• Start
  • Wiadomości
  • Pierwszy zeroemisyjny autobus na zielony wodór na gdańskich liniach

Pierwszy gdański autobus na wodór. Chcesz się przejechać? Wiemy gdzie i kiedy

- Wkrótce w gdańskich barwach! - to hasło towarzyszy pierwszemu autobusowi wodorowemu NesoBus. Od wtorku, 2 kwietnia, rozpoczyna służbę na ulicach naszego miasta, Każdego dnia będzie jeździł na innej linii - niżej podajemy kiedy i na której. Jeszcze w tym roku do gdańskiej floty dołączy 10 nowoczesnych autobusów z napędem opartym na zielonym wodorze. Nowe autobusy to pojazdy w pełni zeroemisyjne i całkowicie produkowane w Polsce.
25.03.2024
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Na zdjęciu widać czarny autobus elektryczny z grafiką i napisami po polsku, stojący pod zadaszoną stacją ładowania. Na boku autobusu widoczne są hasła promujące czystą energię i transport bez emisji spalin, takie jak Nie emituje spalin Oczyszczam powietrze  i  Polska bez spalin . Jest także informacja o krótkim czasie tankowania (ładowania) tylko 15 minut i zasięgu 450 km. Z przodu autobusu znajduje się logo firmy, które składa się z trzech splatających się pierścieni w różnych kolorach. Dwie osoby stoją obok autobusu i prowadzą rozmowę. W tle widoczna jest budowa lub plac przemysłowy, a także flaga, prawdopodobnie promująca wydarzenie lub produkt związany z autobusem. Całość odbywa się w ciągu dnia, a niebo jest pochmurne
Pierwszy autobus zasilany zielonym wodorem wyjedzie na ulice Gdańska po świętach Wielkanocnych 2 kwietnia
fot. Dominik Paszliński/ gdansk.pl

Kiedy na ulice wyjedzie autobus wodorowy?

Zasilane zielonym wodorem są najbardziej ekologicznymi autobusami dla mieszkańców miast i transportu miejskiego. Pojazdy zasilane będą wodorem otrzymywanym przy użyciu energii elektrycznej pochodzącej ze źródeł odnawialnych.

- Kilka miesięcy temu informowaliśmy o podpisaniu umowy z Grupą Polsat, której przedmiotem jest dostarczenie do Gdańska 10 autobusów napędzanych wodorem – powiedziała w poniedziałek, 25 marca, na konferencji prasowej Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. - Wcześniej złożyłam przyrzeczenie, że w naszej flocie nie pojawią się więcej autobusy wysokoemisyjne, dieslowskie. W ostatnich latach rozbudowaliśmy naszą flotę o autobusy elektryczne, dzisiaj nadszedł moment, kiedy dołączają do niej autobusy napędzane wodorem. Pierwsze kursy już po Wielkanocy, we wtorek, 2 kwietnia. Zachęcam pasażerów do korzystania z pierwszego z nich i dzielenia się swoimi opiniami. To początek wielkiej zmiany w gdańskiej komunikacji.

Technologia przyszłości wjeżdża do Gdańska - autobusy zasilane wodorem już wiosną 2024 

Jakie linie będzie obsługiwał NesoBus?

Obecność autobusu testowego NesoBus ma na celu finalne dostosowanie konfiguracji zamówionych 10 autobusów do specyficznych uwarunkowań gdańskiego układu komunikacji miejskiej oraz szkolenie kierowców do charakterystyki jazdy autobusami wodorowymi.

