
W dniu 16 lipca 2025 r. pomiędzy Centrum Unijnych Projektów Transportowych (reprezentowanym przez Panią Joannę Lech, Dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych), a Gminą Miasta Gdańska (reprezentowaną przez Panią Aleksandrę Dulkiewicz, Prezydenta Miasta Gdańska) została podpisana umowa o dofinansowanie Projektu pn.: Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej etap VA - budowa linii tramwajowej Gdańsk Południe Wrzeszcz.
Projekt jest operacją o strategicznym znaczeniu i jest częścią wiązki projektów uznanych jako operacja o strategicznym znaczeniu zawartym w załączniku nr 8 do Programu FEnIKS 2021-2027 tj. Inwestycje w infrastrukturę i tabor tramwajowy publicznego transportu zbiorowego w miastach.
Informacje ogólne o Projekcie:
| Tytuł projektu: | Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej etap VA - budowa linii tramwajowej Gdańsk Południe Wrzeszcz | |
|
Beneficjent: Partner/partnerzy: |
Gmina Miasta Gdańska nie dotyczy |
|
| Umowa o dofinansowanie: |
nr FENX.03.01-IP.02-0029/24-00 z dnia 16 lipca 2025 r. |
|
| Całkowita wartość Projektu: | 801 228 400,00 zł | |
| Koszt kwalifikowalny: |
651 611 600,00 zł | |
| Koszt niekwalifikowalny: |
149 616 800,00 zł | |
| Maksymalna kwota dofinansowania z funduszy UE: Poziom dofinansowania: |
259 530 070,00 zł 39,83% wydatków kwalifikowalnych |
|
| Okres kwalifikowania wydatków: | od 01.10.2025 r. do 31.03.2029 r. | |
| Źródło dofinansowania: Program: |
Fundusz Spójności Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 |
|
| Priorytet: Działanie: |
FENX.03 Transport miejski FENX.03.01 Transport miejski |
|
| Instytucja Zarządzająca: | Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej | |
| Instytucja Pośrednicząca: | Centrum Unijnych Projektów Transportowych | |
| Okres realizacji rzeczowej projektu: | grudzień 2024 – marzec 2029 | |
Celem nadrzędnym projektu jest usprawnienie systemu miejskiej komunikacji zbiorowej, prowadzące do zwiększenia udziału osób korzystających ze środków transportu publicznego w Gdańsku. Projekt ma również na celu podniesienie jakości życia mieszkańców, w tym poprawienie warunków pasażerów pod względem czasu, komfortu i dostępności. Szybka i niezależna komunikacja miejska będzie konkurencyjna względem transportu samochodowego, co doprowadzi do osiągnięcia celu polegającego na ograniczeniu emisji gazów cieplarnianych i hałasu w transporcie. Realizacja projektu przyczyni się do zwiększenia efektywności systemu transportowego, poprzez rozwój gałęzi, która ma najmniej negatywny wpływ na środowisko naturalne. Ponadto budowa infrastruktury dla bezemisyjnego środka transportu publicznego, przyczyni się do osiągnięcia postanowień Europejskiego Zielonego Ładu, ukierunkowanego na osiągnięcie przez UE neutralności klimatycznej do 2050 r.
