• Start
  • Wiadomości
  • Jeszcze większa flota historycznych pojazdów komunikacji miejskiej

Jeszcze większa flota historycznych pojazdów komunikacji miejskiej

Gdańskie Autobusy i Tramwaje, miejska spółka, która na co dzień przewozi w całym mieście tysiące pasażerów, dba też o swoją historyczną spuściznę. W zasobach spółki znajduje się obecnie 11 zabytkowych pojazdów. W przyszłym roku dołączy kolejny - autobus Neoplan.
16.07.2025
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
na zdjęciu dwa stare autobusy miejskie
Flota zabytków GAiT powiększy się wkrótce o Neoplana N4020 (widoczny po lewej stronie)
Fot. Jerzy Pinkas / www.gdansk.pl

Pierwsze klimatyzowane autobusy

GAiT przymierza się do rozbudowy już całkiem imponującej floty historycznych autobusów i tramwajów kursujących przed laty na ulicach Gdańska. Wkrótce dołączy do niej Neoplan N4020 - model, który prawdopodobnie pamiętają nawet 20-letni mieszkańcy naszego miasta.

- Choć dziś budzi sentyment, to jeszcze kilka lat temu był ważnym elementem codzienności mieszkanek i mieszkańców. Neoplan N4020 to reprezentant pierwszych klimatyzowanych autobusów w Gdańsku, i całej Polsce - informuje Anna Dobrowolska, rzeczniczka Gdańskich Autobusów i Tramwajów.

Ten model Neoplana powstał na bazie niemieckiego projektu z końca lat 80., ale egzemplarze, które trafiły do Gdańska tworzono już w Polsce - w 1997 r. w zakładzie w Bolechowie pod Poznaniem. Ten przekształcono zresztą w znaną obecnie fabrykę Solarisa.

Neoplany N4020 były trzyosiowymi autobusami. Ze względu na ich długość i brak przegubu potocznie nazywano je „deskorolkami”.  Po ulicach naszego miasta jeździło w sumie 11 takich pojazdów.

- W zbiorach GAiT zachowaliśmy jeden egzemplarz o numerze taborowym 2605, wycofany z ruchu w 2017 r. To właśnie on przejdzie teraz gruntowną renowację, by odzyskać dawny blask - dodaje Anna Dobrowolska.

Prace renowacyjne obejmą m.in. układ elektryczny, powłoki lakiernicze, wnętrze i podzespoły, a także wymianę zużytych części. Prace wykona wyłoniony w przetargu wykonawca. Ich koszt oszacowano na 428 tys. złotych.  

Odnowiony Neoplan dołączy do gdańskiej floty w drugiej połowie 2026 roku.

Unijne dofinansowanie dla trasy tramwajowej Gdańsk Południe - Wrzeszcz

Historyczny tabor na liniach sezonowych

Flota jeżdżących zabytków GAiT liczy obecnie 11 pojazdów, w tym siedem tramwajów i cztery autobusy. 

Szczegółowe informacje na ich temat można znaleźć TUTAJ

Co ważne, nie stoją one ukryte w komunikacyjnych magazynach, ale służą - okazjonalnie - mieszkańcom Gdańska. Pojawiają się na torach i ulicach m.in. w ramach promocji ważnych społecznie projektów, a także z okazji wyjątkowych świąt. Można też je zauważyć, i skorzystać z “podwózki”, w ramach sezonowych wakacyjnych linii. I tak:

Zabytkowa linia autobusowa 600

Funkcjonuje w soboty, niedziele i święta na trasie: Muzeum II Wojny Światowej - Rybaki Górne - Popiełuszki - Nowomiejska - Wały Piastowskie - Podwale Grodzkie - Wały Jagiellońskie - Okopowa - Toruńska - Wróbla - Łąkowa - Podwale Przedmiejskie - Elbląska - Sucharskiego - Pokładowa - Twierdza Wisłoujście - Pokładowa - Sucharskiego - Westerplatte. 

Autobusy tej linii kursują co 60 minut w godz. 10.00-19.00.

Zabytkowa linia tramwajowa 60

Ta linia działa także w soboty, niedziele i święta na trasie: Oliwa - Zaspa - Jana z Kolna - Dworzec Główny - Brama Wyżynna - Śródmieście SKM. 

Tramwaje jeżdżą co 60 minut w godz. 10.00-18.00. 

Na przystanku „Dworzec Główny” można przesiąść się na linię 600 obsługiwaną przez zabytkowe autobusy (Ikarusa i Mercedesa).

TV

“Chciałbym ‘mówić’ coraz mniej”