Widzimy przód czarnego autobusu elektrycznego, który jest podłączony do stacji ładowania. Na elektronicznym wyświetlaczu autobusu widnieje napis GAiT . Po obu stronach frontu autobusu umieszczone są grafiki i emblematy, w tym logo  neso bus  oraz symbol gazu ziemnego, informacje o dostępności dla osób niepełnosprawnych, a także herb i flaga Polski. Po lewej stronie autobusu znajduje się czerwona flaga z odwróconym herbem Danii. W tle, po lewej stronie, widać niebieski samochód sportowy, a za nim budynki przypominające tymczasowe biura na placu budowy. Wszystko to dzieje się w ciągu dnia i otoczenie wydaje się być częścią terenu komercyjnego lub przemysłowego
Nesobus od 2 do 14 kwietnia będzie obsługiwać, na zmianę, następujące linie: 130, 113, 108, 295, 289, 208,168, 175, 184 i 158
fot. Dominik Paszliński/ gdansk.pl

- Mamy do czynienia cały czas z nową technologią, która na pewno jest technologią przyszłości, ale wciąż wymaga sprawdzenia - mówił Piotr Borawski, zastępca ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu. - Dlatego, od 2 kwietnia przez najbliższe miesiące, aż do końca czerwca, autobus wodorowy będzie funkcjonował jak każdy nasz pojazd liniowy. Po to, by różnego rodzaju ustawienia i wyzwania, które stoją przed tą technologią móc wyeliminować na etapie przygotowania. Przez najbliższe tygodnie nasi kierowcy będą mogli bliżej się z nią zapoznać, czy sprawdzić, jak funkcjonuje na co dzień. Wszystkie ustawienia będziemy mogli dostosować do naszych linii, sprawdzić jaki osiągają przebieg na poszczególnych trasach. Po to, żebyśmy nie byli niczym zaskoczeni, kiedy już dojadą do nas właściwe autobusy. 

Od wtorku, 2 kwietnia, autobus wodorowy będzie można spotkać na różnych gdańskich liniach. Pierwszego dnia pojedzie na linii 130, tę linię obsłuży również w dniu wyborów samorządowych, 7 kwietnia, a następnie 12 kwietnia.

Na zdjęciu widać grupę ludzi stojących przed autobusem elektrycznym na stacji ładowania. Jest to siedem osób, prawdopodobnie związanych z prezentacją lub uruchomieniem autobusu – czterech mężczyzn i trzy kobiety. Ubrani są w eleganckie, zimowe ubrania, co sugeruje oficjalne lub biznesowe wydarzenie. Są ustawieni w jednym rzędzie, patrząc w kierunku kamery, z autobusem w tle. Po lewej stronie zdjęcia widać czerwoną flagę z herbem, który może symbolizować miasto lub organizację. Na froncie autobusu widoczne są napisy promujące czystą energię oraz numer taborowy 3064. Szarość dnia i chmurne niebo nadają zdjęciu neutralny nastrój
Od lewej: Maciej Lisicki - prezes GAiT, Maciej Stec - wiceprezes zarządu Grupy Polsat, Katarzyna Piec - członek zarządu stacji wodorowych Neso (H2), Piotr Borawski - zastępca prezydenta Gdańska ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu, Aleksandra Dulkiewicz - prezydent Gdańska, Tomasz Jasłowski - dyrektor departamentu produkcji, Kamila Błaszczyk - radna miasta Gdańska
fot. Dominik Paszliński/ gdansk.pl

Przez pierwsze dwa tygodnie autobus na wodór będzie obsługiwał poniższe linie:

  • 02.04 - linia 130
  • 03.04 - linia 113
  • 04.04 - linia 108
  • 05.04 - linia 295
  • 06.04 - linia 289
  • 07.04 - linia 130
  • 08.04 - linia 208
  • 09.04 - linia 168
  • 10.04 - linia 289
  • 11.04 - linia 175
  • 12.04 - linia 130
  • 13.04 - linia 184
  • 14.04 - linia 158

10 nowoczesnych autobusów z napędem wodorowym dołączy do gdańskiej floty

Gdzie będą tankowane autobusy?

