Orunia. Jeden z dziesięciu, czyli most na Starogardzkiej mocno wyczekiwany

Ruch wahadłowy w tej części miasta przejdzie do historii. Wysłużony, kilkumetrowy wiadukt zostanie zastąpiony nowoczesnym obiektem, umożliwiającym dwukierunkowy ruch samochodowy. Oferty przetargowe na budowę mostu w ciągu ul. Starogardzkiej złożyło aż dziesięć firm. Proponowane kwoty na realizację inwestycji wahają się od 5,24 mln do 8,85 mln zł.

Orunia. Jeden z dziesięciu, czyli most na Starogardzkiej mocno wyczekiwany
A
A
data publikacji: 20 maja 2017 r.

Dziesięć firm jest zainteresowanych budową mostu w ciągu ul. Starogardzkiej
Dziesięć firm jest zainteresowanych budową mostu w ciągu ul. Starogardzkiej
Jerzy Pinkas/www.gdansk.pl

Oruński most łączy ul. Starogardzką z Traktem Św. Wojciecha, stanowiącym główny ciąg komunikacyjny w tej części miasta. Zgodnie z projektem istniejący, wąski wiadukt zostanie rozebrany, a w jego miejscu powstanie most ramowy jednoprzęsłowy z ryglem. Szerokość jezdni i geometria skrzyżowania zostanie tak zmieniona, aby przywrócić dwukierunkowy ruch na moście. Dzięki temu możliwa będzie likwidacja funkcjonującej tu obecnie sygnalizacji świetlnej i ruchu wahadłowego.

To rozwiązanie przede wszystkim cieszy mieszkańców Oruni, jak również sąsiednich dzielnic korzystających z tego połączenia drogowego.

- Ten tymczasowy most jest tak wieczny, że wstyd mówić o jego tymczasowości: obecnie wahadłowo puszcza ruch samochodowy. To powoduje gigantyczny korek zarówno na ul. Starogardzkiej jak i na Trakcie Św. Wojciecha, zwłaszcza w godzinach porannych - zaznacza Agnieszka Bartków, przewodnicząca Zarządu Dzielnicy Orunia-Św.Wojciech-Lipce. - Tutaj nie ma płynności. Ten mostek jest po prostu wąskim gardłem.

Nowy obiekt ma zdecydowanie poprawić dojazd m.in. z Traktu Św. Wojciecha, na wysokości ul. Ukośnej, do obwodnicy południowej.

- Na Trakcie mamy także wąskie gradło w postaci zwężenia do jednego pasa drogowego. Ten jeden pas dodatkowo korkuje się na wysokości ul. Gościnnej, kiedy chcemy wjechać na górny taras. Warto pamiętać, że w ostatnich latach mocno rozbudowały się m.in. Maćkowy, a dodatkowi mieszkańcy to także dodatkowe samochody  zaznacza Bartków. - By dostać się do Głównego Miasta mieszkańcy z górnego tarasu wybierają często najkrótszą drogę, którą jest zjazd z ul. Starogardzkiej na Trakt Św. Wojciecha.

Tak będzie wyglądał nowy obiekt już w czerwcu 2018 r.
Tak będzie wyglądał nowy obiekt już w czerwcu 2018 r.
Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska

W ramach inwestycji rozebrane zostaną również istniejące mury oporowe i zbudowane nowe na dojeździe do mostu od strony ul. Trakt Św. Wojciecha, umocniony zostanie Kanał Raduni w sąsiedztwie przyczółków nowego mostu, a także zlikwidowane otwarte koryto Potoku Maćkowy i przebudowany istniejący przepust.

Szerokość nowego wiaduktu wymusi także przebudowę istniejącego układu drogowego oraz dojazdów w obrębie mostu. Projektanci wzięli też pod uwagę, planowaną w przyszłości, rozbudowę skrzyżowania Traktu Św. Wojciecha z ul. Starogardzką.

Dzięki inwestycji zwiększona zostanie nośność mostu do klasy A - 50 ton.

Budowa nowego obiektu powinna rozpocząć się jeszcze w czerwcu. Inwestycja powinna być gotowa do 30 czerwca 2018 r.


Przeczytaj także:

Nowy most na Starogardzkiej będzie gotowy w przyszłym roku



Kamila Grzenkowska (0)
www.gdansk.pl
kamila.grzenkowska@gdansk.pl
więcej tekstów autora
Kamila Grzenkowska (0)
www.gdansk.pl
kamila.grzenkowska@gdansk.pl
więcej tekstów autora