• Start
  • Wiadomości
  • Most wantowy nad Martwą Wisłą przejdzie półroczny remont

Most wantowy nad Martwą Wisłą przejdzie półroczny remont. GZDiZ ogłosił przetarg na roboty

Most wantowy im. Jana Pawła II nad Martwą Wisłą, w ciągu Trasy Sucharskiego, przejdzie naprawę i konserwację. Przetarg na roboty ogłosił Gdański Zarząd Dróg i Zieleni (GZDiZ). Firmy mogą składać oferty do 2 czerwca. Zwycięzca przetargu będzie miał pół roku na wykonanie zadania od dnia zawarcia umowy. 
15.05.2023
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Most wantowy
Gdański most pod względem rozpiętości przęsła, do czasu otwarcia Mostu Rędzińskiego we Wrocławiu w sierpniu 2011 r., był największym w Polsce mostem podwieszonym na jednym pylonie
fot. Jerzy Pinkas/ gdansk.pl

Jakie prace zostaną wykonane na moście?

Przetarg GZDiZ obejmuje m.in. mycie i czyszczenie mostu, montaż zabezpieczeń przed ptakami, naprawy rur osłonowych want w rejonie pomostu, konserwację zakotwień i łożysk oraz naprawę łączników osłon cięgien podpór. 
 
Zakres prac konserwacyjnych obejmie zakotwienia 52 cięgien prętowych, które zostaną oczyszczone i zabezpieczone antykorozyjnie. Wymieniony zostanie znajdujący się w nich wosk. 

Ważny dla mieszkańców i gospodarki. Most wantowy Jana Pawła II służy od 18 lat

Naprawie poddane będą łączniki osłon 28 cięgien na podporach nr 4, 5 i 6 mostu. Cięgna zostaną oczyszczone ze śladów rdzy i zakonserwowane przed dalszą korozją. 
 
Krótka historia mostu
Most im. Jana Pawła II otwarto 9 listopada 2001 roku. Łączy tereny portowe z drogą krajową nr 7 i obwodnicą południową, którą można dotrzeć do autostrady A1.
 
Obiekt ma 372 metrów długości i ponad 20 metrów szerokości. Konstrukcja składa się z 3 przęseł i 7 podpór. Pojazdy poruszające się po moście mają do dyspozycji 2 jezdnie, każda o szerokości 7 metrów. 

Most Stągiewny został oficjalnie otwarty. Znów jak dawniej jest zwodzony WIDEO I ZDJĘCIA

Budowa przeprawy przez Martwą Wisłą trwała dwa lata. Nowatorska w skali kraju inwestycja kosztowała ponad 150 mln zł. Niemal połowa tej kwoty pochodziła z kredytu Banku Światowego
 
Konstrukcja ze 100-metrowym pylonem była pierwszym w kraju mostem wantowym zaprojektowanym wyłącznie przez polskich inżynierów. Nad projektem pracowali Krzysztof Wąchalski i Jan Tadeusz Kosiedowski z zespołem z gdańskiego Biura Projektów Budownictwa Komunalnego.
 
Most powinien służyć bezawaryjnie ponad 100 lat, co gwarantować mają prowadzone regularnie prace serwisowe i naprawcze.
 

TV

Trzy dni ślubowań nowo wybranych radnych gdańskich dzielnic