• Start
  • Wiadomości
  • Ponad 36 mln pasażerów. Dekada PKM, w sobotę kolejowy piknik

Ponad 36 mln pasażerów. Dekada PKM, w sobotę kolejowy piknik

Dokładnie 1 września 2025, mija 10 lat od uruchomienia Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Z tej okazji PKM przygotowało krótkie podsumowanie funkcjonowania pierwszej w Polsce linii kolejowej wybudowanej przez samorząd. Zaprasza też w sobotę, 6 września, na jubileuszowy kolejowy piknik z atrakcjami promującymi transport szynowy.
01.09.2025
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Na zdjęciu widać nowoczesny pociąg jadący po estakadzie, oznakowany logo „Pomorskie”. W tle znajdują się budynki mieszkalne i drzewa, a pod wiaduktem przebiega ulica z samochodami.
Jeden z modeli pociągów PKM - od 10 lat na torach
Fot. Dominik Paszliński/gdansk.pl

Skąd wzięła się PKM?

Oficjalna inauguracja nowej linii kolejowej odbyła się 30 sierpnia 2015 r., ale regularne kursowanie regularnych, rozkładowych pociągów PKM rozpoczęło się 1 września. Pomorska Kolej Metropolitalna jest pierwszą w kraju linią kolejową wybudowaną przez samorząd. Koncepcja budowy nowej linii z Gdańska w kierunku Portu Lotniczego Gdańsk i dalej Kaszub, częściowo poprowadzonej w śladzie przedwojennej Kolei Kokoszkowskiej, narodziła się ok. 2008 r. w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego, który zlecił przygotowanie studium wykonalności inwestycji.

- Początkowo władze samorządowe województwa namawiały do realizacji tego projektu kolejarzy, ale były to czasy, kiedy PKP w ogóle nie były zainteresowane budową nowej linii kolejowej - przypomina Tomasz Konopacki, kierownik Biura Komunikacji Społecznej i Promocji w spółce Pomorska Kolej Metropolitalna. - Konieczne było więc powołanie własnej, samorządowej spółki do przygotowania (w latach 2010-2013) i realizacji (2013-2015) tej inwestycji, która ostatecznie okazała się jedną z nielicznych inwestycji kolejowych w Polsce ukończonych zgodnie z zaplanowanym harmonogramem.

Nocny Impuls na torach. Testowano nowy pociąg dla Pomorza

Z 40 do 450 tysięcy

Na zdjęciu widać uśmiechniętego mężczyznę w kolejarskim mundurze i czerwonej czapce, trzymającego w górze lizak do dawania sygnałów pociągom. W tle stoi nowoczesny skład kolejowy z otwartymi drzwiami oraz kilka osób na peronie.
Marszałek Mieczysław Stuk daje sygnał do odjazdu, 30 sierpnia 2015 - uroczysta inauguracja linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, która zaczęła regularne kursy 1 września 2015
Fot. Jerzy Pinkas/gdansk.pl

- Przed wybudowaniem linii PKM pociągiem z głębi Kaszub do Trójmiasta można było dostać się wyłącznie linią Kościerzyna - Gdańsk Osowa - Gdynia Główna, obsługiwaną przez 11 pociągów dziennie, z której korzystało 40 tysięcy pasażerów miesięcznie - wspomina Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego. - Dzięki wybudowaniu linii PKM zwiększyliśmy ofertę dla mieszkańców do aż czterech nowych tras: Kościerzyna - Gdynia, Kościerzyna - Gdańsk Wrzeszcz - Gdynia, Kartuzy - Gdańsk i Gdańsk - Port Lotniczy - Gdynia) obsługiwanych przez ponad sto pociągów dziennie - wylicza marszałek. Inwestycja samorządowa zaowocowała ponad 10-krotnym wzrostem liczby pasażerów na tym kierunku  - do ok. 450 tys. pasażerów miesięcznie. 

