Festiwal Szekspirowski 2018: podpowiadamy, na które spektakle warto zwrócić uwagę

Aż 12 tytułów w nurcie głównym i drugie tyle w nurcie offowym, do tego spotkania z twórcami, wykłady i wydarzenia towarzyszące - program tegorocznego, 22. Festiwalu Szekspirowskiego może przyprawić o zawrót głowy. Profesor Jerzy Limon podpowiada, na które spektakle trzeba zwrócić szczególną uwagę i zdradza swoje festiwalowe typy.

Festiwal Szekspirowski 2018: podpowiadamy, na które spektakle warto zwrócić uwagę
A
A
data publikacji: 23 lipca 2018 r.
 Makbet w reżyserii Agaty Dudy-Gracz będzie jednym z najbardziej widowiskowych spektakli w tegorocznym programie festiwalu
"Makbet" w reżyserii Agaty Dudy-Gracz będzie jednym z najbardziej widowiskowych spektakli w tegorocznym programie festiwalu
mat. prasowe

- W zeszłym roku z przyczyn od nas niezależnych musieliśmy obciąć zaplanowany program. W tym roku udało nam się odbudować trochę repertuar. To jeszcze nie jest to, o czym marzymy, ale to zwiastun dobrego kierunku - mówi profesor Jerzy Limon, dyrektor Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego i dyrektor artystyczny Festiwalu Szekspirowskiego.

Na co, jego zdaniem, warto zwrócić szczególną uwagę podczas tegorocznej, 22. edycji święta Szekspira w Gdańsku, która odbędzie się w dniach 27 lipca-5 sierpnia? Przede wszystkim na debiutujące na festiwalu kraje - po raz pierwszy widzowie w Gdańsku zobaczą spektakl z Argentyny, Czech, a nawet z Sardynii.

- „Makbet” Sardegna Teatro i Compagnia Teatropersona nie będzie grany po włosku, ale w języku sardyńskim. To kolejny język wśród kilkudziesięciu, w których gramy tutaj Szekspira - cieszy się profesor Limon. - Myślę, że przedstawienie będzie się podobało publiczności, jest ciekawie poprowadzone reżysersko, silne, surowe w formie, z męską energią. Nawiązuje do inscenizacji z czasów Szekspira, gdy na scenie grali tylko mężczyźni.

Aż dwa zagraniczne spektakle w programie nurtu głównego zostały wyreżyserowane przez polskich twórców. Mowa o Ewelinie Marciniak i jej „Śnie nocy letniej” przygotowanej we Fryburgu, i Janie Klacie, który w Pradze stworzył „Miarkę za miarkę”. Jak zaznacza profesor Limon, oba spektakle są ciekawymi zjawiskami artystycznymi, oba też budzą emocje i poruszenie wśród widzów.

- Spektakl Klaty wywołał w Pradze gorącą dyskusję, mówiono, że to powiew świeżego teatru - gdzie teatr ma opinię cokolwiek konserwatywną. Klata postrzegany jest tam jako awangarda teatralna. Spektakl Marciniak także jest bardzo interesujący, piękny wizualnie, acz niektórych może bulwersować. Stanowi nawiązanie do „Narodzin Wenus” Botticellego, także sam „Sen nocy letniej” opowiada o o miłości i różnych siłach, które drzemią w nas wszystkich. Jest więc dużo nagości, zarówno jeśli chodzi o kobiety, jak i mężczyzn, dlatego ostrzegamy, że przedstawienie jest od 18. roku życia.

 Sen nocy letniej , reż. Ewelina Marciniak
"Sen nocy letniej", reż. Ewelina Marciniak
mat. prasowe

Wisienką na torcie będzie tytuł, na który widzowie bardzo liczyli w roku ubiegłym, w ostatniej chwili został jednak zdjęty z programu Festiwalu Szekspirowskiego: „Sen nocy letniej” irańskiego Teatru Mostaghel w Teheranie. Wtedy artyści do Gdańska nie dojechali - teraz zobaczyć będzie ich można aż dwukrotnie.

- To przezabawne, niezwykle pomyślane przedstawienie, mocno skrócone w stosunku do oryginału, ale z mnóstwem grepsów teatralnych. Jestem przekonany, że każdy znajdzie tam coś, czego dotąd w tym dziele Szekspira nie widział. Do tego dochodzą akrobatyczne wprost popisy aktorów, muzyka na żywo i mamy wspaniałe, żywiołowe przedstawienie - zaprasza prof. Limon.

 La Fiesta del Viejo , reż. Fernando Ferrera
"La Fiesta del Viejo", reż. Fernando Ferrera
Fot. Celeste Urreaga

Zaskoczyć może również inspirowane „Królem Learem” przedstawienie „La Fiesta del Viejo” w wykonaniu argentyńskiego kolektywu artystycznego pod tą samą nazwą, w reżyserii Fernando Ferrery, przyjmujące formę rodzinnej imprezy.

Na tegorocznym festiwalu nie zabraknie także artystki, której obecność stała się już tradycją, a festiwalowi widzowie tęsknią za jej ciętym humorem i niespożytą energią. Mowa o Bei von Malchus - niezależnej niemieckiej aktorce i reżyserce, która tym razem, we właściwy sobie, przewrotny sposób, opowie o Szekspirowskich kobietach dzierżących władzę.

Ponadto w programie polska adaptacja „Romea i Julii” w reżyserii i choreografii Janusza Józefowicza - drugi musical w historii Festiwalu Szekspirowskiego. Zobaczymy także dwa polskie spektakle wybrane do finału Konkursu o Złotego Yoricka: „Hamlet - komentarz” w reżyserii Grzegorza Brala z Teatru Pieśń Kozła, oraz „Makbet” w reżyserii Agaty Dudy-Gracz, zrealizowany w Teatrze Muzycznym Capitol - obydwa z Wrocławia.

Laureat nagrody wyłoniony zostanie podczas festiwalu. Finalistów Konkursu oceniać będzie Jury w składzie: Jacek Kopciński, Joanna Krakowska i Mike Urbaniak.

PROGRAM festiwalu jest tutaj

Więcej: 22. Festiwal Szekspirowski: Klata, Liber, Duda-Gracz i inni. Są już bilety

Finaliści 25. Konkursu o Złotego Yoricka. Zwycięzcę poznamy na Festiwalu Szekspirowskim

Agata Olszewska (0)
www.gdansk.pl
agata.olszewska@gdansk.pl
więcej tekstów autora
Agata Olszewska (0)
www.gdansk.pl
agata.olszewska@gdansk.pl
więcej tekstów autora