Marzena Sikała

01.07.2025
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Na zdjęciu kobieta siedząca na kanapie, przed nią na stoliku leżą skrzypce.
fot. Marcin Jankowski


Marzena Sikała
Skrzypaczka, performerka, pedagog, arteterapeutka, organizatorka. Od lat związana muzycznie z Trójmiastem - gra na skrzypcach akustycznych i elektrycznych  w szerokiej płaszczyźnie stylistycznej (od muzyki klasycznej po muzykę improwizowaną), komponuje, aranżuje, tworzy indywidualne i zespołowe projekty artystyczne.
Ukończyła Akademię Muzyczną w Gdańsku, studia podyplomowe o profilu Arteterapia w Gdańskim Uniwersytecie Medycznym oraz Akademię Choreoterapii i Arteterapii. Występowała na koncertach i festiwalach w Polsce i Europie. Grała w eksperymentalnym  Polskim Teatrze Instrumentalnym R.G. Miśka jako "muzitor" (muzyk – aktor), w orkiestrach i zespołach kameralnych, na scenach trójmiejskich teatrów, teatrze dell'arte oraz w arte-terapeutycznym gdańskim Teatrze Playback. Obecnie współtworzy gdańską grupę Korelacja Teatralna.

Więcej informacji o artystce znajdziesz w gedanopedii, w serwisie youtube, facebook i spotify

W ramach Stypendium Kulturalnego FUNDUSZ TWÓRCZY realizuję projekt muzyczny pt.  "Zaśpiewane w Gdańsku", w wyniku którego powstaje cykl piosenek literackich do wierszy poetów związanych z Gdańskiem. Z twórczością gdańskich poetów zetknęłam się osobiście wielokrotnie na gruncie muzycznym np. w cyklu „Nie-kabaretów” Macieja Nowaka w NCK, na festiwalu Benefis Dojrzałości czy w "Gdańskim Chórze Narzekań".
Kilkoro znanych gdańskich poetów (Barbara Piórkowska, Renata Skelnik-Kotlińska, Tomasz Lipiński, Stefania Stankiewicz) wspaniałomyślnie podarowało mi swoje wiersze. Starałam się wybrać wiersze, które zainspirują mnie - pod względem treści lirycznej, struktury i rytmu, wpływu emocjonalnego oraz ekspresji artystycznej - do stworzenia warstwy muzycznej piosenek, będących nośnikiem wielu znaczeń i opowieści o różnych doświadczeniach ludzkich, przez pryzmat kobiety i mężczyzny. Inspiracją do projektu były osobiste doświadczenia literacko-muzyczne oraz fascynacja zjawiskiem poezji śpiewanej, piosenki literackiej, pieśni klasycznej, a także współczesnymi formami piosenki ambitnej, tworzonymi w stylach od klasyki i pop/rock po hip-hop i alternatywę.