Gdańsk Mobilny

Jakie działania mogą poprawić warunki ruchu pieszych i rowerzystów, a jakie zwiększą atrakcyjność transportu publicznego – odpowiedzi m.in. na te pytania poszukiwali uczestnicy warsztatu poświęconego transportowi i mobilności, jaki odbył się 18 marca w ramach cyklu spotkań dedykowanych Programom Operacyjnym.

Jakie działania mogą poprawić warunki ruchu pieszych i rowerzystów, a jakie zwiększą atrakcyjność transportu publicznego – odpowiedzi m.in. na te pytania poszukiwali uczestnicy warsztatu poświęconego transportowi i mobilności, jaki odbył się 18 marca w ramach cyklu spotkań dedykowanych Programom Operacyjnym.

W szóstym już spotkaniu warsztatowym, które odbyło się w Europejskim Centrum Solidarności, udział wzięło ok. 50 osób. Uczestniczący w warsztacie mieszkańcy, przedstawiciele organizacji pozarządowych, Urzędu Miejskiego w Gdańsku oraz jednostek miejskich wspólnie wypracowywali działania, jakie ich zdaniem należy podjąć, by: poprawić warunki dla ruchu pieszych i rowerzystów; zwiększyć atrakcyjność transportu publicznego, poprawić dostępność obszarów rozwojowych i przemysłowych oraz stan infrastruktury drogowej wewnątrz miasta oraz poprawić dostępność transportową. Zastanawiali się także, jakie działania zachęcić mogą mieszkańców do korzystania z komunikacji miejskiej, rowerowej, pieszej oraz łączenia tych form transportu do realizacji podróży.

- Ważnym jest aby działania podejmowane przez Miasto odpowiadały na oczekiwania mieszkańców. Dlatego tak cenne są dla nas ich opinie. Zależy nam by Gdańsk był miastem przyjaznym dla wszystkich mieszkańców, a szczególnie tych poruszających się po nim  pieszo, komunikacją publiczną lub na rowerach. Miasta pełne pieszych postrzegane są jako atrakcyjne i bezpieczne. A takie właśnie miejsca przyciągają nowe inwestycje – podkreśla Remigiusz Kitliński, kierownik Referatu Mobilności Aktywnej UMG i Koordynator Programu Operacyjnego „Mobilność i transport”.

Pomysły uczestnicy wypracowywali w grupach. Każda z nich wypracować miała 10 najważniejszych pomysłów. Wyprowadzenie ruchu tranzytowego z obszarów zabudowanych, organizacja dostaw do sklepów, poprzez określenie pory dnia kiedy te mają realizować dostawy; wprowadzanie usług w parterach budynków na nowych osiedlach, tak by mieszkańcy mogli zrealizować większość codziennych potrzeb w miejscu zamieszkania, co  przełoży się na zmniejszenie ruchu na drogach; budowa linii tramwajowych w nowych dzielnicach  – to niektóre z pomysłów  na poprawę  dostępności transportowej. Twarde egzekwowanie zakazu parkowania aut na chodnikach i trawnikach i wymierzanie kar za nieprawidłowe  parkowanie; więcej parkingów dla rowerów; wspólny bilet w przystępnej cenie; darmowy Internet w środkach komunikacji miejskiej;  promowanie przez pracodawców alternatywnych form transportu do zakładów pracy (np. wyższe wynagrodzenie, czy krótszy czas pracy dla dojeżdżających rowerem) i najbardziej popularny postulat – wprowadzenie roweru miejskiego – to zdaniem uczestników działania, które doprowadzić mają do tego, że w przyszłości na gdańskich ulicach przestaną królować auta, a prym wieść będą rowery i transport publiczny.

- Dziękujemy za zgłoszone przez Państwa postulaty. Jednocześnie zachęcam do obserwowania działań Miasta na rzecz budowania przestrzeni przyjaznej pieszym i rowerowym użytkownikom przestrzeni miejskiej. Zgłoszone przez Państwa propozycje działań -  możliwe do realizacji – będą wdrażane w życie – podsumował spotkanie Kitliński.

Zobacz pomysły i propozycje wypracowane przez uczestników warsztatu: