• Start
  • Wiadomości
  • Jak działają instytucje kultury w święta? W niektórych czekają atrakcje

Jak działają instytucje kultury w święta? W niektórych czekają atrakcje

Większość instytucji kultury w Gdańsku, takich jak muzea, galerie sztuki czy teatry na czas Wielkiej Soboty, Wielkanocy i Poniedziałku Wielkanocnego pozostaje zamknięta. Ale są wyjątki - czekają m.in. koncerty w ramach festiwalu Actus Humanus, w skróconych godzinach w sobotę pracuje Narodowe Muzeum Morskie, a Muzeum Gdańska w poniedziałek zaprasza na bezpłatne zwiedzanie.
15.04.2022
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
W Narodowym Muzeum Morskim w Gdańsku oglądać można m.in. wystawę pt. „Sea see…si si”, prezentującą prace Jadwigi Sankowskiej-Raftopulos
W Narodowym Muzeum Morskim w Gdańsku oglądać można m.in. wystawę pt. „Sea see…si si”, prezentującą prace Jadwigi Sankowskiej-Raftopulos
autor: Jadwiga Sankowska-Raftopulos

W Poniedziałek Wielkanocny Harpuś - z mapą do Parku Reagana

16 kwietnia 2022 r. (Wielka Sobota) wszystkie oddziały Narodowego Muzeum Morskiego (za wyjątkiem Muzeum Zalewu Wiślanego) będą otwarte w godzinach 10:00-13:00.

W tych godzinach w Spichlerzach na Ołowiance (Ołowianka 9-13) podziwiać można twórczość Jadwigi Sankowskiej-Raftopulos na wystawie „Sea see... si si”. Znalazły się na niej dwadzieścia dwa dzieła - obrazy i tkaniny artystyczne, które tworzą pełną świateł i barw ekspozycję. Dominującym motywem prezentowanych prac jest zarówno morski horyzontalny bezkres, jak i widoki, które można dostrzec pod taflą wody - piaszczyste dno, ławice ryb, rafy koralowe i inne elementy podwodnego świata. Morskie motywy uzupełniają stada mew i widoki Gdańska.

W twórczości artystki można dostrzec ekspresję indywidualizmu, niezależności i potrzeby niepodzielnego panowania zarówno nad materiałem, jak i procesem kreacji, od wstępnego projektu do jego realizacji. Rozpiętość wątków tematycznych podejmowanych przez Jadwigę Sankowską-Raftopulos doskonale ilustrują tytuły jej prac - „Mewy”, „Przed regatami”, „Ryby kamuflarki” (obrazy), „Pijany statek A. Rimbaud”, „Rafa” czy „Żywioł miodowy” (tkaniny). Obecność motywów baśniowych i literackich w twórczości artystki nawiązuje z kolei do innej dziedziny jej twórczości - teatru, zwłaszcza tego adresowanego do dziecięcej wyobraźni. Jadwiga Sankowska-Raftopulos od lat występuje bowiem także na deskach Miejskiego Teatru Miniatura w Gdańsku, ma za sobą również udział w przedstawieniach Teatru Telewizji i w słuchowiskach radiowych.

Wikingowie z zadumą spoglądają na oryginalne elementy oręża z IX-X w., prezentowane na wystawie „TRUSO. Legenda Bałtyku”
Wikingowie z zadumą spoglądają na oryginalne elementy oręża z IX-X w., prezentowane na wystawie „TRUSO. Legenda Bałtyku”
mat. NMM

Odwiedzający Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku tego dnia mogą także przenieść się do tajemniczego, czasem mrocznego świata wikingów, Słowian i Prusów, którzy w IX i X w. zamieszkiwali położone nad jeziorem Drużno, Truso. Za sprawą prezentowanej w tym miejscu wystawy „Truso - legenda Bałtyku” poznają ich codzienne zajęcia, dowiadują się jak wyglądały domostwa, a także łodzie, które cumowały w porcie sąsiadującym z osadą oraz, w co wierzyli i jak spędzali wolny czas.

