Dostępne Miasto to miasto, w którym każda osoba czuje się bezpiecznie jako uczestniczka lub uczestnik ruchu drogowego, niezależnie od tego, w jaki sposób się przemieszcza. To miasto dostarczające komplementarny system transportu publicznego zintegrowany z ruchem pieszym i rowerowym, zapewniające usługi transportu zbiorowego przystosowane do możliwości osób ze szczególnymi potrzebami oraz ograniczające negatywne skutki indywidualnego ruchu samochodowego. Dba o przystępny dla wszystkich mieszkanek i mieszkańców sposób informowania oraz wykorzystuje nowe technologie do tworzenia jak najwyższej jakości warunków życia. Dostępne Miasto jest również samowystarczalne pod względem zaopatrzenia w energię, a także troszczy się o bezpieczeństwo energetyczne społeczności lokalnej.

Zakres tematyczny

Cele szczegółowe, priorytety celu, kierunki interwencji

III.1.1.1. Budowa i modernizacja chodników o parametrach zapewniających swobodę ruchu i komfort pieszych
III.1.1.2. Budowa naziemnych przejść dla pieszych
III.1.1.3. Wdrożenie i poprawa dostępności pieszej węzłów przesiadkowych, przystanków transportu publicznego oraz placówek oświatowych i opiekuńczo-wychowawczych
III.1.1.4. Niwelowanie utrudnień i barier w ruchu pieszym, zwłaszcza pod kątem poprawiania warunków poruszania się osób ze szczególnymi potrzebami
III.1.1.5. Tworzenie nowych stref ruchu pieszego i ulic z przestrzenią współdzieloną
III.1.1.6. Wdrożenie priorytetu ruchu pieszego podczas przygotowania projektów budowy i modernizowania miejskiej infrastruktury transportowej
III.1.2.1. Optymalizacja programów sygnalizacji świetlnej i dźwiękowej pod kątem priorytetu ruchu pieszego
III.1.2.2. Zwiększenie zasięgu stref zamieszkania
III.1.2.3. Rezygnacja z dopuszczenia możliwości parkowania samochodów na chodnikach
III.1.2.4. Zachowanie priorytetu ruchu pieszego w tymczasowej organizacji ruchu
III.2.1.1. Budowa sieci ekostrad – tras szybkiego ruchu dla rowerów i hulajnóg
III.2.1.2. Budowa połączeń międzydzielnicowych i międzygminnych
III.2.1.3. Realizacja połączeń lokalnych, skrótów oraz innych udogodnień o charakterze punktowym
III.2.1.4. Modernizacja istniejących dróg rowerowych w zakresie dostosowania do aktualnych standardów technicznych
III.2.1.5. Wyrównywanie kamiennych nawierzchni ulic lub wymiana na nawierzchnie gładkie
III.2.1.6. Rozwój systemu roweru publicznego
III.2.2.1. Budowa parkingów w zabudowie mieszkaniowej, usługowej oraz przy obiektach kultury i oświaty
III.2.2.2. Budowa parkingów przy węzłach przesiadkowych i przystankach komunikacji publicznej
III.2.2.3. Porządkowanie parkowania hulajnóg współdzielonych
III.2.3.1. Organizacja kampanii promujących mobilność aktywną, w szczególności w drodze do pracy, szkoły i na uczelnię
III.2.3.2. Realizacja programu nauki bezpiecznej jazdy na rowerze
III.3.1.1. Budowa tras transportu szynowego
III.3.1.2. Budowa buspasów oraz pasów autobusowo-tramwajowych
III.3.1.3. Przebudowa i modernizacja istniejących torowisk oraz infrastruktury towarzyszącej umożliwiających tramwajom osiąganie wyższych prędkości
III.3.1.4. Wdrożenie systemu diagnostyki infrastruktury transportu publicznego
III.3.2.1. Poprawa funkcjonalności przystanków, w tym poszerzanie peronów autobusowych
III.3.2.2. Poprawa dostępności biletów w ramach metropolii
