Igor Torbicki

01.07.2025
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Na zdjęciu mężczyzna z włosami za uszy, ubrany w czarny T-shirt, na tle zniszczonej ściany.
fot. Kacper Węgrowski


Igor Torbicki

Pianista, performer, krytyk muzyczny, nauczyciel. Specjalista w obszarze wykonawstwa muzyki współczesnej. Laureat szeregu konkursów w tej dziedzinie (m.in. Konkursu Muzyki XX i XXI Wieku dla Młodych Wykonawców w Warszawie, Międzynarodowego Konkursu Interpretacji Muzyki Współczesnej w Rzymie, a także programu YPODS Divertimento Ensemble). W 2022 uzyskał tytuł doktora sztuk muzycznych. Założyciel ext.collective – grupy twórczej, promującej i wykonującej muzykę współczesną, która w 2024 roku uzyskała rezydencję artystyczną w gdańskiej Kolonii Artystów. Występował m.in. na Gdańskim Festiwalu Muzycznym, Warszawskiej Jesieni, Festiwalu Nowa Muzyka w Bydgoszczy, festiwalu Muzyka Naszych Czasów w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach, festiwalu Słuchanie Receptywne w Gdyni, Festiwalu Neoarte, a także w Auli Nova Akademii Muzycznej w Poznaniu, Zamku Królewskim w Warszawie, Filharmonii Bałtyckiej im. Fryderyka Chopina w Gdańsku, oraz Filharmonii Zielonogórskiej im. Tadeusza Bairda.

Więcej informacji o artyście znajdziesz na spotify , recordunion oraz instagramie.

W ramach Stypendium Kulturalnego FUNDUSZ TWÓRCZY realizuję projekt "Mapa bez terytorium".
Będzie albumem muzycznym poruszającym kwestię rozumianej wielorako TOŻSAMOŚCI – przede wszystkim w wymiarze środowiska lokalnego, identyfikacji narodowej, a także płciowej. Centralnym punktem produkcji będzie trzyczęściowa suita z muzyką fortepianowo-elektroniczną mojego autorstwa, którą zamierzam oprzeć na zinterpretowanych przeze mnie tekstach trzech związanych z Gdańskiem osób pisarskich – S. Chwina (powieść „Hanemann” poruszająca wątek tożsamości lokalnej), P. Huelle (opowiadanie „Ucieczka do Egiptu” poruszające wątek narodowościowy), a także Rity Jankowskiej (debiutancka powieść „Dryfujące słońca”, odnosząca się do kwestii ról kobiet). Poza opisaną powyżej trzyczęściową suitą MAPA BEZ TERYTORIUM zawrze również trzy inne pozycje – zinterpretowaną przeze mnie kompozycję Lepo Sumery „Piece from the Year 1981”, którą zamierzam osadzić w kontekście ówczesnej historii Polski i Gdańska, a także dwie inne, autonomiczne i nowe kompozycje. Celem projektu jest oryginalny, muzyczny wkład w dyskusję nad tematami tożsamościowymi, w mojej opinii niesłusznie zdominowaną przez tarcia polityczne.