W mitologii greckiej Alkestis była piękną i bogobojną córką królewskiej pary z miasta Jolkos w Tesalii. Wyszła za mąż za Admeta, innego tesalskiego króla - miasta Feraj - który spełnił wyśrubowane wymagania jej ojca. A kiedy Admet otrzymał od Apollina obietnicę długowieczności, ale pod warunkiem, że znajdzie osobę gotową poświęcić za niego swe życie, tylko dobra i kochająca Alkestis zeszła do Hadesu za niego. Tak wzruszyła tym bogów, że przywrócili jej życie.
Ta miłośna historia i jedna z najszlachetniejszych postaw - poświęcenie życia w imię miłości (że wspomina o niej nawet w “Uczcie” Platon; a sztukę Sofoklesa tłumaczył Jan Kochanowski) - stała się kanwą dramatu Agaty Olszewskiej. Ale autorka z mitu czerpie tylko sedno, ponieważ interesują ją późniejsze losy małżonków. Zastanawia się, jakie skutki spowodowałby gest Aleksis, co stałoby się potem z ich relacją. I nie ma dla nas happy endu.
Chociaż imiona i mit zaczerpnięte są z innej epoki, dramat tej pary pozostaje uniwersalny. Małżonkowie grzęzną we wzajemnych pretensjach, a ich płomienne uczucie zamienia się w wymianę pretensji i rosnącą odrazę, jak w “Scenach z życia małżeńskiego” Bergmana. Rozpad związku obserwujemy oczami ich dzieci Perimele i Eumelosa, co jeszcze wzmacnia przekaz.
|
- Kolejnym pełnoprawnym bohaterem tej sztuki staje się sam język: błyskotliwie łączący frazy współczesne z antycznymi odwołaniami, momentami zaskakująco brutalny i wulgarny, pełen szyderczego humoru, skrzący się dziesiątkami literackich odwołań, m.in. do Biblii, dramatów Szekspira, tekstów współczesnych, piosenek, dowcipów i dziecięcych wyliczanek - mówi Mirosław Baran, kurator PC Dramy.
„Alkestis 2.0” to debiutancka sztuka Agaty Olszewskiej, dziennikarki portalu gdansk.pl, związanej również z Radiem Gdańsk, absolwentki UG i Szkoły Mistrzów - studiów podyplomowych na Uniwersytecie Warszawskim, która ukończyła też kurs Laboratorium Nowych Praktyk Teatralnych w Centrum Studiów Podyplomowych i Szkoleń warszawskiego Uniwersytetu SWPS.
Nad sceniczną wersją czytania czuwać będzie Tomasz Kaczorowski, reżyser i dramatopisarz, który zrealizował już w ramach PC Dramy „Koci koci łapci” Mariusza Babickiego i Pawła Niewiadomego (2015), „Komedię na kredyt” Mariusza Babickiego (2016), „Smutek i melancholię” Bonna Parka (2019) oraz „Kocham cię” Kristo Šagora (2021). Główne role interpretować będą Mateusz Brodowski, Sara Lech i Hanka Łubieńska.
Spotkanie po spektaklu poprowadzi prof. Wojciech Owczarski z Instytutu Filologii Polskiej, katedry Kultury i Sztuki Uniwersytetu Gdańskiego.