III.3.2.3. Zakup zeroemisyjnej floty oraz modernizacja tramwajów
III.3.2.4. Poprawa koordynacji rozkładów jazdy i współpracy operatorów transportu publicznego
III.3.2.5. Realizacja kampanii promujących korzystanie z transportu publicznego
III.3.2.6. Realizacja działań kształcących i szkoleń w zakresie transportu publicznego dla kierujących pojazdami
III.3.3.1. Wprowadzenie systemu priorytetu transportu publicznego względem indywidualnego transportu samochodowego
III.3.3.2. Wdrożenie i modernizacja systemu wspomagającego pracę kierujących pojazdami transportu publicznego
III.3.3.3. Optymalizacja połączeń, w tym w zakresie zbiorowego transportu wodnego
III.4.1.1. Budowa nowych dróg wraz z infrastrukturą techniczną
III.4.1.2. Budowa i rozbudowa zintegrowanych węzłów transportowych
III.4.1.3. Niwelowanie barier drogowych, kolejowych i wodnych
III.4.1.4. Kreowanie dostępności opartej na zrównoważonych formach mobilności przy generatorach ruchu, w tym uczelniach, szpitalach
III.4.2.1. Przebudowa i modernizacja ulic
III.4.2.2. Przebudowa i budowa obiektów inżynieryjnych
III.4.2.3. Podnoszenie standardu utrzymania pasa drogowego
III.4.3.1. Kształtowanie układów drogowych mających pozytywny wpływ na warunki poruszania się przez uczestników ruchu
III.4.3.2. Budowa infrastruktury drogowej z zachowaniem priorytetu dla zrównoważonych form mobilności
III.4.3.3. Redukcja ruchu tranzytowego w obszarach zabudowy mieszkaniowej
III.4.4.1. Optymalizacja polityki parkingowej, m.in. w zakresie cen i obszarów funkcjonowania
III.4.4.2. Rozwój sieci „park&ride”, w tym zasad jej funkcjonowania
III.4.4.3. Wprowadzenie Strefy Czystego Transportu
III.4.4.4. Promowanie elektromobilności
III.4.4.5. Wprowadzanie rozwiązań na rzecz zrównoważonej logistyki miejskiej
III.5.1.1. Wprowadzanie i wyposażanie stref uspokojonego ruchu
III.5.1.2. Poprawa widoczności oraz oświetlenia w obrębie przejść dla pieszych i przejazdów rowerowych
III.5.1.3. Uspokojenie ruchu na drogach w sąsiedztwie szkół
III.5.1.4. Kontynuacja nowoczesnego wychowania komunikacyjnego w szkołach
III.5.1.5. Prowadzenie kampanii społecznych i działań edukacyjnych ukierunkowanych na przestrzeganie prawa o ruchu drogowym i wzajemnego poszanowania wszystkich uczestników ruchu
III.5.2.1. Kształtowanie atrakcyjnych i bezpiecznych przestrzeni publicznych
III.5.2.2. Optymalizacja oświetlenia miejskiego
III.5.2.3. Rozwój monitoringu wizyjnego w kluczowych lokalizacjach
III.5.2.4. Ograniczanie dostępu dla samochodów w obrębie Śródmieścia i stref o dużym natężeniu ruchu pieszego
III.5.3.1. Popularyzacja transportu zrównoważonego w szczególności w obrębie dużych generatorów ruchu
III.5.3.2. Wsparcie wymiany wiedzy w ramach organizacji konferencji i wydarzeń tematycznych
III.5.3.3. Realizacja szkoleń i warsztatów dla urzędników i osób mających wpływ na kształtowanie mobilności miejskiej
III.6.1.1. Zewidencjonowanie wszystkich obiektów miejskich pod kątem techniczno-energetycznym – opracowanie paszportów energetycznych
III.6.1.2. Opracowanie i wdrożenie standardu modernizacji obiektów miejskich oraz standardu budynków pasywnych
III.6.1.3. Opracowanie audytów energetycznych, efektywności energetycznej i dokumentacji technicznej