Na terenie miejskim, przy ulicy Jabłoniowej, w okolicy trójmiejskiej obwodnicy, powstaje stacja tankowania wodorem. To pierwsza taka stacja w Gdańsku i Trójmieście. Już niedługo, nie tylko gdańskie autobusy będą tam tankowane, ale również samochody z napędem wodorowym, gdyż stacja od maja będzie ogólnodostępna.  

Zdjęcie przedstawia zbliżenie na przednią część czarnego autobusu z grafiką i napisami. Można zauważyć, że jest to autobus elektryczny z logotypem neso bus  oraz oznaczeniami dotyczącymi gazu wodorowego (H2 GAS). Ponadto na autobusie widnieje godło Polski oraz numery boczne  3064 . Na tablicy rejestracyjnej znajduje się oznaczenie  PN 8049A  z flagą Unii Europejskiej i inicjałami  PL , wskazującymi na polską rejestrację. Pod frontowymi światłami znajdują się symboliki dostępności, w tym dla osób niepełnosprawnych i z wózkami dziecięcymi. W tle przez szybę autobusu widać odbicie, co świadczy o tym, że zdjęcie zostało wykonane w ciągu dnia

 

 

- Dlaczego autobusy wynajmujemy, zamiast kupić? Między innymi dlatego, by zyskać stację tankowania wodorem, którą wybudował przy ulicy Jabłoniowej inwestor, czyli Grupa Polsat. To jest specyficzna technologia. Gdańsk zyskuje więc stację tankowania wodoru oraz 10 autobusów napędzanych wodorem - wyjaśniła Aleksandra Dulkiewicz. - Autobusów, które jedyne, co emitują, to para wodna. Do końca lata te 10 autobusów pojawi się na ulicach naszego miasta.

O możliwościach technicznych stacji opowiedział Maciej Stec, wiceprezes zarządu Grupy Polsat

Autobusy elektryczne - jak sobie radzą w trudnych warunkach?

- W ramach technologii wodorowej użytkujemy samochód czy autobus, podobnie jak samochód spalinowy. Tankowanie samochodu wodorowego trwa tylko około 4 minut i dzięki temu zyskujemy zasięg 650 km. Tankowanie autobusu trwa około 15 minut i mamy zasięg prawie 450 km, czyli autobus jest w ciągłym ruchu, można powiedzieć służy cały czas transportowi i pasażerom. Na tej stacji będziemy w stanie tankować 10 samochodów, albo 3 do 4 autobusów na godzinę - objaśnił Maciej Stec. 

Ile wodoru zużyje autobus?

Autobus do codziennej pracy zużywa około 8 kilogramów wodoru na 100 kilometrów. Ogniwo paliwowe, które jest sercem autobusu, by funkcjonować, potrzebuje zarówno czystego wodoru, jak i czystego powietrza. Zielony i całkowicie zeroemisyjny wodór, na którym będą jeździły gdańskie autobusy, produkowany jest w polskiej elektrowni w Koninie.

To zdjęcie prezentuje zbliżenie na bok autobusu elektrycznego podczas ładowania, z napisem oczyszczam powietrze  na szybie. Autobus jest czarny z białymi i kolorowymi akcentami graficznymi. Stacja ładowania, widoczna po lewej stronie, ma ekran z instrukcjami oraz przyciski START i STOP, a także kabel zakończony wtyczką, który jest podłączony do autobusu. Przy stacji znajduje się tabliczka z ostrzeżeniami i zaleceniami dotyczącymi bezpiecznego ładowania. Na drzwiach autobusu jest naklejka informująca, że tankowanie trwa tylko 15 minut i umożliwia przejechanie ok. 450 km. Całość na tle nieba pełnego chmur, co wskazuje na pochmurny dzień. Na szybie autobusu widać krople deszczu.

 

- Należy podkreślić, że autobusy będą jeździły na zielony wodór. Już w czerwcu uruchamiamy w Koninie największy elektrolizer w Polsce, będzie on w stanie wyprodukować 1000 kg wodoru dziennie i te 1000 kg wodoru sami będziemy transportować do Gdańska. Ta ilość wystarczy na tankowanie do około 40 autobusów - dodał Maciej Stec.

