Agnieszka Weis

15.07.2025
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Na zdjęciu kobieta o długich włosach, trzymająca ceramikę.
fot. Daria Szczygieł


Agnieszka Weis
Projektantka, ceramiczka, kaligrafka i edukatorka. Jej twórczość balansuje na granicy rzemiosła i projektowania. Absolwentka ASP w Gdańsku, gdzie w 2019 roku ukończyła studia magisterskie na kierunku Wzornictwo. W latach 2020 - 2023 była rezydentką Kolonii Artystów. W tamtejszej galerii w grudniu 2021 roku odbyła się jej pierwsza indywidualna wystawa.
Obecnie głównym tematem pracy Agnieszki są naczynia do herbaty w azjatyckich tradycjach parzenia, tworzone ręcznie z porcelany. Ceramika ta od 2022 roku jest prezentowana podczas licznych festiwali herbacianych w kraju i za granicą, m. in. w Pradze, Berlinie i Wiedniu. Największym wyróżnieniem dotychczas było zdobycie 3. miejsca w międzynarodowym konkursie na czarkę do herbaty „Nie ma piękna bez cienia” 2025. Agnieszka Weis od 2018 roku jest zaangażowana w edukację, prowadzi liczne warsztaty w tematyce kaligrafii, ceramiki i kintsugi. Była kuratorką wielu wystaw prac uczestników. Obecnie prowadzi studio ceramiczne pod własną marką w gdańskim Nowym Porcie oraz dwie pracownie Gdańskiego Archipelagu Kultury.

Więcej informacji o artystce znajdziesz na stronie weisceramics oraz mediach społecznościowych.

W ramach Stypendium Kulturalnego FUNDUSZ TWÓRCZY realizuję projekt „Tekstury Nowego Portu. Kolekcja czajniczków do herbaty.”
W listopadzie 2023 roku przeniosłam swoją pracownię ceramiczną do dzielnicy Nowy Port. Miejsce o bogatej historii urzekło mnie od pierwszych dni i stało się inspiracją w mojej pracy artystycznej. Bliskość morza i jego pięknych, organicznych faktur, ale także port z wielkimi maszynami o intrygujących konstrukcjach stanowią grę kontrastów, którą coraz śmielej zapraszam do swojej twórczości. Jako obiekt mojej eksploracji wybrałam czajnik, ponieważ jest to naczynie, które wymaga przemyślanej konstrukcji, podobnie jak dźwigi portowe. Jego powierzchnia pozwala na tworzenie faktur przyjemnych zarówno dla oka, jak i dłoni. Pragnę, by projekt stał się swoistą laurką dla dzielnicy, która przyjęła mnie z otwartymi ramionami. Czajniki należą do najtrudniejszych i najbardziej czasochłonnych projektów ceramicznych: każdy z elementów (ciało, dzióbek, filtr, uchwyt, pokrywka) jest formowany z porcelanowej glinki osobno, a następnie docinany do pożądanego kształtu. Później części zostają połączone i wyretuszowane. Pozostałe etapy procesu to suszenie, szkliwienie, dwukrotny wypał w piecu oraz szlifowanie. Rytuały związanie z herbatą są obecnie głównym tematem mojej pracy twórczej. Od 2021 roku projektuję i tworzę ceramikę przeznaczoną do parzenia w stylu chińskim i japońskim. Pragnę przybliżyć tę tradycję Gdańszczanom. Natomiast herbacianej społeczności chcę zaprezentować prace inspirowane Nowym Portem, podczas zbiorowej wystawy ceramiki herbacianej w Ma Art Space w Brukseli w październiku.