Jaki jest klimat rowerowy w Gdańsku? Wyraź opinię w ogólnopolskim badaniu

Trwa druga edycja ogólnopolskich Badań Klimatu Rowerowego. Także gdańscy rowerzyści mają okazję wystawić w internetowej ankiecie ocenę władzom miasta za realizację polityki rowerowej. Piotr Kryszewski, z-ca prezydenta Gdańska zachęca, by to zrobić: - Zależy nam na poznaniu Waszej opinii, żebyśmy wiedzieli, w jakim kierunku rozwijać politykę rowerową.
( 03.11.2022 )
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Przejście naziemne i przejazd rowerowy przez al. Zwycięstwa na wysokości GUMed
Przejście naziemne i przejazd rowerowy przez al. Zwycięstwa na wysokości GUMed
Fot. Dominik Paszliński/www.gdansk.pl

Badania Klimatu Rowerowego - na czym polegają?

W Badaniach Klimatu Rowerowego (BKR) udział można wziąć do końca b.r. Prowadzone w cyklu dwuletnim badanie internetowe w Polsce realizowane jest po raz drugi. W pierwszej edycji uczestniczyło 90 miast i gmin, w tym Gdańsk, który znów zaprasza mieszkańców do udziału.

Formularz badania 

Ankieta zawiera 27 pytań podzielonych na 5 obszarów tematycznych.

  • Rower i klimat ruchu rowerowego
  • Wartościowanie korzystania z rowerów
  • Bezpieczeństwo osób korzystających z rowerów
  • Komfort jazdy
  • Infrastruktura i sieć udogodnień do jazdy rowerem

Kongres Mobilności Aktywnej. Start Badań Klimatu Rowerowego w Polsce i certyfikaty dla pracodawców

Dla kogo Badania Klimatu Rowerowego?

Badanie adresowane jest do osób korzystających z roweru w danym mieście - codziennie lub w celach rekreacyjnych. Zebrane opinie trafią do władz miast/gmin i wskażą, na których aspektach polityki rowerowej powinny skupić uwagę, by poprawić warunki korzystania z tej formy transportu w życiu codziennym. 

- Porównanie wyników pierwszej i drugiej edycji badania pozwoli nam już powoli dostrzec trendy w ocenie działań prorowerowych realizowanych przez samorządy w danym mieście, czy gminie - mówi Rafał Glazik sekretarz generalny Polskiej Unii Mobilności Aktywnej, która realizuje BKR w naszym kraju w porozumieniu z innymi organizacjami rowerowymi zrzeszonymi w Europejskiej Federacji Cyklistów.

Piotr Kryszewski, zastępca prezydenta Gdańska ds. usług komunalnych zachęca rowerzystki i rowerzystów do wzięciu udziału w badaniu na profilu BKR na Fb: - Gorąco zachęcam do wzięcia udziału w tegorocznej edycji badania. Zależy nam na poznaniu Waszej opinii, Waszej perspektywy, żebyśmy wiedzieli jako władze miast, w jakim kierunku rozwijać politykę rowerową.

Grafika promocyjna towarzysząca Badaniom Klimatu Rowerowego 2022
Grafika promocyjna towarzysząca Badaniom Klimatu Rowerowego 2022
Mat. pras. BKR

Wyniki Badań Klimatu Rowerowego

Z wynikami archiwalnej edycji BKR z 2020 r. zapoznać się można na stronie internetowej.

Rezultaty edycji 2022 będą gotowe w maju 2023 roku, oficjalne ogłoszenie zaplanowano podczas konferencji w Poznaniu.

Przypomnijmy: w 2020 roku Gdańsk w grupie miast powyżej 200 tys. mieszkańców wypadł najlepiej w Polsce - przy średniej krajowej 3,5, nasze miasto uzyskało wynik 3,10 (uwaga! w tym badaniu 1 to ocena najlepsza, 6 - najgorsza). 

Zwycięzcą klasyfikacji ogólnej był również reprezentant Pomorza - Tczew z wynikiem 2,73.

Konferencja Samorządy Przyjazne Życiu. I miejsce Gdańska w Badaniu Klimatu Rowerowego

BKR wzorowane są na rozwijanej od lat przez Allgemeine Deutsche Fahrrad Club (ADFC) i Politechnikę Drezdeńską metodologii “Fahrradklima-Test” (test klimatu rowerowego). W Niemczech takie badania wykonuje się już od ponad 20 lat. Nie są obligatoryjne na terenie UE, ale w niektórych państwach także się je realizuje.