• Start
  • Wiadomości
  • Rok budowy Nowej Warszawskiej za nami. Tramwajem pojedziemy na początku 2023 r.

Rok budowy Nowej Warszawskiej za nami. Tramwajem pojedziemy na początku 2023 r.

Nowa Warszawska jest jedną z najważniejszych inwestycji komunikacyjnych realizowanych w południowej części Gdańska. Prace rozpoczęły się rok temu, a ich postępy widać gołym okiem. Na trasie ułożono już 500 metrów torowiska, ustawiono 66 słupów trakcyjnych i 25 lamp.
( Publikacja: 10.03.2022 )
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Na trasie tzw. Nowej Warszawskiej ułożono już 500 metrów torowiska, ustawiono 66 słupów trakcyjnych i 25 lamp
Na trasie tzw. Nowej Warszawskiej ułożono już 500 metrów torowiska, ustawiono 66 słupów trakcyjnych i 25 lamp
Fot. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska

 

Umowa na budowę trasy tramwajowej, tzw. Nowej Warszawskiej, została podpisana w lutym 2021 roku, a prace drogowe rozpoczęły się na początku marca. Od tego czasu mieszkańcy mogą przyglądać się postępom prac.

- Na trasie zamontowano już 66 słupów trakcyjnych, a dziewięć kolejnych zostanie ustawianych do końca tygodnia - informuje Karol Kalinowski, dyrektor naczelny Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. - Ponadto na trasie stoi już 25 słupów oświetleniowych.

- Dotychczas ułożono około 500 metrów torowiska. Obecnie prace koncentrują się na odcinku od ul. Piotrkowskiej do pętli Ujeścisko - dodaje Zbigniew Korduła, inżynier kontraktu z ramienia DRMG. - Na odcinku od ul. Łódzkiej do ul. Piotrkowskiej ułożono 100 proc. torów z podbiciem i balastowaniem. Zauważyć można już także kształt peronów przy ul. Łódzkiej i ul. Piotrkowskiej.

Wyraźne postępy prac widoczne są nie tylko w przypadku infrastruktury tramwajowej, ale także przy budowie drogi rowerowej i chodników. Od ul. Łódzkiej do ul. Piotrkowskiej zaawansowanie prac przy budowie drogi rowerowej jest na poziomie ok. 85 proc., a w pobliżu al. Havla - 60 proc.

 

Na odcinku od ul. Łódzkiej do ul. Piotrkowskiej ułożono 100 proc torów z podbiciem i balastowaniem. Zauważyć można już także kształt peronów przy ul. Łódzkiej i ul. Piotrkowskiej
Na odcinku od ul. Łódzkiej do ul. Piotrkowskiej ułożono 100 proc torów z podbiciem i balastowaniem. Zauważyć można już także kształt peronów przy ul. Łódzkiej i ul. Piotrkowskiej
Fot. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska

 

Utrudnienia na ul. Piotrkowskiej

W najbliższym czasie roboty skupią się na odcinku w pobliżu węzła tramwajowego Ujeścisko, gdzie kontynuowane będą prace związane z budową chodników, drogi rowerowej i infrastruktury tramwajowej.

Ponadto na przełomie marca i kwietnia planowane są prace związane z poprowadzeniem linii tramwajowej przez ul. Piotrkowską. Prace te będą wiązały się z wprowadzeniem ruchu wahadłowego na odcinku w rejonie torowiska. Aby zminimalizować utrudnienia dla mieszkańców ruch będzie sterowany ręcznie. O szczegółach informować będziemy w oddzielnym komunikacie.

 

 

Uruchomienie linii - I kwartał 2023 r.

Zakładany harmonogram inwestycji przewiduje zakończenie robót w listopadzie 2022 roku. Potem rozpocznie się procedura odbiorowa i pozyskiwanie pozwoleń administracyjnych. Nowa linia tramwajowa uruchomiona zostanie w pierwszym kwartale 2023 roku. Wykonawcą prac jest konsorcjum firm MTM Firma Budowlano-Drogowa MTM SA - Lider, Przedsiębiorstwo Usługowo Handlowe RAJBUD Sp. z o.o.- Partner. Koszt inwestycji to blisko 60 mln złotych.

Nowa linia tramwajowa będzie miała długość około 2 km. Wzdłuż torowiska przebiegać będzie ścieżka rowerowa i chodnik dla pieszych. Zakres inwestycji obejmuje także przebudowę fragmentu torowiska i układu drogowego na al. Havla, tak aby można było „wpiąć” nową linię.

 

Zakładany harmonogram inwestycji przewiduje zakończenie robót w listopadzie 2022 roku, potem rozpocznie się procedura odbiorowa
Zakładany harmonogram inwestycji przewiduje zakończenie robót w listopadzie 2022 roku, potem rozpocznie się procedura odbiorowa
Fot. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska

 

Budowa Nowej Warszawskiej jest realizowana w ramach Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej - etap IV A (GPKM IVA), który jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko2014 - 2020.