• Start
  • Wiadomości
  • Port Lotniczy Gdańsk - dokąd doleciał? TOP 10 ulubionych połączeń (PODSUMOWANIE ROKU)

Port Lotniczy Gdańsk - dokąd doleciał? TOP 10 ulubionych połączeń (PODSUMOWANIE ROKU)

Lotnisko w Gdańsku wciąż jest portem z dużym potencjałem - ma za sobą kolejny rok wzrostu liczby obsługiwanych pasażerów, a jednocześnie kilkanaście miesięcy odpoczynku od inwestycji (ale to się wkrótce zmieni). Na 99,9 proc. nasze lotnisko obsłużyło w mijającym roku 4 mln pasażerów, a w nadchodzącym - jak szacuje prezes Tomasz Kloskowski - dobije do 4,3 mln.
29.12.2016
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

Coraz więcej przylotów, coraz więcej odlotów...

Kiedy pod koniec 2015 roku (roku, w którym gdańskie lotnisko obsłużyło 3,71 mln pasażerów) mówiono o prognozach liczby podróżnych na rok 2016, przedstawiciele Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy ostrożnie podchodzili do tematu.

- Zakładamy dynamikę wzrostu liczby pasażerów o pięć procent w ciągu roku - powiedział wówczas Michał Dargacz, rzecznik prasowy gdańskiego portu lotniczego. - Szacujemy, że obsłużymy około 3,9 miliona osób.

Wszystko wskazuje jednak na to, że w 2016 r. “pękną” oczekiwane cztery miliony.


Milowy krok

- Na początku grudnia nasze wyliczenia mówiły, że zabraknie nam raptem trzech tysięcy pasażerów, ale już 12 grudnia, gdy robiliśmy ostatnie kalkulacje, wszystko wskazywało na przekroczenie szacunków - tłumaczył kilka dni temu dziennikarzowi "Gazety Wyborczej Trójmiasto" prezes lotniska Tomasz Kloskowski.

Czy port w Rębiechowie przekroczy kolejną milionowy krok w swym rozwoju? Dowiemy się dopiero w drugiej połowie stycznia 2017 r., kiedy oficjalne wyniki spółki za rok 2016 r. zostaną ogłoszone.

Warto dodać, że ostatni głos “w sprawie czterech milionów” należeć może do amatorów sportów zimowych. Mieszkańcy Trójmiasta i okolic jadąc na narty, coraz częściej wybierają podróż samolotem zamiast kilkunastogodzinnej jazdy samochodem czy autokarem. Korzystają z możliwości dolotu do lotnisk przesiadkowych we Frankfurcie i Monachium albo lecą na narty bezpośrednio do Włoch i Hiszpanii (w styczniu do zimowych destynacji dojdzie jeszcze Francja - patrz niżej), a także do Skandynawii.
 

Największym przewoźnikiem w Porcie Lotniczym Gdańsk pozostaje irlandzki Ryanair

Rosnące miliony zobowiązują

Cztery miliony pasażerów dla lotniska, które osiągnie ten wynik, oznaczają wzrost zainteresowania największych graczy na rynku. Jeden z takich sieciowych przewoźników - KLM, nie czekając na ostateczne wyniki mijającego roku, już w połowie grudnia ogłosił, że od maja 2017 r. codziennie obsługiwać będzie jeden lot do Amsterdamu. Tym samym dołączył do grona tradycyjnych w Rębiechowie sieciowych przewoźników: LOTu, SASu i Lufthansy.

Cztery miliony oznaczają także potrzebę inwestycji w rozwój infrastruktury. Port Lotniczy Gdańsk zamierza wydać w przyszłym roku 40 mln złotych, m.in. na rozbudowę parkingów i przebudowę stanowisk check-in. A także na zakończenie budowy terminalu kurierskiego z drogami dojazdowymi dla dzierżawcy tego obiektu - firmy DHL oraz na podniesienie kategorii systemu ILS z kategorii II LINK do kategorii III b.


MIGi, Rusłan i Lockheed

Mijający rok na lotnisku w Rębiechowie był udany dla tzw. spottersów - fanów piękna latających maszyn. 25 maja wylądował tu imponujący wojskowy samolot transportowy Lockheed C-5 Galaxy należący do Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych. Ważąca 153 tony amerykańska maszyna transportowała sprzęt na manewry dla żołnierzy armii USA. Do Gdańska przywiozła m.in. siedem hummerów.
 

Pięć dni później pasażerowie zobaczyć mogli na płycie portu niecodzienny widok - pięć wojskowych samolotów MIG-29. Myśliwce z 23 Bazy Lotnictwa Taktycznego z Mińska Mazowieckiego dolecieć miały na lotnisko wojskowe w Królewcu Malborskim. Wylądowały jednak awaryjnie w Gdańsku. Przed spektakularnym wylotem (odleciały jeszcze tego samego dnia wieczorem) wojskowe maszyny przeszły przegląd techniczny i uzupełniły paliwo.
 


5 czerwca w Gdańsku pojawił się zaś Antonow-124 “Rusłan” - druga co do wielkości maszyna latająca na świecie. Czterosilnikowy odrzutowiec o masie 175 ton w chwili startu (z ładunkiem i paliwem) może ważyć nawet 392 tony. Ma 69 m długości, rozpiętość jego skrzydeł wynosi 73,3 m, wysokość zaś - 21 metrów. Konstrukcja giganta powstała jeszcze w Związku Radzieckim, na początku lat 80.tych ubiegłego wieku.

Co przewoziła maszyna należąca do rosyjskiej firmy przewozowej Volga-Dniepr pozostaje tajemnicą, wiadomo jednak że polska armia wynajmuje tego typu maszyny do przewozu wielkich ładunków. Kolos odleciał z Gdańska następnego dnia.


Dokąd latamy najchętniej?

Jakie połączenia cieszyły się największą popularnością w 2016 r. i jak zmieniła się pierwsza dziesiątka przelotów w porównaniu z 2015 r. - przedstawiamy w formie tabeli (z zastrzeżeniem, że dane za 2016 r. kończą się na listopadzie).


Przypominamy nowe połączenia z gdańskiego portu lotniczego ogłoszone w mijającym roku:

Realizowane już w 2016 r.:

  •  od marca: Sztokholm Arlanda (SAS)
  • w kwietniu Wizz Air przeniósł przeloty do Lubeki na lotnisko w Hamburgu
  • w kwietniu Ryanair ogłosił rozkład lotów na zimę 2016/2017, wprowadzając trzy nowe trasy: do Belfastu, Mediolanu i Newcastle, a także dwa nowe połączenia w sezonie zimowym na Maltę oraz do Sztokholmu (Skavsta). Od 30 października przewoźnik zrezygnował z lotów do Modlina - odtąd jego samoloty lądują wyłącznie na lotnisku Chopina
  • od czerwca: Iwano- Frankiwsk (Ukraine International Airlines); przy czym już 27 września połączenie zostało zawieszone z obietnicą przywrócenia 2 lipca 2017 r. (być może pozostanie sezonowym)
  • od sierpnia: Kijów (Wizz Air)

Realizowane od 2017 r.:

  • od 14 stycznia: Grenoble (Wizz Air, w sezonie zimowym)
  • od 29 marca: Bergen (połączenie SAS realizowane dotąd z przesiadką)
  • od 30 marca.: Neapol (Ryanair)
  • od 25 marca: Vaxjo w Szwecji (Ryanair; lot sezonu letniego, do ostatniej soboty października)
  • od 15 maja: Amsterdam (KLM)

TV

Nowi mieszkańcy na Ujeścisku