Kino na Szekspirowskim. Te filmowe hity zobaczymy. PROGRAM
Otwarcie z historią w tle
Przegląd Nowego Kina Francuskiego, który odbywa się pod hasłem „W ukryciu”, otworzy w piątek, 6 czerwca, o godzinie 16:30 tytułowy film w reżyserii Lionela Baiera, szwajcarsko-francuskiego twórcy znanego z inteligentnych, często autobiograficznych filmów.
Akcja jego najnowszej produkcji dzieje się w Paryżu, w maju, pod koniec burzliwych lat 60. Jednym z bohaterów, który wprowadza nas do tego świata jest 9-letni chłopiec, którego poznajemy w nietypowej konfiguracji - z dziadkami w ich wiekowym mieszkaniu, do których dołączają dwaj żywiołowi wujkowie - artysta plastyk i aspirujący intelektualista, oraz prababcia z Odessy. W tym samym czasie rodzice chłopca biorą udział w historycznych protestach. Podczas gdy sytuacja w kraju wywraca się do góry nogami, ekscentryczna rodzina zostaje zmuszona do konfrontacji z przeszłością.
Film, który ukazuje złożoną historię powojennej Francji, był prezentowany na festiwalu w Berlinie, spotykając się z uznaniem krytyków za subtelne połączenie historii osobistej z polityczną.
Francuska scena muzyczna i kino
Jeszcze tego samego dnia o godzinie 18:15 widzowie zobaczą „Wysokie i niskie tony”, muzyczną opowieść w reżyserii Emmanuela Courcola, znanego z filmu „Le chant du loup”. Reżyser zagłębia się tutaj w świat pasji i dźwięków, portretując relacje artystów z różnych środowisk społecznych, zderzając ich ambicje, marzenia i realia.
Jednym z bohaterów tej opowieści jest Thibaut, ceniony dyrygent orkiestry symfonicznej, który dowiaduje się, że jest chory na białaczkę i pilnie potrzebuje dawcy szpiku. Podczas niezbędnych badań, okazuje się, że został adoptowany i ma biologicznego brata. Jest nim Jimmy, pracownik stołówki w robotniczym mieście w północnej Francji. Bohaterów dzieli niemal wszystko poza przypadkiem odkrytymi więzami krwi i ogromną miłością do muzyki. Ich pełne napięć spotkanie, które wydaje się być katastrofą, niezwykle ważnie wpłynie na życie obu braci.
Film zachwycił jurorów Cezarów - prestiżowej, francuskiej nagrody filmowej przyznawanej przez Akademię Sztuki i Techniki Filmowej, zdobywając aż 7 nominacji. Wygrał też Nagrodę Publiczności podczas Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w San Sebastián.
Komediowa odskocznia
Drugi dzień przeglądu, sobota, 7 czerwca, przyniesie niemal wakacyjny seans - o godzinie 16:30 na kinowym ekranie pojawi się „Statek miłości”. To lekka i pełna wdzięku komedia w reżyserii Bruno Podalydèsa - francuskiego pisarza, reżysera filmowego, producenta i aktora, twórcy cenionego za ciepłe i błyskotliwe spojrzenie na codzienność.
Fabuła jest wdzięczna i prosta: Justine, jej mąż i ich przyjaciele znajdują rozwiązanie swoich kłopotów finansowych, które wydaje się planem doskonałym. Organizują lipny romantyczny rejs dla Francka, zamożnego inwestora, który chce uwieść pewną kobietę. Ten z założenia sprytny zabieg, jak na typową komedię pomyłek przystało, okaże się jednak trudny do zrealizowania i przyniesie wiele zabawnych nieporozumień.
W rolach głównych występują znani miłośnikom francuskich komedii i lubiani aktorzy: Daniel Auteuil, Sandrine Kiberlain i Denis Podalydès (zbieżność nazwisk nieprzypadkowa, ten popularny aktor prywatnie jest bratem reżysera „Statku miłości”).
Francusko-kanadyjska nadzieja na cud
O godzinie 18:15 tego samego dnia odbędzie się pokaz „Cudownego życia”, filmu w reżyserii Kena Scotta, kanadyjskiego scenarzysty, aktora, reżysera i komika, twórcy m.in. „Wielkiego dzieciaka”. Jego najnowsza produkcja balansuje między komedią a dramatem, ukazując z przymrużeniem oka prawdziwe trudy życiowych wyborów i przemian.
