Nowy terminal i gigantyczne suwnice
W czerwcu tego roku w Baltic Hub otwarto nowoczesny terminal kontenerowy T3. Jego budowa rozpoczęła się jesienią 2022 r. Aby trzeci terminal gdańskiej spółki mógł powstać trzeba było najpierw zalądowić 36 hektarów akwenu morskiego.
Na potrzeby budowy T3 trzeba było wykorzystać:
- 4,3 miliona metrów sześciennych piasku
- 60 tysięcy metrów sześciennych betonu
- ponad 17,5 tysięcy ton stali
Na potrzeby nowego terminala Baltic Hub ściągnął z Chin w dwóch turach (w październiku 2024 r. i marcu 2025 r.) siedem gigantycznych suwnic nabrzeżowych STS (ang. ship-to-shore). Maszyny te są zdolne do załadunku i rozładunku największych statków pływających na świecie. Suwnice to olbrzymie konstrukcje: mają 96 metrów wysokości (32 piętra), a ważą prawie 2000 ton (to waga ponad 1300 słoni).
Dzięki T3 moce przeładunkowe Baltic Hub wzrosną o 1,7 mln TEU (kontenerów 20-stopowych) do poziomu 4,5 mln TEU. To uplasuje gdański port wśród największych terminali kontenerowych w Europie.
Zobacz Baltic Hub w serialu National Geographic
Wysiłek inżynierów pracujących przy budowie terminalu T3 został dostrzeżony przez National Geographic.
Maryla Rodowicz na falochronie. Jak 50 lat temu powstał Port Północny?
Kanał wyprodukował sześcioodcinkowy serial pokazujący niezwykłe przykłady inżynierii w Europie. Emisja pierwszego odcinka poświęconego Polsce odbędzie się w czwartek, 18 września, o godz. 21.00.
Odkryj cuda polskiej inżynierii. Zobacz, jak na naszych oczach powstaje gigantyczny port na Bałtyku, i poznaj sekrety najwyższego budynku w Unii Europejskiej.
- zachęca widzów National Geographic.
Ta ostatnia budowla to stołeczny Varso Tower, którego taras widokowy na 53. piętrze został niedawno otwarty mieszkańców i turystów. Jego całkowita wysokość wraz z iglicą wynosi 310 metrów.
W kolejne czwartki ekipa filmowa National Geographic pokaże nam ciekawostki inżynierskie z Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, krajów nordyckich, Holandii i Niemiec.
Więcej o firmie Baltic Hub
Baltic Hub napędza rozwój gospodarczy Pomorza i Polski. Otwarto nowy terminal
- PSA International (40 proc. udziałów)
- Polskiego Funduszu Rozwoju (30 proc. udziałów), spółki należącej do Skarbu Państwa
- IFM Global Infrastructure Fund, którego doradcą jest IFM Investors (30 proc. udziałów)