14 gmin biorących udział w projekcie Systemu Roweru Metropolitalnego dla obszaru metropolitalnego Gdańsk - Gdynia - Sopot przygotowało propozycje rozmieszczenia stacji postoju dla przyszłego systemu roweru publicznego. Cztery z nich: Gdańsk, Gdynia, Sopot i Reda postanowiły przeprowadzić konsultacje swoich propozycji z mieszkańcami między 15 a 22 września 2017 r. (Tczew zrobił to już wcześniej).
Wystarczą zwykłe u-stojaki
Przypomnijmy: Rower metropolitalny powstanie w oparciu o tzw. system IV generacji, czyli o rowery z wbudowanym elektrozamkiem i modułem GPS. Dzięki temu nie będą wymagały specjalnych stacji dokujących i będzie je można parkować z wykorzystaniem tradycyjnych u-kształtnych stojaków rowerowych, zarówno do obecnie funkcjonujących, jak i nowych, zakupionych w ramach projektu. Wszystkie włączone do systemu parkingi rowerowe będą objęte systemem geolokalizacji operatora roweru publicznego i odpowiednio oznakowane.
Każde miasto otrzyma swoją pulę rowerów z 3866 planowanych w projekcie. Przykładowo Gdańsk będzie miał 2160 pojazdów, Gdynia – 1100, Sopot – 164, Reda – 39. W trzech pierwszych miastach 10 proc. floty stanowić będą rowery ze wspomaganiem elektrycznym i te będą już wymagały specjalnych stacji umożliwiających ładowanie.
- W projekcie zaplanowaliśmy po dwa stojaki na jeden rower, co daje nam cztery miejsca parkingowe na każdy pojazd w systemie. W Warszawie np. na jeden rower przypada półtora miejsca w stacji dokującej,u nas będzie ich więc sporo więcej - podkreśla Krzysztof Perycz-Szczepański koordynator projektu SRM w Stowarzyszeniu Obszar Metropolitalny Gdańsk - Gdynia - Sopot. - Wyjątkiem będą stacje dokujące dla pojazdów elektrycznych, tutaj współczynnik będzie taki jak w stolicy.
Stowarzyszenie OM G-G-S jest realizatorem projektu SRM, jednak za konsultacje społeczne odpowiadają poszczególne gminy, które zdecydowały się je przeprowadzić.
- Podczas konsultacji mieszkańcy będą mogli zapoznać się z propozycjami przygotowanymi przez miasta. Jeśli ktoś uważa, że któraś stacja jest niepotrzebna, że można ją lepiej zlokalizować, albo że gdzieś takiego parkingu brakuje, może przyjść na konsultacje, albo już teraz podesłać nam swoją propozycję zmian. Projekty lokalizacji stacji udostępniamy na naszej stronie internetowej - zachęca Krzysztof Perycz-Szczepański.
Szczegółowe instrukcje, jak wskazać proponowaną lokalizację i daty konsultacji w dolnej części tekstu.
W Gdańsku wstępnie zaplanowano ok. 360 lokalizacji dla pojazdów SRM.
Rower komunikacyjny, a nie - rekreacyjny
- Tworząc je bazowaliśmy na założeniach wypracowanych w trakcie tworzenia koncepcji roweru metropolitalnego, która zakłada między innymi, że rower publiczny służyć musi celom komunikacyjnym, a nie rekreacyjnym, że ma być częścią “miejskiej mobilności” w połączeniu z komunikacją kolejową i miejską - mówi Grzegorz Krajewski z Referatu Mobilności Aktywnej Urzędu Miejskiego w Gdańsku. - Braliśmy pod uwagę również takie zagadnienia jak: bliskość popularnych celów podróży i miejsc o dużej gęstości zaludnienia, własność gruntów (stacje mogą powstać tylko na terenach należących do miasta), widoczność przyszłych parkingów - tak, aby korzystanie z roweru metropolitalnego było intuicyjne.
FRAGMENTY PROPONOWANYCH LOKALIZACJI DLA GDAŃSKA. Całe opracowanie znajdziesz tutaj.
Do mapy lokalizacji stacji postoju włączona zostanie część funkcjonujących już parkingów rowerowych (np. przy ul. Nowe Ogrody przy magistracie i przy węźle Havla/Łódzka), przy czym właściciele prywatnych jednośladów wciąż będą mogli z nich korzystać.
Stacje SRM nie staną tylko w trzech gdańskich dzielnicach: na Olszynce i w Rudnikach - z uwagi na małą gęstość zaludnienia oraz na Wyspie Sobieszewskiej, która jako dzielnica odległa od szlaków kolejowych nie spełnia podstawowego kryterium projektu roweru dla metropolii.
SRM powstaje w ramach większego przedsięwzięcia pn. “Węzły integracyjne wraz z trasami dojazdowymi w obszarze metropolitalnym G-G-S.” Wg. założeń tego obszernego projektu rower publiczny “zasilać ma” węzły integracyjne (czyli kolejowe) i teren w promieniu 5 km wokół każdego z nich, co niestety wyklucza z niego tereny Wyspy.
- Zachęcam gdańszczan do wzięcia udziału w społecznych konsultacjach i przyczynienia się do wskazania najkorzystniejszych lokalizacji dla stacji postojowych roweru metropolitalnego. Chcemy stworzyć sprawny i zintegrowany system umożliwiający poruszanie się po Gdańsku rowerem, dlatego sugestie przyszłych użytkowników są szczególnie istotne – mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. komunalnych.
Chcesz wiedzieć więcej o terminach realizacjii Systemu Roweru Metropolitalnego w Gdańsku, przeczytaj:
System Roweru Metropolitalnego: przed przetargiem - dialog techniczny
Cycle Hack - po raz pierwszy w Polsce
• Sobota, 15 września, w godz.: 10:00 - 16:00 (konsultacje w godz.: 11:00 - 14:00)
• Niedziela, 16 września, w godz.: 11:00 - 15:00
Konsultacje w Gdańsku odbędą się w sieni Instytutu Kultury Miejskiej (ul. Długi Targ 39/40): - 15 września (piątek) o godz. 17:30; - 16 września (sobota) o godz. 11:00; - 17 września (niedziela) o godz. 11:00. Przygotowano trzy terminy, tak aby każdy zainteresowany mógł sobie wybrać jeden z nich. Wcześniejsze zapisy nie są potrzebne, nie ma limitu uczestników. |
Wymienione powyżej spotkania to część jeszcze większego zespołu wydarzeń, które odbywać się będą w Gdańsku między 15 a 22 września w ramach Europejskiego Tygodnia Mobilności. W czasie tych siedmiu dni przygotowano liczne atrakcje - nie tylko dla rowerzystów! Więcej informacji na stronie ETM oraz na Fb Rowerowy Gdańsk.
O gdańskich całorocznych rowerzystach:
Cztery pory roku na rowerze w Gdańsku. Kto ma odwagę żeby lekceważyć pogodę?