Aneta Lehmann
Z wykształcenia kulturoznawczyni, architektka wnętrz i gedanistka, w praktyce edukuje, bada, pisze i opowiada miasto. Działa w polu kultury jako kuratorka oraz organizatorka wystaw i projektów, twórczyni tekstowo-wizualna. Razem z Dominiką Gołębiewską i Moniką Zawadzką porusza ciałem miasta, artystycznym kolektywem badawczym. Stacjonuje w Grid Arthubie. Związana z Akademią Sztuk Pięknych w Gdańsku, gdzie w latach 2023-2025 współprowadziła Pracownię Architektury Miasta. Uczestniczka polskich i międzynarodowych projektów, w tym Exercising Modernity, TEORIA, RE-WIRING, UrbCultural Planning. Od 2011 roku współpracuje z trójmiejskimi instytucjami kultury, w tym z Europejskim Centrum Solidarności, Instytutem Kultury Miejskiej, Centrum Designu Gdynia. Współtworzy festiwal Open House Gdańsk jako jego kuratorka. Doświadczenie architektoniczne zdobywała w kilku pracowniach, w tym w Kowalczyk-Gajda Studio Projektowe oraz 4Rooms Studio. Kocha Bałtyk, szczególnie zimny.
Więcej informacji o artystce znajdziesz na ig, linktr oraz ig ciało miasta.
W ramach Stypendium Kulturalnego FUNDUSZ TWÓRCZY realizuję projekt bycie z miastem w dziedzinie literatury.
Projekt jest próbą znalezienia indywidualnego języka do opisu miejskiej codzienności. Za pośrednictwem tekstowego i fotograficznego zapisu własnych doświadczeń, wrażeń, zaskoczeń chcę uwrażliwić odbiorcę/odbiorczynię na bogactwo miejskości. Nie chodzi tu o ocenę czy krytykę, ale o dostrzeżenie i próbę nazwania. We współczesnych narracjach brakuje poetyki przestrzeni miejskich. O ile twórcy i twórczynie podejmują się pracy nad/z florą i fauną, o tyle środowisko zbudowane opisywane jest przede wszystkim nośnymi medialnie hasłami: patodeweloperka, miasto dla ludzi, miasto 15-minutowe... Pomiędzy ramami sloganów kryje się natomiast światło, rytm, warstwy, chropowatość i jednolitość, szczeliny i pęknięcia. Przyglądając się materialności miasta, zamierzam zadać mu pytania, zastanowić się nad nim. Jaki jest Gdańsk? Jakie są jego perony, witryny, wykusze? Rezultat przyjmie formę poetyckiego reportażu do udostępnienia w sieci lub wydrukowania, jeśli pojawi się szansa na prezentację projektu offline.