Nowa droga rowerowa powstała w ramach remontu al. Armii Krajowej - na odcinku od Węzła Groddecka do al. Sikorskiego. Skrajny pas jezdni został przeznaczony na wydzieloną trasę rowerową o szerokości 3-4 metrów, która włącza się w istniejącą sieć rowerową przy ul. Chałubińskiego. Trasa liczy 1500 metrów wzdłuż Armii Krajowej i ponad 400 metrów na kładce i w al. Sikorskiego.
- Długo wyczekiwany projekt ekostrady łączącej Chełm ze Śródmieściem, a także dalszymi trasami dojazdowymi, zostaje dziś oficjalnie otwarty. To kolejny krok w budowie Gdańska, który zachęca do korzystania z alternatywnych, ekologicznych sposobów poruszania się po mieście. Dziękuję za sprawną realizację projektu, a także wszystkim mieszkańcom, którzy głosowali na pierwszy odcinek ekostrady w budżecie obywatelskim. Zachęcam do korzystania z naszej infrastruktury rowerowej, która bardzo dynamicznie rozwija się w Gdańsku - mówiła Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. - Nie zasypiamy gruszek w popiele - przygotowujemy już projekt drugiego etapu ekostrady, który połączy rejon ul. Sikorskiego z ul. Łostowicką. Podjęliśmy decyzję, iż ten odcinek zostanie poprowadzony w pasie zieleni rozdzielającym jezdnie al. Armii Krajowej.
Popularna już przed otwarciem. Poznaj pierwszą gdańską ekostradę
Inwestycja dla mieszkańców
- Dzięki projektowi rowerowemu z budżetu obywatelskiego, mogliśmy poprawić nawierzchnię całego odcinka drogi. Jestem przekonany, że doceniają to także kierowcy korzystający codziennie z tej trasy. Niektórzy obawiali się, że zwężenie ruchu z trzech do dwóch pasów spowoduje duże korki, ale zatory w tym miejscu nie uległy zwiększeniu. Również i na kwestię ewentualnego przejazdu służb ratunkowych znaleźliśmy rozwiązanie: przygotowaliśmy specjalne przepusty i miejsca umożliwiające wjazd na ekostradę, aby służby mogły szybciej dotrzeć do miejsca zdarzenia - mówił Piotr Borawski, zastępca prezydent Gdańska ds. mobliności i bezpieczeństwa. - Od 22 września do 5 października zapraszamy wszystkich mieszkańców do decydowania o tym, gdzie powstaną kolejne stacje MEVO. Spośród 50 zgłoszonych propozycji wybierzemy 25 lokalizacji. Zachęcam do udziału poprzez stronę gdansk.pl.
Ekostrada to odpowiedź na potrzeby mieszkańców południowych dzielnic, którzy od wielu lat zabiegali o poprawę warunków dojazdu do Śródmieścia. Projekt został dwukrotnie wybrany w Budżecie Obywatelskim: w 2019 i 2023 roku, zdobywając w sumie ponad 5 tysięcy głosów.
Z nowej trasy już korzysta ponad 300 osób dziennie, co potwierdza, że inwestycja jest ważnym elementem systemu zrównoważonej mobilności w Gdańsku.
Bezpieczeństwo i kolejne etapy
- Śródmieście, z którego korzystają mieszkańcy i turyści, potrzebowało odciążenia. Dzięki ekostradzie będzie mniej spalin i korków - mówił Maksymilian Kieturakis, radny miasta Gdańska. - Cieszymy się, że Chełm i dzielnice południowe mogą dołączyć do centralnego pasa komunikacyjnego, prowadzącego ze Śródmieścia do Wrzeszcza i do dalszych rejonów naszego miasta. Ekostrada to także inwestycja, która wpisuje się w Europejski Tydzień Mobilności oraz kampanię "Kręć Kilometry dla Gdańska". Zachęcam do korzystania z roweru jako środka transportu w naszym mieście.
Budowa ekostrady została połączona z remontem al. Armii Krajowej. Wprowadzono także zmiany w organizacji ruchu - prędkość maksymalna na tym odcinku drogi została obniżona z 80 do 70 km/h, co przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu.
MEVO gratis, nawet na rok. Jak to możliwe?
To jednak dopiero początek. Miasto przygotowuje już dokumentację projektową dla drugiego etapu ekostrady - od al. Sikorskiego do ul. Łostowickiej. Ten odcinek zostanie poprowadzony pasem zieleni wzdłuż al. Armii Krajowej. Będzie to rozwiązanie w pełni oddzielone od ruchu samochodowego i przeznaczone wyłącznie dla rowerzystów. Dzięki temu sieć tras szybkiego ruchu rowerowego w południowej części Gdańska będzie systematycznie rozwijana, zwiększając komfort i bezpieczeństwo mieszkańców.
Drugi etap będzie miał 1350 m długości i 4 m szerokości, zostanie połączony z pierwszym etapem ekostrady oraz z istniejącymi drogami rowerowymi wzdłuż ul. Łostowickiej i al. Havla, tworząc spójny korytarz z południa miasta, od rejonu Nowej Warszawskiej aż do Śródmieścia.
Otwarciu ekostrady towarzyszył przejazd rowerowy z pętli Chełm na Targ Węglowy. Tam od godz. 11.00 odbywał się piknik komunikacyjny w ramach Europejskiego Tygodnia Mobilności. Wydarzenie połączyło inaugurację nowej trasy z promocją ekologicznych form transportu.
Dzień Bez Samochodu
- Do tej pory, aby komfortowo dojechać rowerem do Śródmieścia, trzeba było nadkładać drogi przez ul. Łostowicką lub korzystać z tras samochodowych biegnących przez Stary Chełm. Dzięki tej inwestycji, w ciągu kilku minut będzie można znaleźć się w centrum, dotrzeć do pracy, szkoły czy na uczelnię - mówiła Kamila Błaszczyk, radna miasta Gdańska. - W najbliższy poniedziałek obchodzimy Dzień Bez Samochodu. Każdy mieszkaniec Gdańska będzie mógł tego dnia bezpłatnie skorzystać z rowerów Mevo. To także zachęta do zmiany przyzwyczajeń transportowych.
W poniedziałek, 22 września, komunikacja miejska w Gdańsku będzie bezpłatna, a użytkownicy aplikacji Mevo skorzystają z darmowych przejazdów: do jednej godziny na rowerze elektrycznym i do dwóch godzin na rowerze klasycznym. Do bezpłatnych przejazdów uprawnieni będą posiadacze aktywnej Gdańskiej Karty Mieszkańca. To dodatkowy element zachęcający mieszkańców do przekonania się, że rower i transport publiczny mogą być wygodną alternatywą dla samochodu.