Agnieszka Lewandowska
Urodzona w 1998 r. w Gdańsku to dynamicznie rozwijająca się malarka młodego pokolenia. W 2023 r. ukończyła ASP w Gdańsku, a jej praca dyplomowa prezentowana była w Narodowej Galerii Zachęta. Jest laureatką wielu konkursów na poziomie ogólnokrajowym, z czego najnowszym wyróżnieniem jest zdobycie trzeciego miejsca w „Wybrzmieniu” organizowanym w 2024r przez galerię Apteka Sztuki w Warszawie. Malarstwo to dla niej trudne i wymagające powołanie. Zajmuje się głównie artystycznymi aspektami budowania tożsamości, starając się zajrzeć w głąb człowieka jednocześnie w sensie metaforycznym i dosłownym. Artystka ceni sobie tradycyjne malarstwo olejne, jego organiczność, haptyczność i medytacyjną wręcz konieczność pracy wieloma warstwami oraz różnorodnymi fakturami. Wykorzystywane przez nią motywy niesprawiedliwości przemocy czy smutku, przeplatają się z maniakalnie optymistyczną, ciut niepokojącą nadzieją na przyszłość.
Więcej informacji o artystce znajdziesz w jej mediach społecznościowych.
W ramach Stypendium Kulturalnego FUNDUSZ TWÓRCZY realizuję projekt "Lista Lal" obejmujący serię działań wizualnych, w wyniku których powstanie portret dzieciństwa miasta Gdańsk. W swoich pracach posługuję się ostrymi barwami, kojarzącymi się z dziecięcymi zabawkami. W symbolicznie rozumianych wizerunkach postaci, w kadrach wyrwanych z młodzieńczych igraszek poszukuję skrawków osobistych historii. Interesują mnie zarówno te piękne jak i przerażające. Istotą tego poszukiwania ma być badanie zagadnień takich jak wrażliwość dziecka w świecie dorosłych, lalka jako realizacja potrzeby bezpieczeństwa czy też jakość dzieciństwa w mieście. W malarstwie staram się osiągnąć klimat odrealnienia, widzenia i przeżywania świata „bardziej” - po dziecięcemu. Zwieńczeniem projektu ma być krótki film animowany, którego prezentacja nastąpi w ramach wystawy podsumowującej całe działanie.
„Lista Lal” to projekt debiutujący, ale realizujący ogromnie ważną misję. Nie jest to przedsięwzięcie o naturze tylko dokumentalnej. Chcę skupić się na postrzeganiu własnego „ja” przez najmłodszych, którzy często są też najwrażliwsi.