fot. Dominik Paszliński
Michał Algebra
Wielodyscyplinarny artysta wizualny, dokumentalista i technolog z doświadczeniem obejmującym fotografię, nowe media, elektronikę i tworzenie oprogramowania. Michał Algebra, pierwotnie wykształcony jako inżynier elektroniki morskiej, wnosi unikalne połączenie technicznej precyzji i wrażliwości artystycznej do współczesnej kultury wizualnej. Odkrył fotografię podczas wyprawy arktycznej na Polską Stację Polarną na Spitsbergenie, co zapoczątkowało karierę zdefiniowaną przez głębię konceptualną i praktykę eksperymentalną. Jego prace były wystawiane na arenie międzynarodowej, w tym praca zaprezentowana na orbicie okołoziemskiej w ramach wystawy „Portrait of Humanity” w British Journal of Photography (2020). Michał miał liczne wystawy indywidualne i zbiorowe w całej Polsce i jest dwukrotnym stypendystą Gdańskiego Funduszu Twórczego (2023, 2024). Jako założyciel Galerii Wylew, otwartego studia i galerii kuratorskiej w Gdyni, tworzy immersyjne, interdyscyplinarne instalacje i projekty dokumentalne we współpracy z zaproszonymi gośćmi. Aktualnie studiuje na Critical Inquiry Lab na Design Academy w Eindhoven w Holandii.
Więcej informacji znajdziesz na stronie oraz w mediach społecznościowych artysty.
W ramach Stypendium Kulturalnego FUNDUSZ TWÓRCZY realizuję projekt "Poszukiwanie nowych narracji".
W centrum projektu jest akt widzenia rozpatrywany przez pryzmat współczesnych teorii wizualności. Zamiast traktować obraz jako wierny zapis rzeczywistości, uwaga kieruje się na proces percepcji: to, co nasz mózg i emocje „dopisują” do rejestrowanych bodźców. W odpowiedzi na te założenia powstaje cyfrowa instalacja artystyczna, czerpiąca z fotografii, lecz wykraczająca poza jej klasyczną definicję. Wykorzystuje algorytmy sztucznej inteligencji, kolaż oraz przetwarzanie barw – wszystko po to, by ukazać, jak wielowarstwowy może być odbiór obrazu i jak łatwo z jego „dosłowności” przejść do sfery pamięci czy asocjacji. Seria fotografii eksploruje semiotykę Rolanda Barthes’a i usuwa charakterystyczne flagi z warszawskiego Marszu Niepodległości, by obnażyć rytualną rolę ciała, kruchość nacjonalistycznych mitów i kontrowersyjną, niejednoznaczną tożsamość wydarzenia.