- PKM to najlepszy przykład, jak bardzo Pomorze zyskało na członkostwie Polski w Unii Europejskiej - podkreśla wicemarszałek Leszek Bonna. - Unijne wsparcie naszego projektu wyniosło aż 85 proc. tzw. kosztów kwalifikowalnych tej wartej ponad 1 miliard złotych inwestycji.

221,5 mln zł od Gdańska na budowę nowej trasy PKM Południe. Radni przegłosowali

Inwestycja, która trwa

  • Obecnie pomorski samorząd inwestuje w rozwój taboru. Od 2024 r. po linii PKM jeżdżą cztery najnowocześniejsze w Polsce pojazdy hybrydowe, a do końca 2026 na Pomorze trafi łącznie 45 nowych w pełni elektrycznych składów Impuls (część z nich już jeździ po pomorskich torach). Kilkanaście nowych Impulsów trafi także na linię PKM, po tym jak PKP PLK zelektryfikują swoje linie kolejowe do Kartuz i Kościerzyny. Wówczas pociągi elektryczne z linii PKM również będą mogły tam dojechać.
  • W latach 2021-2023 samorządowa spółka PKM SA ulepszyła zarządzaną przez siebie infrastrukturę kolejową (LK 248 + LK 253), przeprowadzając jej elektryfikację i budując dodatkowy przystanek Gdańsk Firoga. Wspólnie z PKP PLK wybudowany został także tzw. Bajpas Kartuski - kolejowa trasa objazdowa, która pozwala zachować ciągłość połączeń kolejowych z Kartuz do Gdańska podczas realizowanej obecnie przez PKP PLK modernizacji i elektryfikacji linii kolejowej 201. Pierwotnie przedsięwzięcie miało przebiegać równolegle z elektryfikacją linii PKM w 2023 r., przez jego brak, od dwóch lat pociągi elektryczne tylko w niewielkim stopniu mogły uzupełnić ofertę przewozową na linii PKM. Od tego roku PKP PLK intensywnie realizują swoją część inwestycji, dzięki czemu już za kilka lat pasażerowie będą mogli przesiąść się już całkowicie do większych i szybszych pociągów elektrycznych. 

Dziesięć lat temu ruszyła budowa PKM. Zdjęcia “przed” i “po” mówią wszystko

Na zdjęciu widać nowoczesny pociąg stojący na peronie stacji kolejowej, do którego podchodzą pasażerowie. Na pierwszym planie kobieta ciągnie walizkę na kółkach, zmierzając w kierunku pociągu.
Pasażerowie PKM na przystanku Port Lotniczy Gdańsk
Fot. Jerzy Pinkas/gdansk.pl

Pomorzanie najchętniej koleją

Odkąd w 2015 roku Samorząd Województwa Pomorskiego uruchomił linię PKM to właśnie Pomorzanie co roku stoją na podium raportu Urzędu Transportu Kolejowego jako najchętniej podróżujący koleją mieszkańcy polskich regionów.

W 2024 roku były to rekordowe 33,24 podróże koleją rocznie w przeliczeniu na 1 mieszkańca Pomorza, co jest aż 4-krotnie wyższe od średniej europejskiej, wynoszącej 8 podróży rocznie.

SPRAWDŹ STATYSTYKI NA WYKRESACH

Na wykresie przedstawiono liczbę pasażerów korzystających z linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w latach 2015–2025, z zaznaczeniem spadku w czasie pandemii w 2020 roku. Łącznie w tym okresie przewieziono ponad 36 milionów osób, a największy wynik osiągnięto w 2024 roku – ponad 5,3 mln pasażerów.
Grafika przedstawia rekordowe miesiące liczby pasażerów na trasach obsługiwanych przez PKM w 2024 roku. Najwięcej podróżnych odnotowano w grudniu 2024 na trasie aglomeracyjnej Gdańsk Wrzeszcz–Port Lotniczy–Gdynia (271 tys.), a także w lipcu na trasie do Kościerzyny (105,8 tys.) i w grudniu na trasie do Kartuz (133,7 tys.).

