• Start
  • Wiadomości
  • “Łaskawość Tytusa” w Operze Bałtyckiej. Reżyseruje Maja Kleczewska

“Łaskawość Tytusa” po raz pierwszy w Operze Bałtyckiej. Reżyseruje Maja Kleczewska

Sezon artystyczny 2023-2024 w Operze Bałtyckiej, rozpocznie się w sobotę, 7 października 2023 r., premierą ostatniej w dorobku Wolfganga Amadeusza Mozarta opery. Gdańska publiczność usłyszy “Łaskawość Tytusa” po raz pierwszy, nigdy dotąd dzieło nie trafiło na deski tego teatru. Reżyserii podjęła się Maja Kleczewska, kierownictwo muzyczne objął Yaroslav Shemet.
04.10.2023
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
384435782_701987191963459_2897652800030611223_n
Opera Bałtycka w Gdańsku. Podczas prób, na zdjęciu z flagą choreografka Kaya Kołodziejczyk
Fot. Krzysztof Mystkowski /KFP

Orbitowski, Bieżuńska, Dąbrowski... Spotkaj się z nominowanymi do Pomorskiej Nagrody Literackiej

Mozart napisał “Łaskawość Tytusa” na zamówienie teatru w Pradze. Opera miała uświetnić dzień koronacji cesarza Józefa II na króla Czech, więc kompozytor bardzo się spieszył. Ukończył utwór w niespełna dwa miesiące, równocześnie pracując nad rozpoczętym już “Czarodziejskim fletem”. Zdecydował się poważny styl, operę seria, dwa akty i 11 arii, dodał sceny zbiorowe i chór. A autor libretta, Caterino Mazzolà, bazował na utworze powstałym już wcześniej, napisanym przez nadwornego poetę Karola VI - również cesarza i dziadka przyszłego władcy. Mazzola treść przerobił i skrócił, ale wciąż, choć opowieść dotyczy polityki i rozgrywa się na dworze cesarza z I wieku n.e., ma charakter moralitetu. Na próżno by oczekiwać w tej sztuce brutalnych zagrywek i krwawych porachunków, znanych nam nie tylko ze sztuk Szekspira czy serialu “House of cards”. 

Główny bohater Tytus Flawiusz to władca idealny, łagodny i sprawiedliwy. Kobiet nie bierze siłą, wsłuchuje się w potrzeby ludu, rezygnuje z własnego szczęścia na rzecz dobra państwa. A gdy odkrywa zmowę spiskowców, którzy chcą pozbawić go tronu i życia - okazuje im miłosierdzie. 

Premiera “Łaskawości Tytusa” odbyła się wczesną jesienią 1791 roku i nie przypadła do gustu publiczności. Operę krytykowano za brak lekkości, zbytnią przewidywalność, a postacie bohaterów - za schematyczność. Dziś uznawana jest za jedną z najwybitniejszych w dorobku Wolfganga Amadeusza Mozarta, ale on sam, nie doczekał tej rehabilitacji. Dwa miesiące po premierze, 35-letni Wolfgang Amadeusz poczuł się gorzej (chorował na gorączkę reumatyczną) i nocą 5 grudnia 1791 zmarł.

Co zrobić z takim tekstem w 2023 roku? Dyrektor Romuald Wicza-Pokojski zaprosił do współpracy Maję Kleczewską. Artystkę, której “Dziady” wystawione dwa lata temu w Teatrze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie, wywołały protesty władz, tradycyjnie już, jeszcze przed premierą.  

Iryna Dmytryszyn laureatką Nagrody Drahomána za 2022 rok przyznanej w Gdańsku

385709197_703699171792261_3986847481913946216_n
Maja Kleczewska podczas prób w Operze Bałtyckiej w Gdańsku
Fot. Krzysztof Mystkowski /KFP

Maja Kleczewska - artystka z misją

Maja Kleczewska to reżyserka teatralna, wybitna interpretatorka dramatów Czechowa, Szekspira i austriackiej noblistki Elfriede Jelinek. Studiowała psychologię na Uniwersytecie Warszawskim i reżyserię w Akademii Teatralnej w Warszawie, gdzie obecnie wykłada. Dociekliwa, poszukująca, wielokrotnie nagradzana.

