10 lat z Pomorską Koleją Metropolitalną. Urodzinowy przejazd i wielki piknik
Lider w przededniu rewolucji
To pierwsze pociągi z w sumie 20, które samorząd województwa pomorskiego zamówił w firmie NEWAG na potrzeby SKM.
- Dwa kolejne zasilą flotę jeszcze we wrześniu.
- Do końca roku przybędą jeszcze cztery.
- Cała druga dziesiątka dotrze na Pomorze już w 2026 roku.
- Każdy z nowoczesnych pociągów kupionych przez samorząd województwa to nowoczesny, klimatyzowany, przestronny pojazd, dostosowany również do przewozu rowerów. Ale najważniejsze, że wejścia są tak zaprojektowane, by nie było krytycznej przerwy między peronem a pociągiem - mówi Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.
Zastępca marszałka, Leszek Bonna, przypomina, że już teraz mieszkańcy Pomorza - z wynikiem 33 podróży koleją rocznie na osobę - są liderami krajowymi, jeśli chodzi o podróże pociągiem.
- A prawdziwa rewolucja kolejowa na Pomorzu jeszcze przed nami. Staramy się o dofinansowanie z funduszy europejskich i środków krajowych na budowę PKM Południe. Jeśli plan się powiedzie, wydłużymy linię aglomeracyjną SKM o osiem kilometrów i sześć nowych przystanku w kierunku południowych dzielnic Gdańska - podkreśla Leszek Bonna.
221,5 mln zł od Gdańska na budowę nowej trasy PKM Południe. Radni przegłosowali
Ilu pasażerów ma SKM w Trójmieście?
Odbiorca nowych pociągów - spółka PKP SKM w Trójmieście - każdego roku przewozi ponad 50 mln pasażerów, a w ciągu 24 lat funkcjonowania przewiozła ich już ponad 930 mln.
FILMOWA RELACJA Z KONFERENCJI
Eugeniusz Manikowski, prezes zarządu PKP SKM w Trójmieście, dziękując samorządowi województwa za nowe pojazdy również podkreślił przede wszystkim aspekt dostępności nowych składów dla osób z niepełnosprawnościami. - Infrastruktura SKM i perony będą systematycznie modernizowane, tak by docelowo pasażerowie o specjalnych potrzebach nie potrzebowali już żadnego wsparcia w korzystaniu z pociągów SKM.
Wszystko jeszcze przed nami
Piotr Borawski, zastępca prezydenta Gdańska ds. mobilności i bezpieczeństwa również podkreślał, że “to co najważniejsze (budowa PKM Południe - red.), jeszcze przed nami”: - Dziękuję obu panom marszałkom za to, że od kilku lat bardzo mocno współpracujemy na temat rozwoju transportu publicznego w naszym mieście i w naszym regionie - podkreśla Piotr Borawski. - Ta współpraca już niesie ze sobą wielkie efekty: świętowaliśmy 10 lat PKM, za nami też udany projekt bypassa kartuskiego, ale jestem przekonany, że to co największe, czyli rozwój PKM Południe to jeszcze przed nami. Druga sprawa to integracja taryf. Walczymy o to, żeby stała się jak najszybciej ciałem, po to, żeby dla pasażerów nie było dużej różnicy nad tym, czy podróżują pociągiem, tramwajem, trolejbusem czy autobusem.
IMPULS 58 WE - garść informacji
“Pojemność” nowych składów wynosi 500 pasażerów; jest to typowy pociąg aglomeracyjny przystosowany do przewozu pasażerów na trasie PKM SKM i do jej peronów.
Podobne składy kursują w całej Polsce, a także we Włoszech.
Trzeci z Impulsów, które trafią na Pomorze, będzie jednocześnie trzysetnym wyprodukowanym przez NEWAG S.A. Firma zaprezentuje uroczyście jubileuszowy skład podczas targów TRAKO w Gdańsku (23 - 26 września br.).
Napęd pociągu, czyli jego cała “energetyka” została zaprojektowana i wykonana w Polsce.
Impulsy jeżdżą w całej Polsce i we Włoszech.
Jak na pociągi należące do samorządu województwa pomorskiego przystało - nowe składy są jasno szare, z czerwonymi akcentami.
Zakup pociągów jest możliwy dzięki wsparciu Unii Europejskiej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Pomorza 2021–2027. Cały projekt zakupu nowoczesnego taboru opiewa na kwotę ponad 850 milionów złotych, z czego ponad 520 milionów zł to środki unijne. Dzięki temu na Pomorze trafią 23 nowe elektryczne zespoły trakcyjne - w tym 20 pociągów aglomeracyjnych dla SKM.
WIĘCEJ ZDJĘĆ