PORTAL MIASTA GDAŃSKA
';
PL | EN | DE

134 mandaty w 3,5 tygodnia. Czy kierowcy respektują nowe ograniczenia na gdańskich ulicach?

134 mandaty w 3,5 tygodnia. Czy kierowcy respektują nowe ograniczenia na gdańskich ulicach?
Od soboty 13 marca br. na al. Grunwaldzkiej i Al. Zwycięstwa obowiązuje ograniczenie prędkości do 50 km/h. Zaledwie w ciągu niespełna czterech tygodni policjanci ruchu drogowego nałożyli tam 134 mandaty i zatrzymali 24 prawa jazdy. - Kiedy jedziemy w terenie zabudowanym ponad 100 km/h, o błąd który może doprowadzić do ludzkich tragedii nie jest trudno - mówi nadkom. Magdalena Ciska, oficer prasowy Komendanta Miejskiego Policji w Gdańsku.
Coraz ładniejsza aura za oknem sprawia, że kierowcy chętniej dociskają pedał gazu. Nie zapominajmy, że wraz ze wzrostem prędkości panowanie nad pojazdem staje się coraz trudniejsze
Coraz ładniejsza aura za oknem sprawia, że kierowcy chętniej dociskają pedał gazu. Nie zapominajmy, że wraz ze wzrostem prędkości, panowanie nad pojazdem jest trudniejsze
Krzysztof Mystkowski/KFP

 

By polepszyć bezpieczeństwo pieszych i kierowców, od blisko czterech tygodni wzdłuż całego odcinka alei Grunwaldzkiej i Alei Zwycięstwa obowiązuje ograniczenie prędkości do 50 km/h. Jak wynika z raportów Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku, część kierujących pojazdami bagatelizuje nowe przepisy.

- W okresie od 13 marca do 6 kwietnia 2021 roku na obu tych ulicach policjanci ruchu drogowego nałożyli 134 mandaty za przekroczenie dozwolonej prędkości i zatrzymali 24 prawa jazdy za rażące przekroczenie prędkości i jazdę powyżej 100 km/h w obszarze zabudowanym - mówi nadkom. Magdalena Ciska, oficer prasowy Komendanta Miejskiego Policji w Gdańsku. - Wśród tych kierowców był 32-letni motocyklista z Gdańska, który został zatrzymany do kontroli na al. Grunwaldzkiej w dniu 25 marca, po tym, jak jechał z prędkością 117 km/h. Dodatkowo wśród zatrzymanych do kontroli kierujących, którzy przekroczyli prędkość, byli dwaj, którzy nie mieli uprawnień do kierowania. 

Jak informuje nadkom. Magdalena Ciska, podczas prowadzonych w ostatnich tygodniach kontroli za wykroczenia polegające na przekroczeniu dozwolonej prędkości funkcjonariusze stosowali też środek wychowawczy w postaci pouczeń. 

- Nie prowadzimy jednak statystyk w zakresie zastosowanych pouczeń na konkretnych ulicach - dodaje policjantka.  

Jeździmy za szybko

Aleja Grunwaldzka i Aleja Zwycięstwa to jedne z wielu gdańskich ulic, gdzie policjanci ruchu drogowego realizują zadania związane z pomiarem prędkości. Policyjne dane wskazują wyraźnie, że kierowcy jeżdżą zbyt szybko. Liczba zatrzymanych z tego powodu uprawnień, rokrocznie rośnie. W 2019 roku w Gdańsku funkcjonariusze zatrzymali 709 praw jazdy za przekroczenie prędkości powyżej 50km/h w obszarze zabudowanym. Natomiast w roku 2020 za jazdę z nadmierną prędkością 1559 kierowców straciło uprawnienia do kierowania na 3 miesiące. 

- Gdańscy policjanci ruchu drogowego realizując zadania związane z pomiarem prędkości, pełnią służbę z wykorzystaniem pojazdów wyposażonych w wideorejestratory, a także dokonują pomiarów prędkości ręcznymi miernikami z wizualizacją - wyjaśnia nadkom. Magdalena Ciska. - Szczególną rolę odgrywają tutaj funkcjonariusze policyjnej grupy SPEED, której głównym zadaniem jest przeciwdziałanie niebezpiecznym zachowaniom na drodze, w tym nieprzestrzeganiu ograniczeń prędkości. 

                            Jeździmy zbyt szybko. Dwa razy więcej kierowców straciło w Gdańsku prawo jazdy


Policja przypomina i jednocześnie apeluje do kierowców, by nie zapominali, że ograniczenia prędkości mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa, zarówno ich samych, jak i pieszych. Warto pamiętać, że wpływ na bezpieczeństwo na drogach mają nie tylko umiejętności kierujących pojazdami, ale także warunki atmosferyczne, natężenie ruchu czy stan nawierzchni, których nie wolno bagatelizować. 