Co ciekawe, wikingowie jawią się nie tylko jako groźni wojownicy ale także, jako doskonali rzemieślnicy, kupcy, ludzie otwarci na świat i kontakty z innymi kulturami.

- Dowodem na to, że wikingowie dzielili się swoją wiedzą, ale też chętnie korzystali z dokonań innych ludów, jest obiekt, który na wystawie zajmuje miejsce centralne. To mierzący 18 m długości wrak łodzi bojowej z X w., który łączy charakterystyczne cechy szkutnictwa Słowian nadbałtyckich i Skandynawów. Został on odkryty w zatopionym średniowiecznym porcie w Pucku i po trwającej wiele lat konserwacji, prowadzonej w Centrum Konserwacji Wraków Statków po raz pierwszy prezentowany jest szerokiej publiczności - mówi dr Marcin Westphal, zastępca dyrektora ds. merytorycznych NMM.

Współistnienie i wzajemne przenikanie się kultur do jakiego dochodziło na terenie Truso, obrazują również zabytki wydobyte podczas archeologicznych prac wykopaliskowych prowadzonych na terenie osady przez jej odkrywcę, dr. Marka Jagodzińskiego. Obiekty te, pochodzące ze zbiorów Muzeum Archeologiczno-Historycznego w Elblągu, ukazują między innymi rozległość kontaktów handlowych utrzymywanych przez wikingów, kunszt ich rzemieślników, ulubione rozrywki, a także są odzwierciedleniem wierzeń, do których przenikały elementy chrześcijaństwa.

Dopełnieniem opowieści o życiu mieszkańców Truso są cyfrowe rekonstrukcje osady oraz prezentowanej na wystawie łodzi bojowej, a także oryginalna aranżacja przestrzenna, i wykonany specjalną techniką mural.

Bilety na obie wystawy: normalny 15 zł, ulgowy 10 zł. 17 kwietnia 2022 r. (Wielkanoc) i 18 kwietnia 2022 r. (Poniedziałek Wielkanocny) Narodowe Muzeum Morskie będzie zamknięte.

Gdański Teatr Szekspirowski jest jedynym teatrem w Polsce, dedykowanym temu genialnemu dramaturgowi. Zachwyca wnętrzem oraz nietypową bryłą, wielokrotnie nagradzaną w konkursach architektonicznych
Gdański Teatr Szekspirowski jest jedynym teatrem w Polsce, dedykowanym temu genialnemu dramaturgowi. Zachwyca wnętrzem oraz nietypową bryłą, wielokrotnie nagradzaną w konkursach architektonicznych
fot. Paweł Marcinko / KFP

W sobotę, 16 kwietnia, otwarty też jest Gdański Teatr Szekspirowski (ul. Bogusławskiego 1), który tego dnia organizuje zwiedzanie z przewodnikiem. Oprowadzi on po zakamarkach nietypowej bryły i opowie o sięgającej XVII wieku historii tego niezwykłego w skali Polski, a nawet Europy obiektu.

W programie zwiedzania opowieść o historii gdańskiego teatru i oglądanie makiety Szkoły Fechtunku, zwiedzanie sali głównej i galerii, przejście po ścieżce spacerowej na murze otaczającym teatr - z widokiem na zabytkową część miasta (przy sprzyjających warunkach atmosferycznych) i spacer po zewnętrznych dziedzińcach. Zwiedzanie trwa 60 minut, dostępne jest w języku polskim, oraz - po wcześniejszej rezerwacji - w języku angielskim.

Początek o godzinie 15:00. Bilety: normalny 20 zł, ulgowy 15 zł (dzieci do lat 4. wstęp wolny) - dostępne w kasach Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego oraz online na stronie bilety.teatrszekspirowski.pl.

