Jednym z najbardziej rozbudowanych obszarów w Strategii Rozwoju Miasta „Gdańsk 2030 Plus” jest tzw. sfera społeczna. Obejmuje ona swoim zasięgiem aż trzy Programy Operacyjne: Zdrowie i Sport, Integracja Społeczna i Aktywność Obywatelska, Edukacja.
- To bardzo rozbudowane obszary. Oddziałujące w zasadzie na każdego mieszkańca Gdańska – podkreśla Grzegorz Szczuka, dyrektor Wydziału Rozwoju Społecznego, a zarazem koordynator Programu Operacyjnego Integracja i Aktywność Obywatelska. - Wyszliśmy z założenia, że obszary te się przenikają, więc tworzenie celów głównych dla każdego z trzech Programów Operacyjnych musi być powiązane, tak aby potem ich fizyczna realizacja, także szła równolegle, ale bez powielania, co będzie bardziej efektywne.
Pracy nad formułowaniem celów głównych poświęcone były 23 spotkania plus jedno spotkanie warsztatowe. Zespoły eksperckie poszczególnych Programów Operacyjnych spotkały się oddzielnie 4 razy, a 19 spotkań było wspólnych. Wszystko na przestrzeni grudzień 2014 – styczeń 2015 r. W pracach uczestniczyli przedstawiciele Urzędu Miejskiego w Gdańsku (Wydział Rozwoju Społecznego, Wydział Polityki Gospodarczej, Biuro Prezydenta ds. Sportu), a także Gdańskiego Centrum Profilaktyki Uzależnień, Ośrodka Promocji Zdrowia i Sprawności Dziecka, Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie i nauczyciele biorący udział w projekcie „Kreatywna Pedagogika”. Kilka spotkań odbyło się z przedstawicielami Gdańskiej Rady Organizacji Pozarządowych. Praca na tym etapie opierała się o przygotowane przez Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową na zlecenie Miasta diagnoz dla poszczególnych obszarów oraz raporty ewaluacyjne do planów rocznych działania i wieloletnich programów współpracy np. z organizacjami pozarządowymi, a także o wnioski z ewaluacji strategii rozwiązywania wybranych problemów społecznych w Gdańsku na lata 2010-2015, które wypracowywało kilkanaście podmiotów zewnętrznych, realizujących zadania w niej zawarte.
W przypadku Programu Operacyjnego: Edukacja - zespół rekomendował stworzenie warunków do rozwoju osobistego każdego mieszkańca poprzez wyrównywanie szans edukacyjnych przez całe życie. Miałoby się to odbywać poprzez: zwiększenie znaczenia edukacji włączającej w gdańskim systemie edukacji, poprawę jakości i efektywności pracy placówek gdańskiego systemu edukacji, zbudowanie środowiska wspierającego ucznia w wyborze i realizacji ścieżki rozwoju osobistego, zaspokojenie potrzeb mieszkańców w zakresie dostępu do usług edukacyjnych w kształceniu przez całe życie.
- Nikogo nie trzeba przekonywać, że edukacja jest kluczowym elementem warunkującym jakość naszego życia - zaznacza Mariola Paluch, koordynator Programu Operacyjnego Edukacja. – Chodzi tutaj nie tylko o poprawę jakość samego kształcenia, ale zmiany w relacjach nauczyciel-uczeń- rodzic, stworzenie oferty poradnictwa edukacyjno-zawodowego, czy stworzenie oferty edukacyjnej służącej rozwojowi osobistemu mieszkańca w każdym wieku.
Z kolei wypracowanym przez zespół celem głównym Programu Operacyjnego Zdrowie Publiczne i Sport jest:
Przedłużenie życia oraz zwiększenie liczby lat przeżytych w zdrowiu. Na jego realizacją mają wpłynąć: działania związane z edukacja zdrowotną, jako częścią promocji zdrowia, zwiększającą szanse na podejmowanie działań służących zdrowiu, poprawa warunków życia (społeczno-ekonomicznych i środowiskowych), zwiększenie udziału mieszkańców w aktywności fizycznej, czy zwiększenie poziomu opieki medycznej.
Program Operacyjny Integracja Społeczna i Aktywność Obywatelska zakłada z kolei rozbudowanie oferty miejskiej sprzyjającej realizacji pasji i zainteresowań mieszkańców Gdańska; zwiększenie uczestnictwa mieszkańców w kreowaniu polityk miejskich, upowszechnienie wolontariatu jako aktywności społecznej; zwiększenie potencjału rozwojowego społeczności lokalnych; poprawę warunków dla rozwoju sektora pozarządowego oraz rozszerzenie zakresu współpracy Miasta z NGO; rozbudowanie i podniesienie jakości działań systemu wspierania rodziny oraz systemu opieki zastępczej nad dzieckiem; podniesienie poziomu włączenia społecznego.
- Uważamy, ze działania w ramach powyższych programów operacyjnych muszą się odbywać równolegle – dodaje Grzegorz Szczuka. – Promocja aktywności fizycznej dotyczy bowiem i zdrowia i edukacji (np. poprzez realizacje zajęć pozalekcyjnych) a także aktywności obywatelskiej. Dlatego poświęciliśmy na szukanie takich powiązań pomiędzy poszczególnymi grupami zadań w ramach naszych programów operacyjnych całe warsztaty. Co jest o tyle istotne, że programy te przekładają się na projektowanie finansowe przyszłej realizacji tych zadań.
Projekty Programów Operacyjnych w sferze społecznej są już gotowe, podobnie jak w przypadku 6 innych PO zostaną poddane szerszym konsultacjom. O ich terminie poinformujemy wkrótce.