Biznes chce tunelu pod Pachołkiem i Nowej Spacerowej - i to szybko!

Pracodawcy Pomorza napisali apel do władz Gdańska i województwa pomorskiego. Mówią: - Nie ma co czekać, projektujcie, zdobywajcie środki i budujcie tunel pod Pachołkiem i Nową Spacerową. Chodzi o rozwój gdańskiej gospodarki. To dla nas ostatni dzwonek!

Biznes chce tunelu pod Pachołkiem i Nowej Spacerowej - i to szybko!
A
A
data publikacji: 08 czerwca 2016 r.

Koalicja dla drogowych inwestycji. Od lewej: Jan Kosiedowski, Zbigniew Canowiecki i Franciszek Rogowicz.
Koalicja dla drogowych inwestycji. Od lewej: Jan Kosiedowski, Zbigniew Canowiecki i Franciszek Rogowicz.
Grzegorz Mehring/www.gdansk.pl

Zbigniew Canowiecki, prezes Zarządu “Pracodawców Pomorza” powiedział naszemu portalowi: - Nie ma co dłużej dyskutować i dzielić włosa na czworo. To ostatni dzwonek dla władz miasta i województwa: budujmy tunel pod Pachołkiem i Nową Spacerową, bo są nam one potrzebne ze względu na rozwój gospodarczy, turystykę i ochronę zabytków w Oliwie (zespół pocysterski). Możemy oczywiście dyskutować w nieskończoność, ale czas się kończy! Trzeba robić projekty i ubiegać się o środki unijne, które zaraz się wyczerpią. Mam sygnały od pracodawców i mieszkańców Zaspy, Oliwy, Żabianki, Osowej i Przymorza, że chcą tej inwestycji.

Prezes Canowiecki podkreślił, że rolą władz samorządowych jest skutecznie działanie, którego nie mogą blokować “małe grupy interesów": - Po to wybieramy władze, by działały i radziły sobie z małymi grupami interesu, które próbują zbić swój kapitał polityczny na blokowaniu ważnych inwestycji. Nie słuchajmy dłużej ludzi, którzy krzyczą "nie budujmy, bo tam są w ziemi robaczki".  

- Kwestia tej inwestycji jest już dawno rozeznana, udokumentowana i zdiagnozowana. Czas na działanie! Pracodawcy tego właśnie oczekują od miasta - stanowczo podkreślił Zbigniew Canowiecki.

Pracodawców Pomorza poparły także Izba Inżynierów Budownictwa oraz Izba Projektowania Budownictwa. Przedstawiciele trzech organizacji 8 czerwca 2016 r. podpisali wspólny apel do władz Gdańska i Pomorza (publikujemy go w całości poniżej).

Inżynierowie i naukowcy z Politechniki Gdańskiej podkreślali, że tunel pod Pachołkiem i Nowa Spacerowa to szansa na rozwój gospodarczy miasta, szybki tranzyt, ale też udogodnienia dla mieszkańców, i to nie tylko Osowej. Wymienili m.in.: krótsze trasy, krótszy czas przejazdów, większe bezpieczeństwo, ułatwiony dojazd do miejsc pracy i na uczelnie, rozładowanie ruchu na głównej osi komunikacyjnej Gdańska, szansę dla Sopotu - jako kurortu - na wyciągniecie z niego części ruchu oraz na rewitalizację Oliwy i Jelitkowa.

- Ulica Spacerowa może w teorii przyjmować dwadzieścia, może dwadzieścia dwa tysiące samochodów na dobę, a przyjmuje ich już trzydzieści tysięcy - mówił prof. Kazimierz Jamroz z PG. - A będzie ich jeszcze więcej. Miasto musi mieć tam nową drogę.

Głos zabrał także przedstawiciel władz miasta. - Ludzie myślą, że rozwój gospodarczy jest dany raz na zawsze, ale tak nie jest i cały czas trzeba o niego zabiegać i go wspomagać - mówił wiceprezydent Gdańska Wiesław Bielawski. - Tunel pod Pachołkiem i Nowa Spacerowa to szansa gospodarczego rozwoju miasta. Dziś ludzie mają pracę, a jutro mogą jej nie mieć. A przedsiębiorcy, zarówno lokalni, jak i globalni, potrzebują tej inwestycji.

Wiceprezydent Bielawski zaznaczył, że miasto i gdańszczanie przeciwni nowej drodze i tunelowi powinni szukać kompromisu i konfrontować swoje racje.

- Ale czas zacząć działać, bo te inwestycje są też dla ich dobra. I nie tylko dla Osowej, której dotyczą one może w 20-25 procentach. Tak naprawdę skorzystamy na nich wszyscy: mieszkańcy miasta i metropolii - mówił.