Z Rębiechowa latamy od 50 lat. Port Lotniczy Gdańsk świętuje i planuje dalszy rozwój

Stacja wodorowa w Gdańsku będzie funkcjonować pod nazwą Neso, czyli skrótem od stwierdzeń: nie emituje spalin i oczyszcza.

Zeroemisyjność i wysoki zasięg

NesoBus to całkowicie nowy, wyprodukowany w Polsce, zeroemisyjny miejski autobus wodorowy. Wymagany gwarantowany zasięg autobusu to 330 km na jednym tankowaniu.

Długości zadań całodziennych w Gdańsku wynoszą średnio około 250 km, autobusy wodorowe będzie więc można spotkać na terenie całego miasta.

Na zdjęciu widoczny jest czarny autobus elektryczny z kolorowymi grafikami i hasłami w języku polskim, który stojący pod zadaszoną stacją ładowania. Hasła na autobusie mówią o korzyściach ekologicznych związanych z jego użytkowaniem: Nie emituje spalin Oczyszczam powietrze  oraz  Polska bez spalin! . Dodatkowe informacje na autobusie informują o czasie ładowania  Tankowanie tylko 15 minut  oraz o zasięgu pojazdu  Zasięg ok. 450 km . W tle, pod zadaszeniem, widać ludzi i zaparkowane samochody. Pogoda jest pochmurna, co wskazuje na brak słońca i możliwe opady

 

 

Wprawdzie jako samorząd jesteśmy zobligowani do zwiększenia elektromobilności w zakresie komunikacji miejskiej, natomiast myślę, że nas tutaj nikogo nie trzeba przekonywać do tego, że ten kierunek jest właściwy i tak naprawdę jedyny słuszny – mówiła Kamila Błaszczyk, radna Koalicji Obywatelskiej w Radzie Miasta. - Stąd ten cel, który postawiła pani prezydent, że cały nowy tabor będzie nisko lub zeroemisyjny jest dla nas bardzo ważnym wyzwaniem i będziemy dążyć do jego realizacji. Jeżeli chodzi o autobusy wodorowe, już same liczby mówią o tym, jak ta technologia może być skuteczna. Te autobusy dziennie będą przemierzać mniej więcej 300-330 km i będą to czynić dzięki ładowaniu, które potrwa tylko 15 minut. Jest to więc proces bardzo szybki i wydajny, a do tego jeszcze jest to rozwiązanie bardzo ekologiczne.

Niewątpliwym plusem tych pojazdów jest nie tylko wysoki zasięg pozwalający na wykonywanie całodobowych zadań przewozowych, ale również szybki czas ich tankowania, porównywalny do autobusów spalinowych.

Dlaczego wynajem autobusów, a nie sprzedaż?

Maciej Lisicki, prezes spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje, nie ma wątpliwości, że mamy do czynienia z historyczną chwilą. 

Na zdjęciu widać tył czarnego autobusu elektrycznego stojącego przy stacji ładowania. Na autobusie umieszczone są napisy w języku polskim, takie jak Wkrótce w gdańskich barwach  oraz informacje dotyczące ładowania:  Tankowanie tylko 15 minut. Zasięg ok. 450 km . Stacja ładowania jest umieszczona po prawej stronie i wyposażona w wyświetlacz oraz przyciski do obsługi ładowania. W tle, po prawej stronie, widać czerwoną flagę i grupę osób w odległości, co sugeruje, że może to być wydarzenie publiczne. Ogólna sceneria wskazuje na chłodny lub pochmurny dzień. Na podjeździe znajdują się elementy infrastruktury stacji ładowania, w tym barierki i podstawy do przewodów ładowania

 

- To rewolucyjny moment, zgodny z gdańskim motto „Nec temere, nec timide”: bez strachu, ale z rozwagą. Po Gdańsku będą jeździły autobusy absolutnie zeroemisyjne – mówił prezes GAiT. - Wchodzimy odważnie w nową technologię, ale też z rozwagą, bo będzie to 10 autobusów, czyli 5 procent floty. Dodatkowo, co gwarantuje nam umowa, wszystkie ryzyka - niesprawność, brak odstępu do paliwa czy inne - są po stronie naszego partnera.