Francuski zespół wokalno-instrumentalny muzyki dawnej Le Poème Harmonique pod dyrekcją Vincenta Dumestre’a na uroczystą inaugurację festiwalu Actus Humanus wykonał program „Leçons de Ténèbres” Marca-Antoine’a Charpentiera. Wszystko przy świecach, w skupieniu, jakiego wymaga muzyka sprzed stuleci. Więcej muzycznych wrażeń w sobotę i niedzielę
Francuski zespół wokalno-instrumentalny muzyki dawnej Le Poème Harmonique pod dyrekcją Vincenta Dumestre’a na uroczystą inaugurację festiwalu Actus Humanus wykonał program „Leçons de Ténèbres” Marca-Antoine’a Charpentiera. Wszystko przy świecach, w skupieniu, jakiego wymaga muzyka sprzed stuleci. Więcej muzycznych wrażeń w sobotę i niedzielę
fot. Grzegorz Mehring / www.gdansk.pl

Do niedzieli, 17 kwietnia, trwa w Gdańsku wiosenna odsłona festiwalu Actus Humanus - Resurrectio. W Wielką Sobotę, 16 kwietnia, o godz. 17:30 odbędzie się recital carillonowy Małgorzaty Fiebig, która była pierwszą po sześciu dekadach miejską carillonistką Gdańska (od 1999). Obecnie jest pierwszym obcokrajowcem i pierwszą kobietą, która została carillonistką w Utrechcie. Swoją karierę rozwija przede wszystkim w Holandii, ojczyźnie podniebnych dzwonów. Ceniona jest nie tylko za wyśmienitą technikę i wyjątkowy, indywidualny styl gry, lecz także za ciekawy repertuar. Melomanów z pewnością zaskoczy podczas koncertu na carillonie, znajdującym się na wieży Ratusza Głównego Miasta.

Następnie, wieczorny koncert o godzinie 20:00 należeć będzie do szwajcarskiego Huelgas Ensemble pod dyrekcją Paula van Nevela. Muzycy wykonają „Księgę Lamentacji” Orlando di Lasso, jednego z najbardziej uwielbianych i docenionych za życia kompozytorów w historii. Zabrzmią biblijne treny, których autorstwo przypisuje się Jeremiaszowi, prorokowi judzkiemu, stanowiące dla chrześcijan symbol pokuty, zapowiedź ofiary Zbawiciela i wezwanie do nawrócenia. Prawdopodobnie treny owe w VIII wieku zostały włączone do nabożeństw Triduum Paschalnego, tzw. Ciemnych Jutrzni, a od XV stulecia opracowywane były polifonicznie. Koncert odbędzie się w Dworze Artusa.

Muzyczną Niedzielę Wielkanocną, 17 kwietnia, rozpocznie recital Marcina Świątkiewicza o godzinie 17:30 w Ratuszu Staromiejskim. To laureat Paszportu „Polityki”, muzyk wszechstronny - grający na różnych typach historycznych instrumentów klawiszowych, kompozytor, improwizator, teoretyk i pedagog. Jako solista, kameralista i kierownik zespołów koncertuje na całym świecie, a szczególnie często w Wielkiej Brytanii. Od lat współpracuje z Rachel Podger, a także z Capellą Cracoviensis, Arte dei Suonatori czy {oh!} Orkiestrą Historyczną. Jako solista i członek zespołów pojawiał się na płytach najlepszych wytwórni świata.

Wiosenną edycję festiwalu Actus Humanus zakończy koncert w Centrum św. Jana - o godzinie 20:00 Akademie für Alte Musik Berlin wykona Orchestersuiten BWV 1066-1069 Johanna Sebastiana Bacha. Formacja zwana też Akamus, założona w 1982 roku należy dziś do czołówki światowych orkiestr grających na instrumentach historycznych. Zespół gości regularnie w muzycznych centrach Europy, znany jest również publiczności najważniejszych festiwali muzyki dawnej w Polsce, gdzie parokrotnie święcił już spektakularne triumfy - także na Actus Humanus.

Bilety w cenie 30-50 zł do kupienia na www.ticketmaster.pl.