Zadanie obejmuje budowę nowej trasy tramwajowej łączącej istniejące linie tramwajowe w ul. Rakoczego i ul. Grunwaldzkiej. Inwestycja stanowi zatem uzupełnienie układu podstawowego infrastruktury tramwajowej, które połączy dz. Morenę z dz. Wrzeszcz w Gdańsku. Długość nowej linii wynosi 3,75 km, a koniecznej do przebudowania istniejącej linii 0,6 km (włączenie w ul. Rakoczego i Grunwaldzką). Przedsięwzięcie zakłada przebudowę i rozbudowę układów drogowych oraz torowisk tramwajowych w dostosowaniu do rozwiązań projektowych ulicy Nowej Politechnicznej (trasy Gdańsk Południe – Wrzeszcz) i obejmuje 5 odcinków realizacji:
- Odcinek 1 – rozbudowa ulic Jaśkowej Doliny, Piecewskiej, Schuberta, Sobieskiego oraz Wileńskiej i Nobla wGdańsku;
- Odcinek 2 – budowa linii tramwajowej pomiędzy ulicami Wileńską a Fiszera w Gdańsku;
- Odcinek 3 – rozbudowa ulicy Traugutta w Gdańsku;
- Odcinek 4 – rozbudowa al. Grunwaldzkiej, ul. Do Studzienki oraz ul. Bohaterów Getta Warszawskiego wGdańsku;
- Odcinek 5 – modernizacja ul. Do Studzienki (poza projektem UE).
Z uwagi na specyfikę projektu, polegającą na wprowadzeniu transportu szynowego pomiędzy istniejącymi trasami tramwajowymi w dwóch ciągach ulic, projektowane parametry trasy wymuszają przebudowę kolizji sytuacyjnych i wysokościowych z istniejącym układem drogowym, przy zachowaniu istniejących powiązań transportu samochodowego, publicznego, rowerowego i pieszego, jak również kreowanie nowych ciągów drogowych zapewniających wymaganą przepustowość układu drogowo/torowego. Projekt wymusza konieczność przebudowy licznych skrzyżowań z układem drogowym oraz zapewnienia sprawnych powiązań pieszych i rowerowych, dowiązań do obiektów użyteczności publicznej, istniejącej zabudowy mieszkaniowej i usługowej.
W ramach inwestycji wybudowany zostanie także tunel tramwajowy w ul. Wileńskiej w rejonie ul. Migowska i ul. Morenowa o długości ok. 280 m (rozpiętość 8 m x 6 m).
Planowany zakres robót budowlanych obejmuje m.in. budowę i/lub przebudowę:
- dwutorowej linii tramwajowej,
- sieci trakcyjnej,
- przystanków i zatok dla pojazdów komunikacji zbiorowej – autobusów i tramwajów,
- tunelu tramwajowego podziemnego w ul. Wileńska,
- rozbudowę dróg i skrzyżowań: ul. Rakoczego, ul. Jaśkowa Dolina, ul. Wileńska, ul. Piecewska, ul. Alfreda Nobla, ul. Schuberta, ul. Sobieskiego, ul. Traugutta, ul. Do Studzienki, ul. Fiszera, ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, al. Grunwaldzka oraz budowę fragmentów ul. Nowa Politechniczna – konieczność dostosowania tej infrastruktury do nowego układu linii tramwajowej (likwidacja kolizji),
- przesunięcie jezdni, z uwagi na układ nowej linii tram. (konieczność odbudowy jezdni w innym miejscu),
- zjazdów indywidualnych i publicznych oraz dróg dojazdowych,
- ciągów pieszych obustronnych, budowę i przebudowę ścieżek rowerowych,
- budowę parkingów dla rowerów w 14 lokalizacjach, w tym 82 ogólnodostępne miejsca dla rowerów,
- urządzeń bezpieczeństwa ruchu,
- systemu odwodnienia,
- sieci kanalizacji deszczowej, sanitarnej, wodociągowej, gazowej i ciepłowniczej,
- przebudowę Potoku Królewskiego,
- sieci skoordynowanej sygnalizacji świetlnej zawierającej urządzenia sygnalizacyjne wraz z oznakowaniem i urządzeniami BRD oraz SIP, tablic zmiennej treści, monitoringu i biletomatów,
- sieci oświetlenia ulicznego.
- nasadzenia kompensacyjne zieleni.
