Wiśle razem z pięcioma starszymi lodołamaczami: czołowym Tygrysem (rok produkcji 1984 r.) i linowymi: Rekinem (1991r.), Orką (1991 r.), Foką (1988 r.), Żbikiem (1989r.).
Wszystkie lodołamacze stacjonują w bazie na terenie śluzy w Gdańsku Przegalinie.
Zbudowane przez Morską Stocznię Remontową Gryfia w Szczecinie jednostki cechują się wielofunkcyjnością. Oprócz zapewnienia zimowej osłony przeciwpowodziowej przez kruszenie i odprowadzanie lodu, pełnią też funkcje ratownicze, przeciwpożarowe, holownicze, badawcze i patrolowe. Są wyposażone w nowoczesne urządzenia do sondowania dna koryta rzecznego, a przez możliwość zamontowania na pokładzie bębna z zaporą, mogą zwalczać rozlewy ropopochodne.
Ponadto statki są przyjazne dla środowiska, gdyż dzięki innowacyjnemu układowi napędowemu będą zużywać mniej paliwa, a przez zastosowanie izolacji cieplnej, oświetlenia LED i baterii słonecznych będą energooszczędne.
Nowe lodołamacze
Czołowy Puma
Pierwszy z wybudowanych lodołamaczy, czołowy Puma został zwodowany 19 lutego 2020 r. W pełni wyposażony statek przypłynął do Gdańska we wrześniu 2020 r.
Parametry lodołamacza czołowego Puma:
- Długość całkowita Lc = 33.45 m;
- Długość między pionami Lpp = 30.41 m;
- Szerokość całkowita Bc = 8.1 m;
- Szerokość konstrukcyjna B = 7.22 m;
- Wysokość boczna H = 2.50 m;
- Zanurzenie maksymalne Tmax = 2.0 m;
- Zanurzenie projektowe T = 1.60 m;
- Wysokość nierozbieralna przy zanurzeniu projektowym HT = 4.00 m;
- Wysokość nierozbieralna przy zanurzeniu maksymalnym HTmax .= 3.60 m;
- Silnik główny 1044 kW (1400KM);
- Napęd: śruba nastawna;
- Uciąg na palu min. 10 T;
- Wyporność przy zanurzeniu projektowym 175 t.
Liniowe: Narwal, Nerpa i Manat
Kolejnymi lodołamaczami, które zawitały do macierzystej przystani w Gdańsku były lodołamacze liniowe Narwal, Nerpa i Manat.
Parametry lodołamaczy liniowych:
- Długość całkowita Lc = 28.07 m;
- Długość między pionami Lpp = 25.32 m;
- Szerokość całkowita Bc = 7.07 m;
- Wysokość boczna H = 2.40 m;
- Zanurzenie maksymalne Tmax = 1.70 m;
- Zanurzenie projektowe T = 1.45 m;
- Wysokość nierozbieralna przy zanurzeniu maksymalnym HTmax .= 3.70 m;
- Silnik główny spalinowy o mocy 597 kW (800KM);
- Napęd: śruba stała;
- Uciąg na palu min. 6 T;
- Wyporność przy zanurzeniu projektowym 132 t.
Lodołamacz liniowy – lodołamacz czołowy
Lodołamacz czołowy ma za zadanie wyłamywanie w lodzie rynny, rozbijanie zatorów, uwalnianie z oblodzenia filarów mostów i budowli wodnych.
Zadaniem lodołamacza liniowego (mniejszego i lżejszego od czołowego) jest poszerzanie wyłamanej rynny, rozbijanie dużych tafli lodu w rynnie i zapewnianie swobodnego spływu kry.
Projekt dofinansowany przez UE
Budowa została dofinansowana przez Unię Europejską. Projekt „Budowa lodołamaczy dla RZGW Gdańsk” dofinansowany jest, w wysokości 85 proc., z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 (POIŚ), Priorytet II „Ochrona środowiska, w tym adaptacja do zmian klimatu”, Działanie 2.1 „Adaptacja do zmian klimatu wraz z zabezpieczeniem i zwiększeniem odporności na klęski żywiołowe, w szczególności katastrofy naturalne oraz monitoring środowiska”.
Budżet projektu: 78,6 mln. zł.
Umowę o dofinansowaniu budowy podpisano w 15 lutego 2017 r. Zakończenie całego projektu przewidziane jest na jesień 2022 r.
Więcej o projekcie budowy lodołamaczy: REGIONALNY ZARZĄD GOSPODARKI WODNEJ W GDAŃSKU (gdansk.rzgw.gov.pl)
Autor: za stroną Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie