Dorota Walentynowicz
Artystka wizualna, badaczka feministyczna. Obszar jej zainteresowań artystycznych i teoretycznych dotyczy pogranicza fotografii, instalacji i performansu. Znaczna część jej obecnej działalności związana jest z praktykami kolektywnymi, których celem jest wypracowanie horyzontalnych metod funkcjonowania w ramach istniejących modeli produkcji artystycznej. Jest członkinią Seminarium Feministycznego i Plenum Osób Opiekujących Się.
Dorota Walentynowicz jest absolwentką Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu (fotografia) i Królewskiej Akademii Sztuki w Hadze (art-science). W 2022 roku obroniła doktorat na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, gdzie prowadzi obecnie zajęcia z zakresu postfotografii. Jej prace wystawiane były między innymi w Muzeum Folkwang w Essen, w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie, na Biennale sztuki WRO we Wrocławiu, na festiwalu Transmediale w Berlinie, w Instytucie Mediów V2 w Rotterdamie, w Kunstlerhaus w Wiedniu, w Austriackim Forum Kultury w Warszawie (wystawa indywidualna 2010), w Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia w Gdańsku, w Muzeum Fotografii w Amsterdamie, w Fundacji Stroom w Hadze, w Pawilonie Czterech Kopuł MNWr we Wrocławiu, w Galerii Bunkier Sztuki w Krakowie, w Gdańskiej Galerii Miejskiej, w przestrzeni New Joerg w Wiedniu, w Kunstverein w Salzburgu, w Galerii Ruyter w Wiedniu.
Więcej informacji o artystce znajdziesz na stronie oraz w mediach społecznościowych.
W ramach Stypendium Kulturalnego FUNDUSZ TWÓRCZY realizuję projekt polegający na stworzeniu nowych prac artystycznych przeznaczonych do prezentacji na dwóch dużych wystawach w 2025 roku – w Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia w Gdańsku i w Galerii Fotografii PF w Poznaniu. Wystawa w CSW Łaźnia jest zwieńczeniem mojej dziesięcioletniej współpracy z portugalską artystką Patricią J. Reis. W przygotowywanych na tę wystawę trzech pracach indywidualnych podejmuję zagadnienie wizualności w ujęciu feministycznym i socjologiczno-historycznym. Planowane realizacje dotyczą m.in. relacji między reprodukcją społeczną a reprodukcją obrazów oraz wpływu rozwoju fotografii na ugruntowanie podziałów społecznych. Indywidualna wystawa w Galerii Fotografii PF w Poznaniu podejmuje natomiast zagadnienie konstruowania ról płciowych w medium fotografii, zarówno poprzez dyskursy komercyjne, jak i społeczno-polityczne. Kontekst kulturowy stanowią tu wczesne wynalazki i reklamy firmy Eastman Kodak. Zestawiając ze sobą różne źródła z różnych okresów wystawa stanowi fragmentaryczną mapę społecznej historii fotografii. Do tej wystawy stworzona zostanie instalacja ścienna obejmująca całą przestrzeń galerii oraz mniejsze prace fotograficzne.