Laureatka Paszportu "Polityki" (2006), dwukrotnie nagrody Laur Konrada na festiwalu Interpretacje w Katowicach, trzykrotnie nagrody Olśnienia Onetu (m.in. za „Hamleta" Szekspira i „Dziady" Mickiewicza). Otrzymała m.in. w 2013 roku Nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, w 2017 Nagrodę Srebrny Lew na Biennale di Venezia, Nagrodę im. K. Swinarskiego miesięcznika "Teatr", Grand Prix Międzynarodowego Festiwalu Boska Komedia w Krakowie w 2018 r., na którym w 2022 roku nagrodę za wybitne aktorstwo otrzymała też Dominika Bednarczyk za rolę Konrada w „Dziadach” w jej reżyserii. Spektakle Mai Kleczewskiej pokazywano m.in. na festiwalach w Wenecji, Paryżu, Moskwie, Londynie, Sulu, Tbilisi, czy w Madrycie.

Gdy w lutym tego roku reżyserka odbierała Nagrodę im. Kazimierza Kutza, powiedziała: - Jest to nagroda szczególna, która zobowiązuje do bycia wiernym nie tylko sztuce, ale także, a może zwłaszcza zobowiązuje do postawy obywatelskiej, do niezłomnego trwania na straży społeczeństwa demokratycznego i tolerancyjnego.

Maja Kleczewska zazwyczaj poszukuje współczesnych kontekstów w wystawianych przez siebie historycznych dziełach i jeśli zastanawiamy się, czy w antycznym kostiumie można znaleźć odbicie naszych problemów, reżyserka te wątpliwości rozwiewa. O czym opowie biorąc na warsztat “Łaskawość Tytusa” w Gdańsku?

- W kontekście niedawnej historii Gdańska – perspektywa staje się zupełnie inna i ona determinuje współczesne przeczytanie utworu - mówi w wywiadzie, który znajdziemy w programie spektaklu. - Nieczęsto jesteśmy świadkami zamachu na prezydenta. Nieczęsto czekamy przez lata na prawomocny wyrok sądu i karę dla mordercy. Emocje w Gdańsku, w ogóle w Polsce, nie ostygły. 13 stycznia 2019 roku zapamiętamy na zawsze. 

Reżyserka pracuje nad formą przedstawienia ze znanym sobie zespołem realizatorów - scenografię przygotowuje Justyna Łagowska, kostiumy Konrad Parol. Za choreografię i ruch sceniczny odpowiada Kaya Kołodziejczyk. Projekt plakatu przygotowała Joanna Ambroz. Kierownictwo muzyczne objął Yaroslav Shemet, dyrektor muzyczny Opery Bałtyckiej.

Rekordowe lato i świetny rok w Muzeum Gdańska. Odwiedzających więcej o prawie 20 proc. niż w 2022 r.

384439863_701987098630135_4753834674266397322_n
W Operze Bałtyckiej trwają próby do "Łaskawości Tytusa" W. A. Mozarta
Fot. Krzysztof Mystkowski /KFP

OBSADA

  • Tytus Aleksander Kunach / Jacek Szponarski
  • Vitelia Aleksandra Orłowska / Aleksandra Kubas-Kruk
  • Servilia Natalia Stepaniak / Marta Huptas
  • Sesto Elżbieta Wróblewska / Gabriela Celińska-Mysław
  • Annio Jakub Foltak / Daniel Oktawian Piotrowski
  • Publio Michał Romanowski
  • oraz Chór, Orkiestra i Balet Opery Bałtyckiej w Gdańsku

Twórcy:

  • Kompozytor - Wolfgang Amadeusz Mozart
  • Libretto - Caterino Mazzolà
  • Język - włoski / polskie napisy wyświetlane nad sceną
  • kierownictwo muzyczne - Yaroslav Shemet
  • reżyseria - Maja Kleczewska
  • scenografia - Justyna Łagowska
  • kostiumy - Konrad Parol
  • choreografia Kaya Kołodziejczyk

Bilety: od 121,50 do 65 zł. Kupisz tutaj

Premiera: sobota 7 października 2023 r., kolejne spektakle: 8, 10, 13, 14 października 2023. 

TV

Być mistrzem