Oś inwestycyjna 

Pomorska Kolej Metropolitalna szybko stała się też osią, przy której lokują się kolejne inwestycje i powstają nowe osiedla, biurowce, itp. Najlepiej widać to na przykładzie przystanków PKM Gdańsk Jasień i Gdańsk Kiełpinek, wokół których w ciągu ostatniej dekady powstały nowe osiedla mieszkaniowe dla kilkudziesięciu tysięcy mieszkańców.

Z kolei w sąsiedztwie Gdańskiego lotniska, ale także linii PKM biegnącej wzdłuż niego i zapewniającej dojazd pracownikom, powstaje nowa dzielnica biznesowa Airport City.

Na zdjęciu widać pociąg PKM przejeżdżający przez estakadę obok charakterystycznego czerwonego budynku stacji Niedźwiednik w Gdańsku. W tle rozciąga się panorama miasta z wysokimi blokami, żurawiami budowlanymi i widocznym w oddali Morzem Bałtyckim.
Przystanek PKM Brętowo z charakterystyczną, czerwoną wiatą, która wyróżnia każdy z przystanków samorządowej kolei
Fot. Piotr Wittman/gdansk.pl

1 z 10 najważniejszych inwestycji dekady

Warto przypomnieć, że zrealizowana przez Samorząd Województwa Pomorskiego inwestycja została doceniona podczas XIII Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach w 2021 roku. Pomorska Kolej Metropolitalna otrzymała wówczas nagrodę „Top 10 Inwestycji Komunalnych” i uznana została za jedną z 10 najważniejszych inwestycji samorządowych poprzedniej dekady w całej Polsce.

Wyzwania na drugą dekadę

Są to przede wszystkim:

  • Bieżące utrzymanie infrastruktury kolejowej w jak najlepszym stanie zapewniającym bezpieczne prowadzenie ruchu kolejowego. To właśnie PKM SA jest zarządcą infrastruktury kolejowej odpowiadającym za tory, perony, charakterystyczne czerwone wiaty, wiadukty, systemy sterowania ruchem, itp. Nie jest natomiast przewoźnikiem – tym na linii PKM jest obecnie POLREGIO (do 2022 r. była nim trójmiejska SKM).
  • No i oczywiście realizacja wyczekiwanego projektu PKM Południe, czyli przedłużenia istniejącej linii SKM od Gdańska Śródmieścia do Kowal. Spółka o postępach w realizacji tego projektu raportuje na poświęconej mu, dedykowanej stronie.
Na zdjęciu mężczyzna prezentuje planszę z wizualizacją projektu nowoczesnej infrastruktury w ramach inwestycji PKM Południe. Na planszy widnieje napis „Gdańsk Łostowice-Świętokrzyska” oraz logo partnerów projektu.
Taka będzie! Nowa odnoga Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, na którą czekają mieszkańcy południowych dzielnic Gdańska aż po Kowale
Fot. Dominik Paszliński/gdansk.pl

Pasażerowie - na piknik!

Pomorska Kolej Metropolitalna zaprasza mieszkańców całego regionu na wyjątkowe, jubileuszowe wydarzenie – “Kolej na Piknik!”

W sobotę, 6 września 2025 r., w godz. 9.00-15.00, plac przed siedzibą PKM przy ul. Budowlanych 77 na gdańskiej Matarni zamieni się w pełną życia przestrzeń, w której każdy, od najmłodszych po najstarszych miłośników kolei, znajdzie coś dla siebie.

kolej_na_piknik
 
mat. PKM

W programie m. in.: 

  • przejazd historycznym pociągiem SKM
  • fotospacer trasą PKM
  • konkursy i zabawy dla młodszych i starszych
  • zwiedzanie lokalnego centrum sterowania PKM
  • bezpłatne, okolicznościowe przejazdy.

Wstęp wolny. Szczegółowy program na stronie PKM.

TV

Jesienne nasadzenia drzew. Mikrolas w Kokoszkach