Magdalena Gołaszewska

22.07.2025
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Na zdjęciu twarz młodej kobiety z rozpuszczonymi włosami.
fot. Natalia Erdman


Magdalena Gołaszewska
Ukończyła z wyróżnieniem Rzeźbę w pracowni prof. dr hab. Katarzyny Józefowicz na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. W swojej praktyce artystycznej posługuje się różnorodnymi materiałami, jednak najwięcej uwagi poświęca medalierstwu i małej formie rzeźbiarskiej. Łączy ją z innymi mediami, sięgając m.in. po tekstylia oraz eksperymentalne biotworzywa własnego autorstwa. Laureatka 3 nagrody na The Fourth International Medallic Art Competiton for Emerging Artist w Jersey City, a także Grand Prix w Kategorii “Medal i płaskorzeźba” oraz dwóch nagród specjalnych na 7. Studenckim Biennale Małych Form Rzeźbiarskich im. Józefa Kopczyńskiego w Poznaniu.  Uczestniczka 8. Gdańskiego Biennale Sztuki. Tegoroczna stypendystka Marszałka Województwa Pomorskiego. Brała udział w wielu wystawach o zasiegu krajowym i między narodowym (m. in. w Japonii i USA).

Więcej informacji o artystce znajdziesz w jej mediach społecznościowych.

W ramach Stypendium Kulturalnego FUNDUSZ TWÓRCZY realizuję projekt “Menisk”.
Efektem ma być cykl plakiet odlanych  z cynku. Technika wykonania ma mocno nawiązywać do pracy prezentowanej przeze mnie w Japonii. Nowe medale mają być wizualną analogią - wykonane na niewielkiej głębokości, subtelne, delikatne, wyciszone, rozmyte, lekko sentymentalne. Każda z prac ma mieć nieregularny kształt - kojarzący się z rozlaną plamą. Tytułowy „Menisk” to stan napięcia wody przed przelaniem. Odnosi się zarówno do zjawiska fizycznego, jak i emocjonalnego – stanu niepokoju, napięcia i nieuchronnego przesilenia. Medale mają przedstawiać portrety osób z otoczenia w codziennych sytuacjach; pozbawione tła i tym samym “wyrwane” w kontekstu. Inspiracją jest doświadczenie życia w Gdańsku, mieście na styku lądu i morza, coraz dotkliwiej odczuwającym skutki zmian klimatycznych – susze, powodzie, podnoszący się poziom wód, wizja zatopienia miasta w związku z globalnym ociepleniem. Prace mają mieć charakter intymny i refleksyjny.