Bielawski odniósł się przy okazji do kontrowersji wokół nadmorskiego Bulwaru Zielonego: - Albo chcemy pas nadmorski czynić atrakcyjnym i komunikować go z resztą miasta za pomocą Bulwaru Zielonego, albo nie. A jeśli nie, to może dajmy sobie w ogóle spokój z turystyką i nie mówmy, że chcemy na niej zarabiać - skomentował Bielawski.

Ryszard Trykosko, prezes Gdańskich Inwestycji Komunalnych (GIK) wyliczał: - W Chinach zbudują ogromny, 35-kilometrowy most między Macao, Hong Kongiem a stałym lądem. Za chwilę ruszy też ogromna budowa nowej autostrady z dodanym ciągiem kolejowym między Niemcami a Belgią - opowiadał Trykosko. - A my tu dyskutujemy od lat nad jedną drogą z kilometrowym tunelem pod Pachołkiem! Miejmy już za sobą tę dyskusję! Potrzebne są pilne decyzje, bo do 2020 roku - gdy skończą się środki unijne, naprawdę mało czasu.

- O rozwój gospodarczy trzeba dbać i temu służą inwestycje drogowe - tłumaczył wiceprezydent Gdańska Wiesław Bielawski.
- O rozwój gospodarczy trzeba dbać i temu służą inwestycje drogowe - tłumaczył wiceprezydent Gdańska Wiesław Bielawski.
Grzegorz Mehring/www.gdansk.pl

Apel do władz Gdańska i województwa pomorskiego, podpisany 8 czerwca 2016 r. przez Zbigniewa Canowieckiego (Pracodawcy Pomorza), Franciszka Rogowicza (Izba Inżynierów Budownictwa) i Jana Kosiedowskiego (Izba Projektowania Budownictwa)

Wobec napływających od przedsiębiorców i mieszkańców sygnałów dotyczących niezwykle uciążliwych i narastających problemów komunikacyjnych w północnej części miasta Gdańska wpływających w istotny sposób na funkcjonowanie Metropolii, „Pracodawcy Pomorza” po przeanalizowaniu tego problemu z ekspertami oraz Izbą Projektowania Budownictwa i Pomorską Okręgową Izbą Inżynierów Budownictwa domagają się podjęcia przez władze Miasta Gdańska i wojewódzkie władze samorządowe natychmiastowych działań celem szybkiej poprawy obsługi transportowej północnych dzielnic Gdańska oraz usprawnienia połączenia Sopotu z Obwodnicą Trójmiasta.

W naszym przekonaniu budowa tunelu w okolicach Pachołka i trasy Nowej Spacerowej to szansa dla:

1) Rewitalizacji Starej Oliwy i uratowania Katedry i Opactwa Cystersów będącego wyjątkowym skarbem dziedzictwa kulturowego naszego narodu przed degradacją;

2) Usprawnienie komunikacji publicznej i osobowej Osowej z dzielnicami centrum miasta.

3) Zrównoważenie komunikacji poprzez budowę Zielonego Bulwaru i linii tramwajowej Czarny Dwór- Obrońców Wybrzeża, co umożliwi poprawę jakości życia mieszkańców dzielnic tzw. ”Dolnego Tarasu”;

4) Ograniczenie dominacji ruchu samochodowego na osi północ-południe (Al. Grunwaldzka-Al. Niepodległości - Al. Zwycięstwa) w centrum metropolii Gdańsk-Sopot- Gdynia na korzyść wyprowadzenia ruchu na obwodnicę oraz usprawnienia połączenia Sopotu z obwodnicą.

Apelujemy do władz Województwa oraz władz Miast Metropolii o podjęcie wszelkich niezbędnych działań dla pozyskania środków z Unii Europejskiej na realizację Inwestycji, która stworzy nową jakość niezbędną dla ratowania dziedzictwa kulturowego Oliwy i zespołu katedralnego Starej Oliwy, otworzy nowe możliwości rozwoju dzielnic Przymorze, Żabianki, Zaspy, Osowy oraz Sopotu oraz umożliwi integrację obszaru metropolitalnego.

W imieniu organizacji: „Pracodawców Pomorza”, Izby Projektowania Budowlanego oraz Pomorskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa a p e l u j e m y do władz i mieszkańców o aktywne poparcie dla Inwestycji, która daje niepowtarzalną szansę rozwoju kulturowego, standardu życia i rozwoju gospodarczego naszej Pomorskiej Wspólnoty.

Sebastian Łupak (0)
www.gdansk.pl
sebastian.lupak@gdansk.pl
więcej tekstów autora
Sebastian Łupak (0)
www.gdansk.pl
sebastian.lupak@gdansk.pl
więcej tekstów autora