Montaż zwodzonych przęseł mostu w Sobieszewie zakończony!

Zaledwie cztery dni wystarczyły, by udało się zamontować dwa zwodzone przęsła mostu prowadzącego na Wyspę Sobieszewską. Tym samym zakończyła się najtrudniejsza część budowy przeprawy. To pierwsza tego rodzaju operacja w Polsce, ponieważ gdański obiekt będzie konstrukcją o najdłuższej rozpiętości przęseł zwodzonych w całym kraju.

Montaż zwodzonych przęseł mostu w Sobieszewie zakończony!
A
A
data publikacji: 20 lipca 2018 r.
Przeprawa ma być przejezdna do końca września
Przeprawa ma być przejezdna do końca września
zdj. Michał Smolarek

Barka z konstrukcją przypłynęła do Sobieszewa z Gdyni w czwartek, 12 lipca. Prace montażowe rozpoczęły się w poniedziałek, 16 lipca. Polegały one na nasuwaniu konstrukcji stalowej na ścianę przyczółka oraz podłączeniu hydrauliki, czyli głównych sterowników kierujących mostem, łożysk obrotowych i przeciwwagi.

Mimo wcześniejszych szacunków, wskazujących że operacja może potrwać około dwóch tygodni, montaż przęseł trwał zaledwie cztery dni. Czas prac uzależniony był bowiem od warunków pogodowych, a te okazały się sprzyjające.

Przęsła zwodzone na moście w Sobieszewie już zamontowane!
Przęsła zwodzone na moście w Sobieszewie już zamontowane!
Jerzy Pinkas / www.gdansk.pl

- Akcja przebiegła szybko i sprawnie, przęsła są już na swoim miejscu - potwierdza Piotr Czech, koordynator zadania z ramienia Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. . Pozostało nam zamontowanie siłowników obiektu i prace wykończeniowe. Pierwsze próby podniesienia przęseł przewidujemy na drugą połowę sierpnia br.

W związku z montażem siłowników i  brakiem możliwości podniesienia przęseł, zamknięto tor wodny dla dużych jednostek. Przez powstający most będą mogły  przepłynąć jedynie łódki, kajaki i barki liczące nie więcej niż 5 metrów wysokości. W przypadku jednostek, które mieszczą się w górnej granicy wysokości, ich przepłynięcie będzie uzależnione również od poziomu wody. Zamknięcie szlaku dla dużych jednostek potrwa do 25 sierpnia.

Montaż olbrzymich konstrukcji zwodzonych trwał zaledwie cztery dni
Montaż olbrzymich konstrukcji zwodzonych trwał zaledwie cztery dni
Materiały DRMG

To nie jedyne prace związane z mostem. 

- Równolegle będziemy dostosowywać infrastrukturę drogową, tak by dołączyć istniejący układ drogowy do obiektu – informuje Włodzimierz Bartosiewicz, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. – Gdy zakończą się prace związane z budową nowej przeprawy, stary most pontonowy zostanie rozebrany.

Most w Sobieszewie będzie przejezdny do końca września. Cała inwestycja potrwa natomiast do końca listopada. Oficjalne otwarcie planowane jest w 100-lecie odzyskania przez Polskę niepodległości, dlatego most będzie prawdopodobnie nosił nazwę Mostu Niepodległości, co zaproponował prezydent Paweł Adamowicz.

Most nad Martwą Wisłą ma zapewnić bezpieczne i stałe połączenie Wyspy Sobieszewskiej z lądem. Od 1973 roku prowadzi na nią most pontonowy. Nowy most zwodzony  ma mieć 173 metry długości, a ze skrzydłami – 181,5 m. Jego czas otwierana wyniesie zaledwie 150 sekund.

Przeprawa będzie przejezdna już pod koniec września br.
Przeprawa będzie przejezdna już pod koniec września br.
Jerzy Pinkas / www.gdansk.pl

Koszt inwestycji to ponad 59 mln złotych, z czego niemal połowa pochodzi z dofinansowania Ministerstwa Infrastruktury.

Zobacz film z początku montażu: 

oprac. KG (0)
www.gdansk.pl
oprac. KG (0)
www.gdansk.pl