„Będzie dobrze” jedno ze zdjęć prezentowanych na wystawie „Damy radę”, którą bezpłatnie można zwiedzić w poniedziałek
„Będzie dobrze” jedno ze zdjęć prezentowanych na wystawie „Damy radę”, którą bezpłatnie można zwiedzić w poniedziałek
fot. Anna Bobrowska / KFP

Muzeum Gdańska zamyka się na 16 i 17 kwietnia, ale już w Poniedziałek Wielkanocny, 18 kwietnia, zaprasza w swoje progi - i to za darmo, bowiem poniedziałki w tej instytucji to dzień wolnego wstępu.

Ponad 100 zdjęć pokazujących, jak wyglądało życie w Gdańsku w okresie pandemii można można oglądać na wystawie „Damy radę!”, przygotowanej przez Muzeum Gdańska w Galerii Palowej Ratusza Głównego Miasta (ul. Długa 46/47).

- Minęły już ponad dwa lata, odkąd świat i Polska mierzą się z pandemią wirusa SARS-CoV-2. Ten wyjątkowy okres dla miasta i jego mieszkańców był początkowo niespodziewany, obcy, groźny, z każdym miesiącem oswajany - mówi Waldemar Ossowski, dyrektor Muzeum Gdańska - Wielu z nas musiało podporządkować swoje życie pandemii, zmienić warunki pracy, ograniczyć spotkania, przeorganizować życie rodzinne, ale... daliśmy radę! Wystawa czasowa to zapis naszych wspólnych doświadczeń tego czasu.

Autorami zdjęć, które można zobaczyć na wystawie są: Bartosz Bańka, Anna Bobrowska, Marcin Gadomski, Agnieszka Grabowska, Karolina Misztal, Krzysztof Mystkowski, Dominik Paszliński, Piotr Połoczański, Anna Rezulak, Mateusz Słodkowski, Karol Stańczak, Wojciech Stróżyk oraz Piotr Żagiell.

Oddział jest czynny w Poniedziałek Wielkanocny w godzinach 10:00-16:00.

W Muzeum Bursztynu w poniedziałek obejrzymy eksponaty z tego surowca, użytkowe i ozdobne, zgodne z najnowszymi trendami i odwołujące się do tradycji
W Muzeum Bursztynu w poniedziałek obejrzymy eksponaty z tego surowca, użytkowe i ozdobne, zgodne z najnowszymi trendami i odwołujące się do tradycji
fot. Agnieszka Grabowska / Muzeum Gdańska

Warto też zajrzeć tego dnia do Muzeum Bursztynu (ul. Wielkie Młyny 16). Czekają tu wystawy „Trend Book 2022” i „Osiem ósmych”, czyli dwie opowieści o teraźniejszości i przyszłości bursztynu, które przygotował prof. Słowmir Fijałkowski z Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Na obu wystawach znajduje się razem ponad 200 autorskiej, często niekonwencyjnej biżuterii oraz przedmiotów użytkowych.

Wystawa czasowa „Trend Book” prezentuje ponad 70 obiektów złotniczych wykonanych z zastosowaniem bałtyckiego bursztynu w pięciu kategoriach projektowych. „Osiem Ósmych” natomiast to pierwsza w Trójmieście retrospektywna, indywidualna wystawa autorskiej biżuterii Sławomira Fijałkowskiego. Obejmuje okres 1997-2022, prezentowanych jest ponad 120 prac - w większości obiektów złotniczych, w zdecydowanej większości z zastosowaniem bałtyckiego bursztynu. Znajdują się wśród nich zarówno prace o jednoznacznie artystycznym, unikatowym i narracyjnym charakterze, jak również eksperymentalny design, modele prototypowe i limitowane kolekcje produktów zrealizowanych przez autorskie studio projektowe Tetrahedron.

Wystawa dostępna jest w sali czasowej Muzeum Bursztynu w Gdańsku. Wstęp wolny. Godziny otwarcia: 10:00-16:00.

Poniedziałek Wielkanocny: uroczysta msza święta

TV

Mikołaj przypłynął do Gdańska i rozświetlił choinkę na Długim Targu