PORTAL MIASTA GDAŃSKA
PL | EN | DE
49 zdjęć. Historia budowy Tunelu pod Martwą Wisłą
49 zdjęć. Historia budowy Tunelu pod Martwą Wisłą
Tunel pod Martwą Wisłą ma już dwa lata. Oddany został do użytku 24 kwietnia 2016 r. Oto jego krótka, ale bogata historia uwieczniona na 49 fotografiach.
Budowa Tunelu pod Martwą Wisłą. Spacer z udziałem mediów
Budowa Tunelu pod Martwą Wisłą. Spacer z udziałem mediów
zdj. Jerzy Pinkas/gdansk.pl

Jest kilka powodów do dumy, bowiem Tunel pod Martwą Wisłą to budowla w skali Polski wyjątkowa i pionierska. Dla mieszkańców najważniejsza jest jednak rola, jaką odgrywa na co dzień - wszystkim ułatwił po prostu życie. Wystarczy sobie przypomnieć, że jeszcze w kwietniu 2016 r. przez Śródmieście Gdańska przejeżdżały... TIR-y.

Trudno dziś wyobrazić sobie Gdańsk bez tej wyjątkowej i wielkiej inwestycji miejskiej.

Z tunelu pod Martwą Wisłą korzysta średnio aż 25,2 tys. pojazdów na dobę (w obie strony) i 720 tys. w miesiącu. 

W skali roku daje to 8,5 mln - i taka właśnie liczba pojazdów omija centrum Gdańska, co oznacza że korki samochodowe w godzinach szczytu komunikacyjnego są dużo mniejsze (co dało się odczuć zaraz po oddaniu Tunelu do użytku).


QUIZ. CO WIESZ O TUNELU POD MARTWĄ WISŁĄ


Kierowcy zyskali też bezpośredni dojazd z portu lotniczego do Portu Gdańsk, a także krótszy i szybszy dojazd z drogi ekspresowej S7 do Nowego Portu. 

Tunel pod Martwą Wisłą to pierwszy tego typu obiekt w Polsce (wybudowany pod rzeką). Ma ponad 1,3 km długości, a w najgłębszym miejscu przebiega 35 metrów poniżej lustra wody. Połączył dwie części miasta Letnicę z Przeróbką i Portem Północnym. Wraz z Trasą Sucharskiego stanowi tzw. ramę komunikacyjną Gdańska. Koszt budowy odcinka tunelowego to 885 mln zł. 

Kliknij w zdjęcie, żeby zobaczyć jak tunel przeobraził Gdańsk

Mapka_tunel
Mapka okolic tunelu

Tym razem jednak chcielibyśmy opowiedzieć o nim prezentując galerię zdjęć. Wykonywali je fotoreporterzy gdansk.pl przez wiele lat od momentu podpisania umowy do dnia dzisiejszego.