Sławomir Lipnicki

10.06.2025
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Na zdjęciu mężczyzna patrzący na wprost.
fot. Anna Zelmańska - Lipnicka


Sławomir Lipnicki
Artysta, pedagog, ukończył Wydział Malarstwa i Grafiki ASP w Gdańsku, dyplom w 2000 roku. Jest również absolwentem teologii w Gdańskim Instytucie Teologii. Od roku 2001 jest pracownikiem dydaktycznym macierzystej uczelni; doktor habilitowany.
Laureat Nagrody Prezydenta Szczecina na Międzynarodowym Festiwalu Sztuki Wizualnej InSpiracje (2008). Jest autorem indywidualnych wystaw, takich jak chociażby zainicjowana przez Anetę Szyłak Alternativa oraz "Reorientacje wrażeń" w Galerii UL w Gdańsku (2023), czy  „Metafiguracje. Omdlenie” w  Centrum Olimpijskim w Warszawie (2021) oraz zbiorowych, takich jak - „MEDYTACJE FIBONACCIEGO + sztruksowy zając - wobec Katarzyny Kobro”, Muzeum Współczesne Wrocław (2018/2019) czy udział w międzynarodowym projekcie „Horizonte” i wystawie w Galerii Berlińskiego Stowarzyszenia Artystów Berlińskich (niem.: Verein Berliner Künstler w Berlinie (2015). Prace Lipnickiego mają głębokie tło społeczne i filozoficzne. W swojej twórczości autor często wykorzystuje fotografię eksperymentując z materią obrazu. Zajmuje się malarstwem, grafiką, filmem. W 2018 roku współorganizował  wystawę i konferencję naukową – „Bezinteresowność jest skupieniem”. (poświęconą twórczości i metodom pedagogicznym Profesora Witosława Czerwonki). W dotychczasowych projektach, Lipnicki bada „obrazy wyparte”, czy też „obrazy praktyk” instytucji określających kształt „sprawiedliwości okresu przejściowego”, będących odpowiedzialnymi za archiwizację i badania nad „warunkami ludzkiego istnienia w czasie niedemokratycznym.

Więcej informacji o artyście znajdziesz na stronie.

W ramach Stypendium Kulturalnego FUNDUSZ TWÓRCZY realizuję projekt Checks and balances, gdzie tytułowa antyczna koncepcja świadomego rozdzielania władzy, jest inspiracją do przygotowania materiałów wizualnych, prac malarskich i kolaży.
Historia „przestrzeni publicznych” pokazuje, iż były one związane ze sposobem uczestnictwa. Obecnie, potrzeby polityczne i społeczne oraz fora ekspresji można uzyskać „gdziekolwiek” się one znajdują. Jednakże, „władza nie-miejsc” nie aspiruje do ustanawiania ram czy systemów wartości. Jej jedynym zadaniem jest obsługa klienta i zapewnienie mu bezkolizyjnego i wygodnego funkcjonowania. Projekt „Checks and balances” (kontroli i równowagi), to koncepcja wykonania obrazów wynikających z krytycznego spojrzenia na kulturę, opartą o "obrazy" apokaliptycznych ideologii. Gdzie funkcja religijna zastąpiona zostaje prewencyjną, zastraszającą czy po prostu dyscyplinującą funkcją polityczną. Groźba zdarzenia ostatecznej destrukcji, nie ma tu żadnej wartości komunikacyjnej, a jest jedynie obrazem władzy, która się nie musi się komunikować - ponieważ jest „ostateczna” i oparta na sekretnej wiedzy. Inaczej przestrzeń demokratycznego dyskursu, jest ona jawna i jak napisała to w "Odpowiedzialności osobistej w warunkach dyktatury" Hanna Arendt, wymaga od nas samoświadomość i wiedzy o tym, co wspieram.