
PKM Południe ma decyzję środowiskową. To jeden z trzech kamieni milowych tej inwestycji
PKM - co zostanie, co wstrzymane?
W związku z inwestycją PKP Polskie Linie Kolejowe ruch pociągów będzie wstrzymany do odwołania na liniach:
- Kościerzyna – Gdańsk Wrzeszcz – Gdynia Główna
- oraz Chojnice – Kościerzyna
Utrzymane zostaną połączenia kolejowe na linii Gdańsk Wrzeszcz - Gdańsk Port Lotniczy – Gdynia Karwiny – Gdynia Główna (linia S2) oraz na linii Kartuzy – Żukowo Zachodnie – Gdańsk Kokoszki – Gdańsk Wrzeszcz (linia R11).
Pojadą autobusy zastępcze
W związku z wstrzymaniem połączeń kolejowych, pomorski samorząd zapewni autobusową komunikację zastępczą, kursującą trasą możliwie zbliżoną do przebiegu modernizowanej linii kolejowej. Autobusy będą kursowały na trasach:
- linia KZ1: Kartuzy – Dzierżążno – Żukowo – Pępowo Kartuskie – Rębiechowo – Gdańsk Rębiechowo (z możliwością przesiadki z/na pociągi linii S2 na stacji Gdańsk Rębiechowo)
- linia KZ2: Kościerzyna – Skorzewo – Stężyca – Gołubie - Szymbark – Wieżyca – Krzeszna – Ostrzyce – Goręczyno – Somonino - Kartuzy (z możliwością przesiadki z/na pociągi linii R11 na stacji Kartuzy)
- linia KZ3: Kościerzyna – Somonino – Kartuzy (z możliwością przesiadki z/na pociągi linii R11 na stacji Kartuzy)
- linia R17: Chojnice – Kościerzyna (z możliwością przesiadki z/na pociągi w Chojnicach i w Kościerzynie)
Co ważne: zarówno w pociągach, jak i w autobusach komunikacji zastępczej obowiązuje Taryfa Pomorska.
SCHEMAT NOWEJ ORGANIZACJI

Nocny Impuls na torach. Testowano nowy pociąg dla Pomorza
Modernizacja z opóźnieniem
Rozpoczynająca się właśnie modernizacja linii kolejowej Kościerzyna - Gdynia miała pierwotnie zakończyć się już dwa lata temu.
- W tym samym okresie Samorząd Województwa Pomorskiego wraz z Pomorską Koleją Metropolitalną przeprowadził elektryfikację linii kolejowej z Gdańska Wrzeszcza do Gdańska Rębiechowa. Dzięki temu już od połowy 2023 r. na linii PKM pojawiły się pociągi elektryczne. Niestety, mogły one dojeżdżać tylko do stacji Gdańsk Port Lotniczy – właśnie ze względu na brak elektryfikacji linii kolejowej Gdynia – Kościerzyna - tłumaczy Michał Piotrowski, rzecznik prasowy marszałka województwa pomorskiego. - W efekcie wieloletniego opóźnienia ze strony PKP PLK modernizacja linii Gdynia – Kościerzyna rozpoczyna się dopiero teraz.

Kaszuby koleją? Tylko po Bajpasie Kartuskim
Start modernizacji wiąże się z całkowitym zamknięciem dla ruchu pociągów odcinka pomiędzy Kościerzyną i Gdańskiem Osową.
Jedynym możliwym od 30 czerwca br. połączeniem kolejowym z głębi Kaszub do Trójmiasta będą pociągi jadące z Kartuz do Gdańska po tzw. Bajpasie Kartuskim, przez Żukowo Zachodnie i Gdańsk Kokoszki.
By zmniejszyć utrudnienia dla podróżnych, samorząd wojewódzki znacznie zwiększy liczbę połączeń na Bajpasie - wykorzystując również składy pierwotnie jadące do Kościerzyny. Szczegółowy rozkład jazdy pociągów i autobusów zastępczych zostanie opublikowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe na stronie www.portalpasazera.pl oraz na stronach operatora POLREGIO www.polregio.pl.
Wsiąść do pociągu razem z rowerem - takie są zasady przewozu koleją na Pomorzu
Po przebudowie - rozwój oferty
Kiedy modernizacja i elektryfikacja linii Kościerzyna - Gdynia dobiegnie końca, pozwoli to w przyszłości znacznie poszerzyć kolejową ofertę przewozową w tym rejonie.
Zamiast małych szynobusów spalinowych na całej linii PKM kursować będą mogły większe i wygodniejsze składy elektryczne wyposażone m.in. w klimatyzację, monitoring, wi-fi oraz gniazda do ładowania komputerów i telefonów.
Do końca 2026 r., dzięki pieniądzom pochodzącym z budżetu województwa, dofinansowaniu unijnemu, a także środkom z KPO na pomorskich torach pojawi się łącznie 45 nowych pociągów które zakupił Samorząd Województwa Pomorskiego. Pomorskie zamówienie taborowe (łącznie opiewające na ponad 1,6 mld zł) jest jednym z największych tego typu kontraktów w kraju.