Pierwsze nowe Impulsy na linii SKM

Wrzesień 2025 to dobry czas dla pomorskiego transportu kolejowego. Dopiero obchodziliśmy dekadę funkcjonowania PKM, a w poniedziałek, 8 września, regularne kursy na linii SKM między Gdańskiem Śródmieście a Wejherowem rozpoczęły dwa nowoczesne składy IMPULS 58WE - pierwsze z 20 zamówionych przez samorząd województwa pomorskiego.
08.09.2025
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Na peronie stacji Gdańsk Wrzeszcz stoi nowoczesny pociąg SKM relacji S1 do Gdyni. Obok niego widać przechodniów oraz budynek galerii Metropolia z widocznymi szyldami sklepów.
Nowy IMPULS 58WE - kursuje na linii SKM Trójmiasto między stacją Gdańsk Śródmieście a Wejherowem
Fot. Piotr Wittman/gdansk.pl

10 lat z Pomorską Koleją Metropolitalną. Urodzinowy przejazd i wielki piknik

Lider w przededniu rewolucji

To pierwsze pociągi z w sumie 20, które samorząd województwa pomorskiego zamówił w firmie NEWAG na potrzeby SKM.

  • Dwa kolejne zasilą flotę jeszcze we wrześniu.
  • Do końca roku przybędą jeszcze cztery.
  • Cała druga dziesiątka dotrze na Pomorze już w 2026 roku.

- Każdy z nowoczesnych pociągów kupionych przez samorząd województwa to nowoczesny, klimatyzowany, przestronny pojazd, dostosowany również do przewozu rowerów. Ale najważniejsze, że wejścia są tak zaprojektowane, by nie było krytycznej przerwy między peronem a pociągiem - mówi Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.

Na peronie stacji Gdańsk Śródmieście odbywa się konferencja prasowa, podczas której mężczyzna w garniturze przemawia do mikrofonu TVP Gdańsk. Za nim stoi grupa osób, również w formalnych strojach, tworzących oficjalne tło wydarzenia.
Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego
Fot. Piotr Wittman/gdansk.pl

Zastępca marszałka, Leszek Bonna, przypomina, że już teraz mieszkańcy Pomorza - z wynikiem 33 podróży koleją rocznie na osobę - są liderami krajowymi, jeśli chodzi o podróże pociągiem.

- A prawdziwa rewolucja kolejowa na Pomorzu jeszcze przed nami. Staramy się o dofinansowanie z funduszy europejskich i środków krajowych na budowę PKM Południe. Jeśli plan się powiedzie, wydłużymy linię aglomeracyjną SKM o osiem kilometrów i sześć nowych przystanku w kierunku południowych dzielnic Gdańska - podkreśla Leszek Bonna.

221,5 mln zł od Gdańska na budowę nowej trasy PKM Południe. Radni przegłosowali

Na zdjęciu widać ludzi wysiadających z nowoczesnego pociągu na peronie – wśród nich znajdują się elegancko ubrani mężczyźni w garniturach oraz pasażerowie w codziennych strojach. W tle widoczny jest budynek z napisem „METROPOLIA” oraz kładka łącząca części dworca.
Z nowego składu IMPULS 58 WE na peronie Gdańsk Wrzeszcz wysiadają, od lewej: marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk, zastępca prezydent Gdańska Piotr Borawski oraz wicemarszałek Pomorza Leszek Bonna
Fot. Piotr Wittman/gdansk.pl

Ilu pasażerów ma SKM w Trójmieście?

Odbiorca nowych pociągów - spółka PKP SKM w Trójmieście - każdego roku przewozi ponad 50 mln pasażerów, a w ciągu 24 lat funkcjonowania przewiozła ich już ponad 930 mln.

FILMOWA RELACJA Z KONFERENCJI

Eugeniusz Manikowski, prezes zarządu PKP SKM w Trójmieście, dziękując samorządowi województwa za nowe pojazdy również podkreślił przede wszystkim aspekt dostępności nowych składów dla osób z niepełnosprawnościami. - Infrastruktura SKM i perony będą systematycznie modernizowane, tak by docelowo pasażerowie o specjalnych potrzebach nie potrzebowali już żadnego wsparcia w korzystaniu z pociągów SKM.

Na peronie kolejowym mężczyzna w beżowym garniturze udziela wypowiedzi do mikrofonu oznaczonego logo TVP Gdańsk. W tle widoczni są inni ludzie oraz stojący przy peronie pociąg.
Eugeniusz Manikowski, prezes zarządu PKP SKM w Trójmieście
Fot. Piotr Wittman/gdansk.pl

Wszystko jeszcze przed nami

Piotr Borawski, zastępca prezydenta Gdańska ds. mobilności i bezpieczeństwa również podkreślał, że “to co najważniejsze (budowa PKM Południe - red.), jeszcze przed nami”: - Dziękuję obu panom marszałkom za to, że od kilku lat bardzo mocno współpracujemy na temat rozwoju transportu publicznego w naszym mieście i w naszym regionie - podkreśla Piotr Borawski. - Ta współpraca już niesie ze sobą wielkie efekty: świętowaliśmy 10 lat PKM, za nami też udany projekt bypassa kartuskiego, ale jestem przekonany, że to co największe, czyli rozwój PKM Południe to jeszcze przed nami. Druga sprawa to integracja taryf. Walczymy o to, żeby stała się jak najszybciej ciałem, po to, żeby dla pasażerów nie było dużej różnicy nad tym, czy podróżują pociągiem, tramwajem, trolejbusem czy autobusem. 

Wnętrze nowoczesnego pociągu SKM jest jasne i przestronne, z wygodnymi siedzeniami i elektronicznymi tablicami informacyjnymi. W środku podróżni siedzą, korzystają z telefonów, a na korytarzu widać także psa.
Wnętrze nowego składu IMPULS 58 WE
Fot. Piotr Wittman/gdansk.pl

IMPULS 58 WE - garść informacji

“Pojemność” nowych składów wynosi 500 pasażerów; jest to typowy pociąg aglomeracyjny przystosowany do przewozu pasażerów na trasie PKM SKM i do jej peronów. 

Podobne składy kursują w całej Polsce, a także we Włoszech.

Trzeci z Impulsów, które trafią na Pomorze, będzie jednocześnie trzysetnym wyprodukowanym przez NEWAG S.A. Firma zaprezentuje uroczyście jubileuszowy skład podczas targów TRAKO w Gdańsku (23 - 26 września br.).

Napęd pociągu, czyli jego cała “energetyka” została zaprojektowana i wykonana w Polsce.

Impulsy jeżdżą w całej Polsce i we Włoszech. 

Jak na pociągi należące do samorządu województwa pomorskiego przystało -  nowe składy są jasno szare, z czerwonymi akcentami.

Zakup pociągów jest możliwy dzięki wsparciu Unii Europejskiej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Pomorza 2021–2027. Cały projekt zakupu nowoczesnego taboru opiewa na kwotę ponad 850 milionów złotych, z czego ponad 520 milionów zł to środki unijne. Dzięki temu na Pomorze trafią 23 nowe elektryczne zespoły trakcyjne - w tym 20  pociągów aglomeracyjnych dla SKM.

WIĘCEJ ZDJĘĆ

 

TV

Zupa na Monciaku