III.6.1.4. Ocena potencjału zagospodarowania energetycznego zasobów komunalnych, ścieków, odpadów, biomasy oraz wykorzystania energii słońca, wiatru i wody
III.6.2.1. Kompleksowa modernizacja energetyczna obiektów oraz uzupełnianie ich o elementy OZE i System Zarządzania Budynkiem i Energią (BEMS)
III.6.2.2. Wdrożenie scentralizowanego systemu zarządzania zużyciem i produkcją mediów energetycznych
III.6.2.3. Modernizacja oświetlenia ulicznego i zewnętrznego przy budynkach użyteczności publicznej i obiektach miejskich
III.6.2.4. Wprowadzenie narzędzi do śledzenia emisji CO2 oraz śladu węglowego
III.6.3.1. Kontynuacja modernizacji i rozbudowy miejskiej sieci ciepłowniczej
III.6.3.2. Przyłączanie kolejnych odbiorców do miejskiej sieci ciepłowniczej, w tym rozszerzania funkcji o ciepłą wodę użytkową
III.6.3.3. Likwidacja wyeksploatowanych lub nieefektywnych kotłowni olejowych i gazowych
III.6.4.1. Włączenie miejskich źródeł wytwórczych w celu zaspokojenia potrzeb własnych miasta
III.6.4.2. Inwestycje w OZE
III.6.4.3. Rozwój mechanizmów magazynowania energii
III.6.4.4. Rozwój elektromobilności z udziałem OZE i paliw alternatywnych
III.6.4.5. Zagospodarowanie nadwyżek ciepła sieciowego i odpadowego
III.6.5.1. Komunikowanie mieszkańcom dobrych praktyk w zakresie poprawy efektywności energetycznej
III.6.5.2. Zapewnienie doradztwa technicznego w zakresie efektywności energetycznej oraz przestrzeni do wymiany wiedzy i dobrych praktyk
III.6.5.3. Wsparcie dotacyjne w celu likwidacji tzw. kopciuchów i podnoszenia efektywności energetycznej
III.6.5.4. Stworzenie programu dotacji celowych dla przedsięwzięć podnoszących efektywność energetyczną i wspierających rozwój OZE
III.6.5.5. Powołanie klastra energii oraz zapewnienie narzędzi dla jego funkcjonowania i rozwoju
III.6.5.6. Tworzenie „wysp energetycznych” – obszarów samowystarczalnych energetycznie
III.7.1.1. Wdrożenie elektronicznego biura obsługi mieszkańca
III.7.1.2. Zapewnianie kompleksowej informacji dla mieszkańca dopasowanej do jego potrzeb
III.7.1.3. Rozwój narzędzi współpracy: uczeń – szkoła – rodzice
III.7.1.4. Popularyzacja korzystania z cyfrowych usług publicznych
III.7.2.1. Cyfryzacja i automatyzacja obiegu informacji, obiegu dokumentów oraz czynności urzędowych w Gminie Miasta Gdańska
III.7.2.2. Włączanie kolejnych jednostek gminy do jednolitego ekosystemu IT oraz do systemu cyberbezpieczeństwa
III.7.2.3. Rozwój umiejętności pracowników gminy w zakresie wykorzystywania danych oraz narzędzi wspierających pracę
III.7.3.1. Rozwój systemów zarządzania (gromadzenia, przechowywania oraz udostępniania) wysokiej jakości danymi miejskimi
III.7.3.2. Rozwój miejskiego ekosystemu pozyskiwania danych
III.7.3.3. Wykorzystywanie danych na potrzeby podnoszenia trafności i efektywności podejmowanych decyzji, świadczonych usług oraz realizowanych inwestycji
III.7.4.1. Rozwój narzędzi komunikacji między gminą a mieszkańcami oraz narzędzi partycypacji społecznej
III.7.4.2. Rozwój narzędzi budujących lokalne wspólnoty oraz zwiększających zaangażowanie mieszkańców w działania na rzecz wspólnego dobra
III.7.4.3. Rozwój cyfrowych umiejętności mieszkańców

Co się zmieni w Gdańsku w 2030?

Opiekun Programu

Koordynatorzy Programu

Powiązanie z celami zrównoważonego rozwoju ONZ

Do pobrania