|
Jedna z prowokujących prac Damiena Hirsta. Źródło fot. CSW Łaźnia |
Damien Hirst (ur. 1965) jest jednym z ojców sukcesu młodej fali sztuki brytyjskiej na świecie. Szokował już martwymi zwierzętami zanurzonymi w formalinie (cykl „Natural History”) i najdroższym dziełem sztuki w historii – autentyczną ludzką czaszką wysadzaną diamentami (praca zatytułowana „For the Love of God”). Jego prace były wystawiane w prestiżowym londyńskim Tate Modern i Museum of Modern Art w Nowym Jorku. Teraz twórczość tego cenionego artysty popkulturowego możemy podziwiać na wystawie w Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia (Gdańsk, ul. Jaskółcza 1).
Na wystawie w Łaźni, zatytułowanej „New Religion”, znalazły się 44 sitodruki prezentujące głównie tabletki i „cudowne pigułki”, cztery rzeźby i film dokumentalny o artyście. W wystawionych pracach Hirst dotyka kwestii religijnych i filozoficznych, porusza zagadnienie życia, śmierci i sztuki. Jak przystało na tego kontrowersyjnego artystę, nie boi się przy tym przekraczania tabu. Wystawione w Łaźni prace można odbierać na różne sposoby. Dla jednych Hirst obrazuje rzeczywistość, z której „wyparowało” religijne sacrum i zastąpione zostało wiarą w medycynę i medykamenty. Dla innych - artysta przeciwstawia się bezkrytycznej wierze w Boga i naukę, przewrotnie namawiając do wiary w sztukę.
Co więc znalazło się na wystawie w Łaźni? W jednym końcu sali wisi krzyż w białej ramie, złożony z sześciu retuszowanych zdjęć, przedstawiających m.in. ofiarę postrzału i operację na otwartym sercu. Cykl nosi tytuł „Rany Chrystusa” i jest zdecydowanie najbardziej krwawy ze wszystkich dzieł zebranych na wystawie, a jednocześnie najbardziej dosłowny. W drugim końcu na ołtarzu stoi prosty, dyskretnie przyozdobiony tabletkami krzyż, obok znajduje się czaszka dziecka odlana w srebrze i Najświętsze Serce Jezusa ponakłuwane żyletkami i strzykawkami. Dalej - wyrzeźbiona w marmurze sporych rozmiarów tabletka, symbolizująca hostię. Nad ołtarzem wiszą trzy grafiki symbolizujące Trójcę Świętą. W centralnym punkcie sali stoi duża czerwona skrzynia-relikwiarz, w której mieszczą się wszystkie prace z wystawy. Wielkoformatowe grafiki na pozostałych ścianach przedstawiają 12 apostołów i Jezusa pod postaciami medykamentów, a także stacje drogi krzyżowej. Sitodruk „Ostatnia Wieczerza” to w rzeczywistości mapa świata obrazująca potencjał nuklearny państw.
Wystawę „New Religion” można oglądać od wtorku do środy i od piątku do niedzieli w godz. 12-18, w czwartki w godz. 12-20. Bilety: ulgowy 5 zł, normalny 7 zł, w środy wstęp wolny.
