Zofia Żwirblińska

15.07.2025
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Na zdjęciu kobieta w czarnej sukni.
fot. Anna Zglenicka


Zofia Ż
wirblińska
(ur. 2002) Tancerka, aktorka i performerka. Absolwentka Wydziału Teatru Tańca Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie, stypendystka programu Erasmus+ na Łotewskiej Akademii Kultury. Laureatka licznych nagród, w tym Best Solo Dance Performance oraz nagrody publiczności na Solo Duo Dance Festival 2023 za choreografię less me softly my dear octopus, a także wyróżnienia ZASP za rolę w spektaklu Work on it! podczas 42. Festiwalu Szkół Teatralnych w Łodzi. Finalistka międzynarodowego konkursu IÓN SOLO CONTEST II w Portugalii. Jej prace prezentowano na festiwalach takich jak: Mandala Performance Festival we Wrocławiu, Międzynarodowe Spotkania Teatrów Tańca w Lublinie, KALEJDOSKOP w Białymstoku czy Przymorze REP w Gdańsku. Realizuje autorskie projekty, a także występuje w spektaklach łączących taniec i teatr. Ma na koncie role filmowe i serialowe. Tworzy na styku tańca, teatru i performansu.

Mityczny debiut, owiany legendą sławy, stoi przede mną i spędza mi sen z powiek. Obiecujący, wielki, tłusty, taki, co blaskiem winszuje i do krainy mleka i miodu pretenduje. „Debiut” to pierwszy publiczny występ, oznaczający rozpoczęcie kariery zawodowej. Celem projektu stypendialnego jest stworzenie monodramu z pogranicza tańca i teatru, który podejmie polemikę z mitem debiutu – zjawiskiem symbolicznym, obarczonym oczekiwaniami, emocjami i presją. Do czego można się posunąć w walce o zaistnienie? Czy szok działa skuteczniej niż wzbudzanie współczucia? Tworząc materiał, będę pracować ze strategią autofikcji. Balansowanie między prawdą a fałszem posłuży mi jako narzędzie do eksplorowania granic między wyznaniem a kreacją, autentycznością a performansem. Planuję przeprowadzić szkatułkową narrację, opakowaną krytyczno-surrealistycznymi komentarzami, dając upust zabawie z autokreacją. Podczas dwumiesięcznego stypendium stworzę materiał choreograficzny, jak i tekstowy spektaklu. Na koniec pracy zaprezentuję efekty podczas otwartej próby.