- przebudowa odcinków potoku Królewskiego
Grupę docelową projektu stanowią mieszkańcy Gdańska, pozostali mieszkańcy aglomeracji trójmiejskiej i przyjezdni z dalszych miejscowości (np. studenci niemieszkający na stałe w mieście, turyści). Ocenia się, że w strefie wpływów komunikacji zbiorowej znajduje się ok. 1,5 mln osób, w tym ok. 476 tys. mieszkańców miasta. Biorąc pod uwagę cel projektu, odbiorcami wsparcia są nie tylko pasażerowie podróżujące obecnie komunikacją publiczną, ale przede wszystkim osoby, które z uwagi na dotychczasowe przyzwyczajenia, omijają komunikację publiczną. Realizacja projektu wpłynie na zmianę zachowań transportowych części podróżnych, przyczyniając się do zwiększenia udziału podróży realizowanych z wykorzystaniem bardziej efektywnego i ekologicznego transportu zbiorowego.
Wskaźniki produktu:
- Długość wybudowanych linii tramwajowych: 7,5 km
- Długość przebudowanych lub zmodernizowanych linii tramwajowych: 0,914 km
- Liczba projektów, w których sfinansowano koszty racjonalnych usprawnień dla osób z niepełnosprawnościami (EFRR/FST/FS): 1szt
- Liczba wybudowanych obiektów „Bike&Ride”: 14 szt
- Liczba stanowisk postojowych w wybudowanych obiektach „Bike&Ride”: 82 szt
Wskaźniki rezultatu:
- Roczna liczba użytkowników nowych lub zmodernizowanych linii tramwajowych i linii metra – 8 660 716,00 w 2030 r.,
- Emisja CO2 w transporcie pasażerskim – 3 437,77 ton ekwiwalentu CO2/rok w 2030 r.
Gdańsk w Unii Europejskiej – śledź na FB projekty zmieniające miasto! Gdańsk rozwija komunikację miejską w ramach GPKM V A - nowa linia tramwajowa Gdańsk Południe - Wrzeszcz
Strony powiązane:
Gdańsk ze wsparciem Funduszy Europejskich na budowę nowej linii tramwajowej – briefing
Główny serwis Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027: www.feniks.gov.pl
Informacja na temat mechanizmu zgłaszania potencjalnych nieprawidłowości lub nadużyć finansowych:
Zgłaszanie nieprawidłowości - Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej (feniks.gov.pl)
Formularz na stronie Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej (mfipr.gov.pl)
Zgłoszenie nieprawidłowości na adres e-mail: naduzycia.feniks@mfipr.gov.pl lub rownosc.feniks@mfipr.gov.pl
Informacja na temat przestrzegania zasad równościowych: https://www.feniks.gov.pl
Sygnały, zgłoszenia i/lub skargi dotyczące wystąpienia niezgodności Projektu z postanowieniami KPON/KPP można przekazywać za pośrednictwem:
1) poczty tradycyjnej - w formie listownej na adres ministerstwa: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa lub Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, ul. Krakowskie Przedmieście 15, 00-071 Warszawa,
2) skrzynki nadawczej e-puap Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej lub Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego,
3) formularza internetowego: Zgłaszanie nieprawidłowości - Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej (feniks.gov.pl)
4) adresu e-mail: rownosc.feniks@mfipr.gov.pl lub naduzycia.feniks@mfipr.gov.pl
5) doręczenia osobistego do kancelarii Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej, ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa lub kancelarii Centrum Unijnych Projektów Transportowych, Plac Europejski 2, 00-844 Warszawa.
Przywiązując szczególną wagę do zapewnienia realizacji zadania w sposób etyczny, jawny i przejrzysty, z zastrzeżeniem standardów transparentności, wszelkie nieprawidłowości związane z realizacją zadania pn. Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej etap VA - budowa linii tramwajowej Gdańsk Południe Wrzeszcz, w szczególności związane z sygnalizowaniem o podwójnym finansowaniu można zgłaszać na adres mailowy: kontakt@gdansk.gda.pl
Klauzula informacyjna RODO Fenix zasady przetwarzania danych osobowych
_________________________________________________________________________________
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Funduszu Spójności
w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027