- W lutowy weekend 12. Gdańskiego Festiwalu Tańca pokażemy trzy wyjątkowe spektakle artystów, których poznaliśmy dzięki międzynarodowemu konkursowi Solo Dance Contest - mówi Maria Miotk, kurator Gdańskiego Festiwalu Tańca. - Śledząc prace solistów z poprzednich lat, widownia może obserwować kierunki i tendencje europejskiego tańca, a także personalny rozwój artystów.
Pierwszego dnia 12 edycji Gdańskiego Festiwalu Tańca zobaczymy trzy duety męskie. Pierwszy będzie premierą rezydencji z mentorem Nimrodem Freed z Izraela. Maxime Freixas i Francesco Colaleo będą przez dwa tygodnie doskonalić spektakl inspirowany twórczością Billa Violi. Po prezentacji premierowej na scenie wystąpi duet Don’t Kiss – Jerneja Bizjaka i Fabio Liberti, którzy w 2017 roku zajęli drugie miejsce w konkursie Solo Dance Contest. Wieczór uzupełni włoska Compagnia Lost Movement – Samuele Arisci i Salvatore Sciancalepore.
- Wszystkie spektakle charakteryzują się lekką, nawet humorystyczną formą w połączeniu z precyzją techniczną i oryginalnymi rozwiązaniami choreograficznymi - zapewnia Maria Miotk.
A w niedzielę, 23 lutego, po raz kolejny na scenie Sali Suwnicowej zagości Krakowski Teatr Tańca.
- Spektakl „The Entrance” jest owocem współpracy z choreografką Ayrin Ersoz, którą artyści poznali na rezydencji w Klubie Żak w 2017 roku - przypomina kuratorka.
Krakowski Teatr Tańca powstał w 2008 roku. Założycielem Teatru jest Eryk Makohon. Obecnie Teatr współtworzy także Paweł Łyskawa oraz grupa niezależnych tancerzy. KTT działa pod patronatem instytucjonalnym Teatru Miejskiego KTO. Posiada własne studio, w którym obok pracy artystycznej, realizuje podjętą wiele lat temu misję edukacyjną. Publiczność Klubu Żak miała okazję obejrzeć ich niezwykle obrazowy spektakl oparty na polskim folklorze – „My|Wy” oraz powstały w ramach żakowej rezydencji z Ayrin Ersoz wzruszający „Singulare Tantum”.
„Tancerze w mocnej, pełnej ekspresji i niemal siłowej, wyczerpującej fizycznie choreografii ukazują, z czym muszą mierzyć się osoby, które opuszczają swoją ojczyznę i szukają schronienia przed wojną i prześladowaniami” - pisała po premierze „The Entrance” Luiza Nowak.
Sobota, 22 lutego 2020 r.
Godz. 19.00
C’EST PAS GRAVE / cie MF / wykonanie: Francesco Colaleo, Maxime Freixas / współpraca artystyczna: Nimrod Freed / w ramach projektu rezydencja/premiera Gdańskiego Festiwalu Tańca 2020 / 35 minut / PREMIERA
C'est pas grave (nie ważne, nie jest źle) to pocieszenie, które zaburza wszystkie struktury. Artyści przyjrzą się w jaki sposób banalne wydarzenia wpływają na nasze życie, na ile jesteśmy obciążeni duchową grawitacją odczuć i zdarzeń. Inspiracją do spektaklu jest między innymi twórczość Billa Violi.
Francesco Colaleo to tancerz i choreograf, ukończył studia z baletu i tańca współczesnego w Neapolu. W latach 2010-2012 współpracował między innymi z zespołami Roberto Zappali i Ismaela Ivo. Od 2018 roku współpracuje z CCNR / Yuval Pick i Centre Formation Desoblique. Wraz z Maxime Freixas tworzą Cie MF.
Maxime Freixas jest choreografem, założycielem Cie MF. Wraz z młodzieżowym baletem Genewy tańczył w choreografiach Hofesh Schechter, Giulherme Bothello i innych. Obecnie współpracuje z włoskimi i szwajcarskimi zespołami. W 2019 roku ukończył pedagogikę tańca współczesnego na CND w Lyonie. W 2016 roku gościł na deskach Sali Suwnicowej z autorskim solo „Sindrome Di Ulisse”.
Godz. 20.00
O / Lost Movement Company / choreografia: Nicolo Abbattista / wykonanie: Samuele Arisci, Salvatore Sciancalepore / dramaturgia: Christian Consalvo / 15 minut
DON’T, KISS / choreografia: Fabio Liberti / wykonanie: Jernej Bizjak, Fabio Liberti / muzyka: Per Henrik Maaenpa / 15 minut
W 2017 roku „Solo for Real” Fabio Libertiego w wykonaniu Jerneja Bizjaka zająło drugie miejsce w Solo Dance Contest organizowanym przez Klub Żak. „Ruch, stworzony na antynomiach, był gęsty i ekspresyjny; mały i powstrzymywany; duży i powolny. Uwydatniał poczucie odrębności postaci od otaczającego ją świata. Trudny temat w połączeniu z bardzo dobrym wykonaniem przyczynił się do powstania pięknej prezentacji.” Pisała Nicole Bolda po przedstawieniu. Tym razem do Klubu Żak artyści przyjadą z duetem, którego choreografia bazuje na jednej zasadzie: nie możesz przestać się całować.
Po raz kolejny zobaczymy też choreografię Nicolo Abbattisti, który wraz z tancerzem Samuele Arisci uczestniczył w Solo Dance Contest 2018. Mirosław Baran tak pisał o ich spektaklu: „Arisci parodiuje figury klasycznego baletu, tańczy ze świadomie przesadnym skupieniem. Występ kończy energiczna, żywiołowa choreografia – ponownie do muzyki elektronicznej.” Tym razem zobaczymy duet Arisci z Salvatorem Sciancalepore, który po ukończeniu szkoły baletowej w Toskanii, studiował taniec współczesny w Londynie i współpracował z licznymi choreografami jak Roland Price, Ian Knowles i Francesco Nappa. Tancerze występują obecnie w Lost Movement Company założonej w 2011 roku przez Nicolo Abbattistę.
NIEDZIELA 23.02.202
godz. 19.00
THE ENTRANCE / Krakowski Teatr Tańca / choreografia: Ayrin Ersoz / wykonanie: Pamela Bosak, Magdalena Skowron, Paweł Łyskawa, Eryk Makohon, Mateusz Ulczok / video: Grzegorz Mart / muzyka: Seirgiej Maingardt / 50 minut
Spektakl "The Entrance" budowany jest wokół tematu kryzysu związanego z uchodźcami. Twórcy stawiają sobie za cel przeistoczenie humanitarnej troski w formę artystyczną, która rzuci światło na – często nie wyrażane jawnie – uprzedzenia dotyczące uchodźców. Problem wkraczania Innych w obce społeczeństwa rezonuje z historią i jest niezmiennie aktualny. The Entrance eksploruje pytanie o tę aktualność, angażując artystów z trzech państw: Polski, Turcji i Niemiec, a więc ukazując spojrzenia na ten sam temat z trzech różnych perspektyw – różnych, bo osadzonych w całkowicie odmiennych kontekstach społecznych, ekonomicznych, gospodarczych, politycznych i kulturowych.
BILETY do kupienia tutaj
na 22 lutego: 30 zł / 25 zł - Karta Do Kultury / 15 zł – ulgowe / 8 zł – Karta Tancerza
na 23 lutego: 20 zł / 15 zł - Karta Do Kultury / 10 zł – ulgowe / 8 zł – Karta Tancerza.