Pierwsza blacha pod prom dla Szkotów pocięta

W Stoczni Remontowa Shipbuilding ruszyła produkcja promu pasażersko-samochodowego dla szkockiego armatora Caledonian Maritime Assets Limited (CMAL). Gdańska spółka zbuduje siedem takich nowoczesnych jednostek. Zgodnie ze stoczniowym zwyczajem budowę statku rozpoczęto od cięcia pierwszej blachy.
25.09.2025
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

4C7A2185-1m (1)
Tak wyglądało cięcie pierwszej blachy promu pasażersko-samochodowego dla armatora ze Szkocji
mat. Stocznia Remontowa Shipbuilding

Gdzie będzie pływał prom?

Uroczystość odbyła się w środę, 24 września. Przekazanie promu do eksploatacji planowane jest na III kwartał 2027 r.

Statek wyposażony zostanie w cztery pędniki azymutalne zasilane podczas normalnej operacji przez litowo-jonowe baterie o pojemności ok. 5,7 MWh, co umożliwi całodzienną pracę w trybie elektrycznym.

Projekt spełnia wymagania najbardziej rygorystycznych norm środowiskowych, w tym notację Lloyd’s Register ECO.

Jednostka powstaje w ramach programu Small Vessel Replacement Programme, którego celem jest wymiana wysłużonych promów kursujących na zachodnim wybrzeżu Szkocji.

Gdańska Stocznia „Remontowa” z pierwszym promem na gaz LNG

Prom B621/1 to pierwszy z serii siedmiu jednostek dla CMAL, które zostaną zbudowane w Stoczni Remontowa Shipbuilding. Powstają we współpracy norweskiego biura projektowego LMG Marin z zespołem Remontowa Marine Design@Consulting, należącym do grupy Remontowa Holding.

PROM DLA SZKOCKIEGO ARMATORA W LICZBACH:

  • Długość całkowita: 49,90 m
  • Szerokość konstrukcyjna: 12,48 m
  • Wysokość do pokładu głównego: 3,50 m
  • Zanurzenie konstrukcyjne: 2,10 m
  • Prędkość: 9 węzłów
  • Pasażerowie: 150/ 250 osób
  • Załoga: 5 osób
  • Samochody: 16/ 24 sztuk
  • Samochody ciężarowe: 2 szt.
4C7A2150-1m
Uroczystość w Remontowa Shipbuilding zakończyło pamiątkowe zdjęcie z kierownictwem i pracownikami stoczni oraz przedstawicielami armatora
mat. Stocznia Remontowa Shipbuilding

Więcej o armatorze ze Szkocji

Caledonian Maritime Assets Limited (CMAL) jest spółką, będącą właścicielem floty promów, portów i infrastruktury żeglugowej na zachodnim wybrzeżu Szkocji.

Firma realizuje obecnie strategiczny program odnowy floty, którego celem jest zapewnienie niezawodnych, niskoemisyjnych połączeń morskich dla społeczności lokalnych.

Jaka jest historia gdańskiej stoczni?

Stocznia Remontowa Shipbuilding S.A. jest jedną z czołowych firm należących do grupy kapitałowej Remontowa Holding SA.
 
Stocznia działa na rynku już 80 lat. Produkcję zaczęła w 1945 r. tuż po zakończeniu II wojny światowej. Jest kontynuatorką działającej przez kilka dekad PRL Stoczni Północnej im. Bohaterów Westerplatte. W tym czasie budowała głównie okręty wojenne, w tym desantowe, jednostki szkolne i kutry torpedowe. Ich odbiorcą były marynarki wojenne PolskiZSRRBułgarii, Jugosławii i NRD. Z pochylni stoczni spływały też na wodę specjalistyczne statki rybackie.  

Gdańska stocznia zbuduje nowoczesny prom pasażersko-samochodowy. Gdzie będzie pływać?

1993 r. doszło do przekształcenia Stoczni Północnej w jednoosobową spółkę Skarbu Państwa.
 
Lata 90. XX wieku to rozpoczęcie w stoczni budowy statków towarowych, promów pasażersko-samochodowych, statków do obsługi przemysłu offshore oraz holowników.
 
2003 r. głównym akcjonariuszem zakładu stała się Gdańska Stocznia “Remontowa” (później Remontowa Holding SA). W 2011 r. przedsiębiorstwo przyjęło nazwę Remontowa Shipbuilding.

TV

Jesienne nasadzenia drzew. Mikrolas w Kokoszkach