Katarzyna C. Marciniak
Doktor sztuki, grafik, edukatorka artystyczna, redaktorka graficzna, coach, trener, wykładowca, freelancer.
Urodzona w Łomży, ale mieszka i tworzy w Gdańsku. Studia magisterskie na Wydziale Artystycznym UMCS w Lublinie ze specjalizacją z grafiki warsztatowej. Dyplom z rysunku w pracowni prof. Stanisława Góreckiego w roku 1995 roku. W 2022 uzyskany stopień doktora sztuki w dyscyplinie sztuki plastyczne i konserwacja dzieł sztuki na Wydziale Artystycznym UMCS w Lublinie. Od wielu lat poszukuje własnych form wyrazu w rysunku, grafice i tkaninie artystycznej. Przełomem w jej twórczości była podróż do Indii i tamtejszy świat nasycony intensywnym kolorem i zapachem. To tam po raz pierwszy styka się z naturalnymi barwikami i materią naturalnego jedwabiu. Pod wpływem tych wspomnień decyduje się wybrać naturalny jedwab, jako swój nośnik twórczości. Tkanina ta w jej odczuciu najbardziej oddaje delikatność i ulotność chwili. Jedwab potrafi uchwycić to, co zdawałoby się, że jest nieuchwytne a mianowicie „dotyk chwili”. To, co na nim powstaje to dla niej zapis bycia „tu i teraz”. Od 15 lat prowadzi własną pracownię malowania jedwabiu skupiając się na działalności artystycznej i edukacyjnej. Od kilku lat tworzy cykl jedwabnych tkanin w technice naturalnego druku i farbowania pod wspólnym tytułem „Ślady Natury”. Początkowa inspiracja naturą, jaką widać było w jej rysunkach i grafice z lat studiów przerodziła się aktualnie w użycie samych roślin do „malowania” tkanin. W dorobku wystawy indywidualne i zbiorowe.
W ramach Stypendium Kulturalnego FUNDUSZ TWÓRCZY realizuje projekt „Zanurzenie”.
Namaluję cykl obrazów na naturalnym jedwabiu. Będzie to kontynuacja mojej pracy artystycznej i coraz to bardziej zagłębianie się w jej naturę. Mam wrażenie, że jestem we właściwym miejscu w żuciu. Żyję tu i teraz i takie są moje obrazy. Choć oczywiście jest to zapis procesu jaki dzieje się w sferze moich emocji i uczuć. Mimo, że obrazy odzwierciedlają mój wewnętrzny świat to zawsze inspiracją jest natura i jej piękno w prostocie. Technika użyta do ich stworzenia to malarstwo na naturalnym jedwabiu. Jedwab jako nośnik sztuki jest wymagający, gdyż każde go dotknięcie pozostawia ślad, którego nie da się zmyć ani usunąć. To zapis bycia w stanie uważności i skupienia się tylko na pracy, podążając za kierunkiem rozlewającej się farby na tkaninie. Mimo, że jedwab jest nośnikiem mojej sztuki już ponad 20 lat wciąż się uczę i zagłębiam coraz mocniej. Tytułowe zanurzenie, to nie będzie tylko dotyczyło zgłębiania techniki, ale przede wszystkim wewnętrznych moich przeżyć. Krajobrazy moich przeżyć - taki mógłby być tytuł mojej kolejnej wystawy malarstwa.