Scott zabiera widzów do Paryża w roku 1963. Bohaterem jest jedno z dzieci z wielodzietnej rodziny, Roland, który według lekarzy nigdy nie będzie chodził. Innego zdania jest jednak jego nieugięta matka, Esther, która dzięki połączeniu swojej niezachwianej wiary i wyjątkowej zdolności do zaprzeczania rzeczywistości postanawia stawić czoła (pozornie) nieprzezwyciężonym przeciwnościom. Jej ogromna odwaga i miłość, cięty język oraz zamiłowanie do żartowania i wiara w medycynę alternatywną torują drogę Rolandowi do tytułowego cudownego życia. Można ten komediodramat podsumować parafrazą: Bóg nie mógł być wszędzie, więc stworzył Esther.
Co jeszcze? Animacja, western, zachwycający debiut
W niedzielne popołudnie, 8 czerwca, o godzinie 16:30, najmłodsi widzowie (9+) i ich rodziny obejrzą czeską animację „Ben nie ma lekko” w reżyserii Kristiny Dufkovej. Film, nagrodzony na prestiżowym festiwalu animacji w Annecy, porusza ważny temat samoakceptacji i dojrzewania w świecie pełnym oczekiwań i stereotypów.
W niedzielę wieczorem (18:15) wyświetlone zostanie natomiast „Zwierzę” - nowoczesny western z thrillerowymi akcentami autorstwa Emmy Benestan, reżyserki znanej z feministycznego podejścia i żywiołowej narracji. Film został doceniony jako zamknięcie Tygodnia Krytyki na festiwalu w Cannes, a w roli głównej wystąpiła nagrodzona Cezarem Oulaya Amamra.
W poniedziałek, 9 czerwca, zobaczymy dwa kontrastowe portrety francuskiej rzeczywistości. „Wiosna Juliette” (16:15) Blandine Lenoir, to subtelna opowieść o dojrzałej kobiecie, która próbuje odnaleźć na nowo siebie.
Z kolei „Mizerykordia” (18:15), film Alaina Guiraudie, został uznany przez Cahiers du cinéma za najlepszy film 2024 roku. To złożona, enigmatyczna historia o relacjach i tajemnicach w małym miasteczku – dzieło intrygujące i pełne napięcia.
We wtorek, 10 czerwca, o godzinie 18:00 zostanie zaprezentowane „Nasze królestwo” Juliena Colonny, surowy, ale poruszający debiut osadzony w świecie korsykańskich klanów. Film zachwycił publiczność dzięki świetnej roli debiutantki Ghjuvanny Benedetti, której kreacja młodej dziewczyny w brutalnym świecie konfliktów rodzinnych budzi skojarzenia z najlepszymi europejskimi dramatami społecznymi.
Powrót klasyki. „Skok na kasyno” i uwielbiana „Amelia”
11 czerwca (18:00) przegląd odda hołd klasyce kina francuskiego. „Skok na kasyno” (1963) Henriego Verneuil’a to mistrzowski film sensacyjny z Jeanem Gabinem i Alainem Delonem.
Dzień później, 12 czerwca, na zakończenie przeglądu pokazana zostanie zremasterowana cyfrowo wersja kultowej „Amelii” Jean-Pierre'a Jeuneta, filmu, który stał się symbolem współczesnej francuskiej kinematografii, z niezapomnianą rolą Audrey Tautou.
Bilety online i w kasie
Wszystkie seanse odbędą się w Kinie Żak (Gdańsk, al. Grunwaldzka 195/197). Bilety w cenie 20 zł (normalne) dostępne online i w kasie klubu, bilety zniżkowe: 18 zł – na Kartę Do Kultury, 16 zł – ulgowy dla studentów, uczniów, seniorów, 12 zł – na Kartę Dużej Rodziny są dostępne wyłącznie w kasie, po okazaniu stosownego dokumentu.
Od pomysłu w Hiszpanii do produkcji w Gdańsku. Animowany musical „Rock Bottom”