Kompleksowa organizacja usługi, czyli połączenie w jednym zamówieniu dostawy autobusów razem z paliwem oraz usługami niezbędnymi do ich eksploatacji zapewniającymi sprawność i bezpieczeństwo oraz należyte utrzymanie autobusów, ogranicza ryzyka wpisane w najnowsze technologie.  

Umowa obejmować będzie pełną obsługę serwisową pojazdów. Wykonawca jest zobowiązany do utrzymania technicznego pojazdów przez cały okres najmu.

ZOBACZ FILM Z PREZENTACJI AUTOBUSU NA ZIELONY WODÓR:

 

Serwis w ramach umowy dzierżawy obejmować ma m.in: obsługę techniczną (przeglądy codzienne i okresowe), naprawy eksploatacyjne wraz z częściami, naprawy komponentów, które uległy awarii w trakcie eksploatacji autobusów, naprawy powypadkowe, czy będące następstwem wandalizmu oraz czynności związane z aktualizacją bądź zmianą oprogramowania, a także sprzątanie i mycie pojazdów.

Gdańsk - Kolbudy - Gdańsk: nowa linia nocna N56, w weekendy, od kwietnia

Gotowe do jazdy, zatankowane zielonym wodorem autobusy mają być podstawiane codziennie na teren zajezdni autobusowej GAiT oraz odbierane przez wykonawcę umowy po zakończeniu pracy.

- Forma najmu, na którą się zdecydowaliśmy, gdzie dostarczone zostanie również paliwo, czyli zielony wodór napędzający te autobusy, pozwoli na przetestowanie ich na żywej tkance komunikacji. Dzięki tej formy współpracy, w przyszłości, będziemy mogli podejmować rozsądne decyzje dotyczące szerszej wymiany taboru. Jestem przekonany, że zarówno autobusy elektryczne, jak i wodorowe to przyszłość komunikacji publicznej, a w najbliższych latach będziemy decydować, jakiego typu napęd będzie wiodący – zaznaczył Piotr Borawski, zastępca prezydenta Gdańska. 

Najem autobusów daje możliwość wejścia w nową, przyjazną środowisku technologię już teraz, a nie w momencie powstania planowanej zajezdni dostosowanej do taboru zeroemisyjnego. 

W co wyposażone będą autobusy na wodór?

W autobusach będzie znajdować się wydzielona, oznaczona strefa do bezpiecznego przewozu osoby poruszającej się na wózku inwalidzkim i wózka dziecięcego oraz platforma umożliwiające wjazd wózka.

W trosce o potrzeby osób o ograniczonej możliwości poruszania się oraz osób niewidomych i niedowidzących – wszystkie kolumny i poręcze wykonane będą w kolorze żółtym, a przyciski opisane w alfabecie Braille`a. W pojazdach będą znajdować się także pasy do przewozu rowerów.

Bilans Fali po miesiącu funkcjonowania w Pomorskiem. Jak system działa w Gdańsku?

Do dyspozycji pasażerów będą wygodne, ergonomiczne fotele, wykonane z materiałów o podwyższonej odporności. Pojazdy wyposażone będą w monitoring i klimatyzację. Tablice informacyjne wykonane będą w wysokiej jakości technologii LED. W tej technologii ma być także oświetlenie pojazdów. W autobusach zamontowane zostaną gniazda USB oraz zautomatyzowane defibrylatory zewnętrzne AED.

Pojazdy wyposażone będą również w system liczenia pasażerów.

oprac. RP

TV

W zoo zamieszkały dwa lemury