- Jazda o ponad 50 km/h powyżej dozwolonej prędkości w terenie zabudowanym jest niebezpieczna - dodaje oficer prasowa. - Kiedy jedziemy w terenie zabudowanym ponad 100 km/h, o błąd który może doprowadzić do ludzkich tragedii nie jest trudno. - Wraz ze wzrostem prędkości panowanie nad pojazdem staje się trudniejsze. Wydłuża się droga hamowania i jednocześnie skraca się czas niezbędny na odpowiednią reakcję, zarówno ze strony kierującego, jak i innych uczestników ruchu. Poza tym rozpędzone auto to dużo większa energia zderzenia z innym pojazdem lub stałą przeszkodą i tragiczniejsze skutki dla kierowcy, pasażerów oraz osób postronnych. 

 

W ciągu 25 dni od wprowadzenia ograniczeń prędkości do 50 km/h na Al. Grunwaldzkiej i Al. Zwycięstwa policjanci nałożyli na kierowców 134 mandaty
W ciągu 25 dni od wprowadzenia ograniczeń prędkości do 50 km/h na Al. Grunwaldzkiej i Al. Zwycięstwa policjanci nałożyli na kierowców 134 mandaty
Jerzy Pinkas/gdansk.pl

 

Jak pokazują policyjne statystyki, kierowcy zbyt często sądzą, że ich doświadczenie w prowadzeniu pojazdem lub dobrze wyposażony samochód wystarczą, by uniknąć wypadku drogowego. Nic bardziej mylnego. 

- Zaczęła się wiosna, dłuższe dni i coraz ładniejsza pogoda sprawiają, że niektórzy kierujący traktują sprzyjające warunki drogowe jako zielone światło dla szybkiej jazdy - informuje nadkom. Magdalena Ciska. - Jednak statystyki pokazują, że najwięcej wypadków ma miejsce podczas dobrych warunków atmosferycznych, w ciągu dnia, na prostym odcinku drogi. Dane te świadczą o tym, że na bezpieczeństwo w ruchu drogowym największy wpływ mają decyzje podejmowane przez człowieka. 

Limity na polskich drogach

Standardowe limity prędkości dla motocykli i samochodów o masie dopuszczalnej całkowitej do 3,5 tony wynoszą w Polsce: 

  • na autostradzie – 140 km/h, 
  • na drodze ekspresowej dwujezdniowej – 120 km/h, 
  • na drodze ekspresowej jednojezdniowej – 100 km/h, 
  • na drodze dwujezdniowej dwukierunkowej, o dwóch pasach ruchu – 100 km/h, 
  • na drodze jednojezdniowej dwukierunkowej – 90 km/h. 

Limity w terenie zabudowanym

Poruszając się po terenie zabudowanym, musimy przestrzegać limitu prędkości 50 km/h, chyba że znaki stanowią inaczej. Ustawodawca dodatkowo podniósł dopuszczalną prędkość do 60 km/h, jeśli poruszamy się po terenie zabudowanym nocą, między godzinami 23.00 a 5.00. Jeśli poruszamy się w strefie zamieszkania, tam dozwolona prędkość wynosi 20 km/h. 

Wysokość mandatów i liczba punktów karnych za przekroczenie prędkości w Polsce 

przekroczenie dopuszczalnej prędkości do 10 km/h - mandat w wysokości 50 zł 

11–20 km/h – mandat od 50 do 100 zł i 2 pkt karne 

21–30 km/h – mandat od 100 do 200 zł i 4 pkt karne 

31–40 km/h – mandat od 200 do 300 zł i 6 pkt karnych 

41–50 km/h – mandat od 300 do 400 zł i 8 pkt karnych 

51 km/h – mandat od 400 do 500 zł i 10 pkt karnych (prawo jazdy zostanie zatrzymane na trzy miesiące kierowcom, którzy przekroczą dopuszczalną prędkość o ponad 50 km/h w terenie zabudowanym) 

Przypominamy, że zgodnie z obowiązującymi przepisami kierowca, który przekroczy dopuszczalną prędkość w terenie zabudowanym o ponad 50 km/h, traci prawo jazdy na 3 miesiące. W przypadku, gdy ponownie zostanie zatrzymany przez policjantów w czasie trwania zakazu, okres zatrzymania prawa jazdy wydłuży się do 6 miesięcy. Po raz trzeci za takie zachowanie w czasie 6-miesięcznego okresu zakazu będzie go czekało ponownie przystąpienie do egzaminu na prawo jazdy.

                              Zwolnij. Alejami Zwycięstwa i Grunwaldzką jedziemy z maksymalną prędkością 50 km/h



Natalia Gawlikwww.gdansk.plnatalia.gawlik@gdansk.pl
Natalia Gawlik - najnowsze
Natalia Gawlikwww.gdansk.plnatalia.gawlik@gdansk.pl
Natalia Gawlik - najnowsze